LASER-IMPULSER: Laserstrålene fra LiDAR-en treffer objektene rundt bilen og impulsene fôres i sanntid til bilens datasystemer. Foto: Volvo Car

Lover at stor-SUV-en blir selvkjørende:

Neste Volvo XC90 forsinket – og selvkjørende

Neste generasjon Volvo XC90 skulle lanseres i 2021, men blir minst ett år forsinket, skriver den svenske avisen Dagens Industri. Men Volvo bekrefter at den blir selvkjørende, takket være blant annet laserstråler fra en sender i taket.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Neste generasjon Volvo forsinkes med ett år, i følge Dagens Industri.

En dårlig og en god nyhet fra Volvo:

Neste XC90 blir forsinket. Til gjengjeld skal neste generasjon Volvo-modeller lanseres med fullstendig selvkjørende teknologi til bruk på motorvei.

Den kinesisk-eide svenske bilprodusenten har, som vi kunne fortelle allerede i 2018, inngått et samarbeid med Silicon Valley-selskapet Luminar. Deres LiDAR-teknologi vil være sømløst integrert i bilens tak. Med samarbeidet øyner Volvo muligheten for videreutvikling av aktive sikkerhetssystemer som skal brukes i fremtidige Volvo-modeller.

Les også: Volvo planlegger gigant-SUV 

Laser-basert

Ifølge Volvo består systemet av LiDAR-sensorer som sender ut millioner av pulserende laserlysstråler for å nøyaktig kunne oppdage hvor objekter er, ved å skanne omgivelsene i 3D.

Teknologien skaper et midlertidig kart i sanntid, uten at man trenger internettoppkobling. Dette skal gi bilen et pålitelig syn og en såkalt persepsjonsevne (evnen til å ta til seg og forstå inntrykk utenfra) som kameraer og radarer alene ikke kan tilby.

Volvo planla opprinnelig å starte produksjonen av biler på den neste generasjonen av selskapets SPA-plattform (Scalable Product Architecture) i 2021.

Datoen er nå satt til 2022.

KAMERA I TILLEGG: Laserbaserte impulser fra LiDAR-systemet kombineres med bilens øyne, kameraene, som «ser» omtrent som dette.

Forskjøvet

Den nye plattformen vil hete SPA 2 og lanseres med maskinvare som er klargjort for selvkjørende teknologi – deriblant Luminars LiDAR-løsning.

Til Dagens Industri sier Henrik Green, som er sjef for forskning og utvikling hos Volvo Cars:

– Tidslinjen er forskjøvet. Tidligere sa vi 2021 for plattformen. Nå sier vi 2022. Det er ikke bare én grunn til dette; det har blant annet å gjøre med våre elektrifiseringsplaner, der vi har sagt at vi skal levere en helelektrisk bil hvert år - noe vi står fast ved. Det handler om en balanse når det gjelder hvor mye teknologi vi kan introdusere i eksisterende plattformer og når vi tar det større tekniske skrittet i forhold til den teknologien som er tilgjengelig.

Les også: Volvo XC60 blir 60.000 kroner billigere

LiDAR-løsningen er en bestanddel av systemet Volvo kaller Highway Pilot, en selvkjørende teknologi som gjør det mulig for bilen å kjøre av seg selv på motorveier. 

Highway Pilot vil kunne aktiveres i geografiske områder der det er verifisert at det er trygge forhold for selvkjøring. Den vil bli tilbudt til kunder som ønsker det på neste generasjon biler fra Volvo.

Og: 

Ni år etter at Tesla begynte med det, vil systemenes programvare kunne oppdateres trådløst, «gjennom luften».

Volvo var tidlig ute med å annonsere at de arbeidet med å gjøre bilene selvkjørende. Våren 2014 hadde de allerede en testflåte av biler som var delvis autonome (selvkjørende), til utprøving i trafikken i hjembyen, Göteborg, med ambisjon om å ha dem på markedet i 2020.

Les også: Slik rammer koronakrisen Volvo

ERSTATTES SENERE ENN PLANLAGT: Dagens Volvo XC90 får sitt liv forlenget med cirka et år.

Kan bli standard

For Volvo er autonomi en viktig del av den såkalte nullvisjonen, som går ut på at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i trafikken når de sitter i en Volvo.

– Selvkjørende teknologi har potensial til å bli en av de teknologiene som vil redde flest liv i bilens historie, dersom den er introdusert på en trygg og ansvarlig måte. Å utstyre de fremtidige bilene våre med de persepsjonsevnene og det synet en bil trenger for å ta sikre avgjørelser er et viktig steg i den retningen, sier Henrik Green, chief technology officer, eller teknisk sjef på godt norsk, i Volvo Cars.

I tillegg til Highway Pilot utforsker Volvo og Luminar også LiDARs rolle i å kunne forbedre fremtidens avanserte førerstøttesystemer, også kjent som ADAS (Advanced Driver Assistance System). Volvo ser på muligheten for at alle SPA 2-baserte biler skal kunne ha LiDAR-sensorer som standard.