DYR: Chevrolet Bolt ble altfor dyr – og måtte selges til dumpingpris. Det kostet bilbutikken millioner.

Ikke alle elbilselgere tjener penger:

Bilselgeren tapte 3,5 millioner på 60 elbiler

Mens elbilselgere flest fyller lommeboka stor og god er det motsatte tilfelle for Bergheim Auto Salg i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Her er elbilen som havnet på billigsalg – med kjempetap som resultat.

Tidligere i høst kunne Motor fortelle at bilbutikken i Oslo dumper prisen til 300.000 kroner for en splitter ny Chevrolet Bolt.

Årsaken: Bilen var umulig å selge til vanlig pris, som er på ca. 430.000 kroner.

Heller ikke til 360.000 kroner var de salgbare for Bergheim Auto Salg, som hadde tatt inn et stort antall biler fordi de opprinnelig trodde på god fortjeneste.

Chevrolet Bolt er en tvilling av mer kjente Opel Ampera-e, som koster mye mindre enn Bolt til standardpris, men mye mer enn Bolt da Bergheim dumpet prisene.

Les også: Så mye koster det å fullade

Kaotisk

– Vi ser at de eksisterende elbilene ikke selger like godt lenger, sa daglig leder Roger Øverbye til Motor i høst.

Men det var før han dumpet prisen.

For med en helt grei elbil til 300.000 kroner strømmet plutselig kundene til. Bransjenettstedet Bilnytt forteller om nærmest kaotiske tilstander hos bilforretningen etter prisdumpingen. Bare på én uke ble hele 60 Bolt solgt.

Les også: Toppscore for Model X i krasjtest

3,5 millioner

Å selge biler på billigsalg er imidlertid en dyr fornøyelse. For selgeren.

Bilnytt kan nå fortelle at Bergheim Auto Salg tapte 3,5 millioner kroner bare på de 60 bilene som ble solgt i løpet av den ene uka.

Det gir et tap per bil på 60.000 kroner.

– Men det var viktig å bli kvitt bilene før vi går inn i et nytt år, sier Øverby til Bilnytt.

Gjett forresten hvilken bil Øverby kjører selv?

– Jeg kjører Bolt. Det er en fin bil, sier han.

Les også: Her er vår test av Opel Ampera-e