Fabrikk i solnedgang
SKAL, SKAL IKKE: Volkswagen skal snart bestemme hvor kraftig deres elbilsatsing egentlig skal bli. Foto: Peter Raaum
Nærmer seg strategimøte:

Rykteflom om ny elbil fra Volkswagen

Neste fredag samles Volkswagen-ledelsen til et strategimøte om konsernets elektriske satsing. Samtidig går ryktene om at VW forbereder å møte Teslas Model 3-introduksjon med en ny modell som ligger 40 prosent under Elon Musks folkevogn i pris.

Del denne artikkelen

VW har skrytt av at selskapet har besluttet en elbil-investering med en ramme på sju milliarder euro og et mål om 23 elektrifiserte modeller i 2025.

Det forestående strategimøtet for VW-toppene vil ta stilling til både modellprioriteringer og valg av produksjonssteder, spørsmål som potensielt har dramatiske konsekvenser for VAG-konsernets rolle som en av Niedersachsen-regionens største arbeidsgivere.

Elbiler er en enklere produksjonsoppgave enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor, og foreløpige analyser antyder at overgangen til elbil-produksjon vil koste 14.000 arbeidsplasser.

Les også: «Dette er begynnelsen på slutten for bensin- og dieselbiler»

Tips fra NAF
Elbil og lading

70 prosent fossil

Trolig er det bare en begynnelse, for det kan ta tid før Volkswagen setter elbilsatsingen helt øverst på lista.

Det produksjonsvolumet Volkswagen nå annonserer på elbilene er ikke større enn at bensin- og dieselbilene vil representere 70 prosent av VW-produksjonen i 2030.

Ikke desto mindre begynner modellutvalget i ID-serien – som VWs elektriske portefølje skal hete – å bli tydeligere.

Vi kjenner ID Crozz, en SUV med firehjulstrekk, og ID Buzz, en elektrisk utgave av deres legendariske minibuss.

VW har annonsert sedan-modellen ID Vizzion, og antyder at en såkalt ID Aero kan komme med 700 km rekkevidde og 250 km/t i toppfart.

Les også: Er dette den nye e-Golfen?

Golf-erstatning

Men den aller første modellen i ID-serien vil erstatte dagens e-Golf, og rykteflommen har tatt seg opp etter rapporter om at e-Golf-erstatningen vil komme med en vesentlig lavere pris enn tidligere annonsert.

Opprinnelig var den såkalte ID Neo (navnet er ikke offisielt bekreftet) antydet å få en pris som lå 7500 dollar (nær 60.000 kroner) under startprisen på Model 3, som er 35.000 dollar (ca 290.000 kroner).

Nå varsles en innstegspris på under 21.000 dollar, eller drøyt 175.000 kroner, for VWs første bil i ID-serien.

Selv om den er enklere enn Model 3, vil den prismessig komme så lavt at Tesla kan få slite med å kappe land i det europeiske elbilmarkedet.

Les også: Slik blir VWs første selvkjørende bil

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Dramatisk

Volkswagens mål er i første omgang et årlig salg på 200.000 biler.

Spenningen rundt fredagens møte knytter seg ikke minst til at en eventuell elbil-satsning vil kunne få dramatiske konsekvenser for hvilke produksjonsanlegg som skal få ansvar for de ulike modeller.

Én mulig konsekvens er at Passat-produksjonen flyttes helt ut av Tyskland, noe som har fått fagforeningene til å rasle med sablene. Fagforeningene har halvparten av de 20 plassene i rådet som skal ta beslutningene om Volkswagens retning.

Les også: Oljefondet i gigantsøksmål mot Volkswagen