Mann foran bobil
FORTVILET: Kjell Sverre Jakobsen kan bare ta med seg maksimalt tre passasjerer uten bagasje, selv om bobilen har god plass til fem personer – med masse bagasje. Foto: Privat
Bobil til to mill. får ulovlig overvekt med passasjerer:

Kjell Sverre fikk bobilsjokk: «Trodde ikke mine egne øyne»

Bobilen til Kjell Sverre Jakobsen og kona er registrert for fem personer, og har både fem sitteplasser og fem soveplasser. Men det kan maksimalt være fire personer i bobilen – uten bagasje. Ellers blir det ulovlig overvekt. I sommer dro de to på tur med lett plastbestikk.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Bobilen er mye tyngre enn oppgitt. Nå krever kjøperen å få heve kjøpet.

– Jeg trodde ikke mine egne øyne, sier Kjell Sverre Jakobsen.

I fjor sommer kjøpte han og kona den flotte bobilen til to millioner kroner. I vår oppdaget han ved en tilfeldighet at oppgitt nyttelastkapasitet ikke stemte.

– I salgsannonsen står det 900 kilo nyttelastkapasitet. I vognkortet står det 942 kilo. Men vi har bare 451 kilo nyttelastkapasitet. Det er halvparten av det oppgitte.

Annonse fra Finn900 KG: I Finn-annonsen er selgeren tydelig på at bilen har 900 kg nyttelast. Faksimile fra Finn

– Overlast med to passasjerer

På bilens bakaksling er det bare mulighet for litt over 100 kilo nyttelast, selv om bobilen har et stort lagringsrom bak med plass til mye utstyr. Bobilen har også tilhengerkrok.

– Det er det mest alvorlige. Dermed kan vi ikke ha med oss nødvendig utstyr i lagringsrommet.

Vil Kjell Sverre Jakobsen ha med passasjerer, kan han maksimalt ha med to, men uten bagasje og campingutstyr.

– Allerede med tre passasjerer og fører blir det overlast på bakakselen, selv uten bagasje og campingutstyr.

Passasjerer regnes i henhold til regelverket med i nyttelast-kapasiteten.

Les også: Det kan bli dyrt å bryte denne bobil-regelen

BobilSTOR OG FLOTT: Bobilen er nesten 10 meter lang – og har masse plass, men på langt nær ikke nok tilgjengelig vekt. Foto: Privat

Stevnet selgeren

Den store bobilen er romslig med masse lagringsplass, og er registrert for fem personer.

– Da må det kunne være mulig å dra på tur med fem personer, med kjøkkenutstyr, mat, klær og utstyr for ferien, sier Jakobsen.

Nå har Fauske-mannen stevnet selgeren, Namsen Auto på Grong i Trøndelag, for Namdal tingrett. Han krever å få heve kjøpet.

Plastbestikk

Begrensninger på nyttelasten er ofte et problem på bobiler. Biler med høy nyttelast er derfor attraktive i markedet.

Ekteparet hadde tidligere en bobil med mulighet for ett tonn nyttelast. De var derfor fornøyd da også den nye bobilen hadde raust med lastekapasitet.

– Planen har vært å bruke den både alene bare vi to, med barnebarna våre, og på gutteturer med kameratene mine.

Men det har blitt med planene.

Sist sommer dro Jakobsen og kona på tur med bare lett plastbestikk – for ikke å få overlast på bakakselen.

– Vi kan jo ikke ha noe tungt med oss.

Uten mulighet for å ha med passasjerer, utstyr og bagasje blir bruksmulighetene svært begrensede.

Les også: Dobbelt så mange bobiler på 10 år

Justerte lufttrykket

Det hører med til historien at produsenten Kabe har gjort noen endringer på bobilen etter at Jakobsen reklamerte. Ifølge kjøperen var nyttelast-kapasiteten først på bare litt over 400 kilo.

Men ved å justere lufttrykket i dekkene og senke framakselen fikk Kabe ifølge kjøperen opp tilgjengelig nyttelast-kapasitet til 451 kilo.

451 kilo er likevel under halvparten av det som står i vognkortet.

Bobil innvendigFEM PERSONER: Bobilen har masse plass innvendig, med blant annet sitte- og soveplasser til fem personer. Foto: Privat

500 kg mer

Produsenten Kabe har veid bobilen. Deres veiinger viser ifølge kjøperens stevning at bobilens reelle egenvekt er på like i overkant av fem tonn.

Det er 500 kilo mer enn det selgeren har oppgitt til Statens Vegvesen.

Ifølge kjøperen er årsaken til tyngden at selgeren har solgt bobilen med store mengder attraktivt utstyr, som kommer i tillegg til vekten på grunnutgaven.

Dette utstyret spiser av tilgjengelig nyttelast.

Tilgjengelig nyttelast er vanligvis beregnet etter vekten i grunnutgaven av bobilen.

– Vi kjøpte bobilen slik den sto utstilt i butikken. Der var det også en plakat med opplysning om at den har nyttelast-kapasitet på 900 kilo. Vi som kjøpere må regne med at selgeren oppgir riktig informasjon, sier Kjell Sverre Jakobsen.

Les også: Dyrt lykteglass til bobilen

Taus selger

Daglig leder Svein Roger Nordbakk i Namsen Auto ønsker ikke å kommentere saken.

Motor har sendt Nordbakk flere konkrete spørsmål.

– Jakobsen har brakt denne saken inn for domstolen. Da er det opp til retten å avgjøre. Jeg oppfatter det som en uting å forhåndsprosedere saker i pressen. Spørsmålene dere stiller vil bli belyst under hovedforhandlingen, skriver Nordbakk i en sms til Motor.

Les også: Ekspert: Vei bobilen før du kjøper