REKKEVIDDE-DOMMEN: Motors testlag beregner rekkevidden til Opel Ampera-e til 320 km, under testkjøring i fem varmegrader på tørr asfalt. Foto: Opel

Opel Ampera-e

Hvor langt går den – egentlig?

Nå kommer svaret på hvor langt den elektriske bestselgeren Opel Ampera-e går før den må lades.

Publisert Sist oppdatert

Løfte om revolusjonerende rekkevidde og lav pris har gjort Opel Ampera-e til en storselger, lenge før bilen har kommet i butikkene. Motor har gjort en helt fersk test av bilen, og beregner rekkevidden til 370 kilometer under gunstige kjøreforhold og 320 under de dårligste.

Dette er langt over rekkevidden til konkurrentene, men likevel et stykke unna de 520 kilometerne som har vært oppgitt.

520 kilometer er tallene fra NEDC-standarden, som på alle biler og alle typer forbruk avviker fra reelt forbruk og rekkevidde. Likevel, for de som ikke er kjent med dette og kun har fått med seg reklamen og overskriftene, vil et reelt forbruk på 20 mil mindre være skuffende.

Opel presiserer riktignok selv at rekkevidden som er målt med NEDC ikke er reelt og oppgir den amerikanske standarden WLTP som anses som mer realistisk, med 38 mil.

Les også: Vi har testet plug-in-hybridene som Siv Jensen gjør til gode kjøp

Det er Motor-journalist Rune Korsvoll som har ledet testlaget vårt.

– Vi hadde nok trodd den skulle klare noen flere kilometer under de forholdene som var da vi testet, sier han.

Motor-teamet testet bilen i to omganger:

  • Først i fem varmegrader, på tørr asfalt og med 21 grader på varmeapparatet. Da var forbruket 1,62 kWh/mil, noe som gir en rekkevidde på 370 km med et batteri på 60 kWh.

  • Deretter ble bilen kjørt en ny runde i det kraftige snøværet som nylig kom over Østlandet, og i null grader – med masse snøslaps – ble forbruket noe høyere, ca 1,9 kWh/mil.

– Det var slett ikke uventet at forbruket var høyere under dårligere forhold, sier Rune Korsvoll.

Motor kommer tilbake med alle detaljer fra Ampera-e-testen og med tester av flere elbiler.

Nye dekk? Vi har gjort Norges største sommerdekktest

Flere enn 4000 nordmenn har forhåndsbestilt Opel Ampera-e. De første bilene leveres i slutten av mai.

– Vi har relativt konsekvent snakket om WLTP-standarden, og operert med en rekkevidde på 380 km. Og da handler det ikke bare om kjøring i fem varmegrader. Vi ser at det er veldig stor rekkeviddeforskjell på kjøring i fem og 15 grader, sier informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge.

– Bilen klarer mellom 25 og 40 på én lading, uansett vær, sier Pettersen – som tror bilen er nær NEDC-tallene i godt sommervær.

– Jo større batteri, jo større forskjell i ytelsen er det mulig å få til hvis du optimaliserer maksimalt. Ampera-e har forøvrig tre ulike display med rekkevidde-anslag for henholdsvis kjøring som nå, for kjøring som de siste 20 milene, og et worst case-anslag, sier Stein Pettersen.

Se også: Dette blir Opels store år

PS: Denne saken er korrigert 1. mai. I en første versjon var bare anslått rekkevidde under dårlige kjøreforhold oppgitt (320 km).