ØKER RABATTEN: Forbundskansler Angela Merkel, her med VW-toppen Herbert Diess og selskapets elbil-sjef Thomas Ulbrich (t.h.), under åpningen av den nye VW-fabrikken i Zwickau mandag. Foto: Peter Raaum

Øker elbil-insentivene kraftig:

Tyskerne vraker norsk linje i elbil-politikken

Mens norske myndigheter har valgt en avgiftspolitikk som gir størst fordel til dem som kjøper de dyreste elbilene, velger forbundskansler Angela Merkel og tyske myndigheter nå å gjøre de rimeligere elbilene enda litt billigere.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Samme dag som Volkswagen offisielt åpnet sin elbil-fabrikk i Zwickau, møtte tyske myndigheter med landets bilindustri for å enes om nivået på elbil-insentivene.

Stadig flere land har insentivordninger som skal stimulere til kjøp av elektrifiserte biler.

I Tyskland skulle den opprinnelige ordningen egentlig fases ut neste år, men nå er det klart at den ikke bare fortsetter.

Den utvides.

Les også: Norske bilkjøpere ønsker seg brukte dieselbiler!

Spleiselag

Tyskland er ordningen et spleiselag mellom myndighetene og bilindustrien som tar halve regningen hver.

Inntil nå har det vært en rabatt på 4000 euro (ca. 40.000 kroner) på nybilprisen på biler som koster inntil 60.000 euro. Biler som ligger over den grensen, har ikke fått noen rabatt i det hele tatt.

Denne uka har man blitt enige om hvordan utvidelsen skal skje:

  • Biler med utsalgspris over 60.000 euro får stadig ikke elbil-rabatten.

  • For biler til mellom 40.000 og 60.000 euro blir det en rabatt på 5000 euro.

  • For biler under 40.000 euro i utsalgspris økes rabatten til 6000 euro.

  • For ladehybrider i samme prisklasse øker rabatten fra 3000 til 4500 euro.

Justeringene vil ikke akkurat svekke attraktiviteten til Volkswagens nye ID.3, som nå kan komme til tyske forbrukere med en prislapp på under en kvart million kroner.