Rød bil foran bygning
STRØMBANK: En Nissan Leaf oppstilt utenfor et kommunalt kontor i Chiba-prefekturet, med påskrevet beskjed om at man kan lade sine mobiltelefoner her. Foto: Nissan
Vindherjet gatemiljø
KATASTROFE: Kraftige vinder og store nedbørsmengder forårsaket voldsomme skader da tyfonen Hagibis rammet sentrale deler av Japan i oktober. Her fra Hoyasu like utenfor Tokyo. Foto: NTB/AP
Mann som gestikulerer
EN DEL AV LØSNINGEN: Teknologien som gjør elbilen til en strømstasjon er ennå fersk. – Det viktigste for oss i en første fase har vært å vise at det fungerer. Og det gjør det, sier Makoto Fukuda, sjef for produktspesialistene i Nissans elbildivisjon. Foto: Peter Raaum
Dagen etter at katastrofen rammet:

Slik bruker de elbilen som nødhjelp

TOKYO (Motor): Her står en Nissan Leaf på kriseoppdrag utenfor en kommunal bygning i japanske Chiba, dagen etter at en dødelig tyfon krevde 74 menneskeliv – og slo ut strømnettet. Oppgave: Å levere strøm.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Elbiler flest har en av to ladestandarder – CHAdeMO eller CCS. Med CHAdeMO kan du overføre strøm fra bilen til nettet, noe biler med CCS først vil kunne fra 2025.

12. oktober dundret tyfonen Hagibis inn over Japan, den verste stormen som har rammet landet på 60 år.

Over sju millioner mennesker fikk evakueringsordre på Honshu, den største av de fire store japanske øyene der også hovedstaden Tokyo ligger.

Tre dager senere var 74 mennesker døde som følge av tyfonen, ifølge offisielle tall, og foruten voldsomme materielle ødeleggelser var store områder uten strøm.

Der kommer elbilen inn i bildet. Som en del av løsningen.

Vei ødelagt av stormKATASTROFE: Kraftige vinder og store nedbørsmengder forårsaket voldsomme skader da tyfonen Hagibis rammet sentrale deler av Japan i oktober. Her fra Hoyasu like utenfor Tokyo. Foto: NTB/AP

– Vi sendte 50-60 Leaf-biler til området hvor ødeleggelsene var verst for å sikre strømforsyningen for familier der. Det bidro til at det lokale samfunnet kom raskere i gang, sier Makato Fukuda, sjef for produktspesialistene i Nissans elbildivisjon, i et intervju med Motor.

Rød bil foran bygningSTRØMBANK: En Nissan Leaf oppstilt utenfor et kommunalt kontor i Chiba-prefekturet, med påskrevet beskjed om at man kan lade sine mobiltelefoner her. Foto: Nissan

Les også: Tyskerne velger annen elbil-løsning enn Norge

Vil vokse kraftig

Nissan, med sitt hovedkvarter i Yokohama utenfor Tokyo, er saktens en stor elbil-produsent. Men Japan er ikke et stort elbil-land.

Ikke ennå.

– Det er en veldig liten elbilandel i Japan, for Leaf er eneste tilgjengelige japanske modell akkurat nå. Man kan også kjøpe BMW i3 og e-Golf, men foreløpig er salget lavt. Vi venter at det vil øke betydelig når de store konkurrentene kommer, ikke minst Toyota, sier Fukuda.

– I dag gir myndighetene litt pengebidrag og litt skattefradrag ved elbilkjøp, men vi kan ikke basere oss på disse. De insentivene vil uansett ikke vare evig. Vi må bare gjøre bilen rimeligere, sier han.

Parallelt med jakten på en viss markedsandel, pågår arbeidet med å vise at bilen kan være noe mer enn bare en bil.

– Vi har jobbet tett med flere store energiselskap for å se hvordan denne teknologien kan bidra til deling av energi og ikke minst fjerne forbrukstoppene. Uten slike topper så trenger man færre kraftstasjoner. Samtidig er det et faktum at vi ikke kan unngå naturkatastrofer: Jordskjelv og tyfoner er en del av livet her. Vi må utvikle samfunnet så det blir robust mot slike situasjoner, for eksempel ved at elbilene kan hjelpe folk når strømbruddene inntreffer, sier Fukuda.

Les også: Kjell Sverre fikk bobilsjokk

Ikke bare krise

Fukuda anslår at én Leaf kan sikre strømbehovet for en bolig i to dager, med vanlig forbruk. Etter Hagibis-tyfonen ble flere biler stilt til disposisjon som ladestasjoner for mobiltelefoner og annen elektronikk.

Men i prinsippet er denne teknologien tilgjengelig også utenom krisesituasjoner.

Mann som gestikulererEN DEL AV LØSNINGEN: Teknologien som gjør elbilen til en strømstasjon er ennå fersk. – Det viktigste for oss i en første fase har vært å vise at det fungerer. Og det gjør det, sier Makoto Fukuda, sjef for produktspesialistene i Nissans elbildivisjon. Foto: Peter Raaum

– Det er ennå ikke mange som har kjøpt teknologien som skal til for å koble bilen til strømnettet, men det viktigste for oss i en første fase har vært å vise at det fungerer. Og det gjør det. Men vi venter at det tallet vil stige betydelig, sier Fukuda.

Mange har undret seg over hvorfor Nissan er blant de få som tviholder på CHAdeMO-standarden for hurtiglading, framfor CCS som vinner terreng blant bilprodusentene. 

Et av de viktigste svarene er muligheten for å bruke bilen som strømkilde.

– Standarden for selve ladingen er én ting. Men Chademo møter en annen utfordring, nemlig å få energi fra bilen til et hvilket som helst annet punkt. Og denne teknologien er en viktig pillar i det vi kaller intelligent mobilitet, sier Fukuda.

Les også: Her er Nissans lekre el-SUV

Har et ansvar

Makato Fukuda mener Nissan har et overordnet ansvar for å bidra til å gjøre samfunnet bedre, og at hele elektrifiseringsprosjektet skal sees i den sammenheng.

– Men hvis vi sier til kundene at de skal kjøpe vår elbil for å balansere strømnettet, så vil selvfølgelig ikke det være grunn god nok for noen til å kjøpe en elektrisk bil. De vil ha opplevelsen av at bilen er stilig, at den har kraft, at den oppfyller deres drømmer og behov.

– Nå har vi vist med Leaf at vi kan tilby en rimelig bil som et første steg inn i elektrisk bilhverdag. De neste elbilene vil kreve mer, både av hva de presterer og hvordan de ser ut. Så Ariya-konseptet, vår neste elbil som kommer i 2021, vil gi kjøreopplevelse på et helt annet nivå, avslutter Fukuda.

Bil fra sidenDEN NESTE: Nissans elektriske konsept-SUV, Ariya, kommer i salg i 2021.

Tips fra NAF
Oj! Fylte du feil drivstoff på tanken?