KOMMER I SOMMER: Nissan Ariya er en av årets store elektriske bilnyheter.

Klart for ID.4, Enyaq, Model Y, BYD, Ariya:

Nå kommer endelig de elektriske familie-SUV-ene

Ford og Volvo rakk såvidt å lansere en elektrisk SUV før årsskiftet. Nå kommer resten av feltet i den prestisjetunge klassen.

Publisert Sist oppdatert

Med Ford Mustang Mach-E (som vi har testet her) og Volvo XC40 (som du kan lese test av her) føyk utvalget elektriske SUV-er i været, men til en pris et stykke under de etablerte på markedet – Audi e-tron, Mercedes EQC, Jaguar I-Pace og Tesla Model X.

Med andre ord:

Tilbudet av familievennlige SUV-er har så langt bestått av få og dyre modeller.

Utvalget øker

Nykommerne i 2021 vil ikke gjøre så mye med det siste. Du må knipe inn på en del norgesvennlig utstyr i form av firehjulsdrift, maks rekkevidde og øvrig komfort, for å komme deg under en halv million.

Det positive er at utvalget øker. Her er hva som kommer i løpet av året:

NY BESTSELGER? Audi Q4 e-tron (her som konseptbil), i Sportback-versjon, som kommer på sensommeren.

Audi Q4 e-tron: Våren

  • Lillebroren til Norges mest solgte bil, Audi e-tron. Men i følge ryktene nesten like romslig, og vesentlig rimeligere. Baserer seg på samme plattform som Skoda Enyaq og VW ID.4. Lanseres tidlig på våren, og de første kundebilene kommer i sommer. Sportback lanseres samtidig, med første kundebiler levert på sensommeren.
«BILLLIG»: BMW iX3

BMW iX3: Mars/april

  • Den elektriske utgaven av X3 har kun bakhjulsdrift og beskjeden hengervekt (750 kg.), men blir til gjengjeld overraskende prisgunstig til å være en BMW. Rekkevidde på 450-459 km., avhengig av utstyrsversjon. Motor har nylig prøvekjørt iX3.
FLAGGSKIP: BMW iX

BMW iX: Til sommeren

  • Skapt som elbil fra bunnen av, og det nye teknologiske flaggskipet fra BMW Lengde som BMW X5, men litt lavere. En like viktig modell for BMW i 2021 som lille i3 var i 2013. BMW lover rekkevidde på over 60 mil. Du kan lese mer om modellen her.
UTFORDRER: BYD Tang

BYD Tang: Til sommeren

  • Spennende kinesisk nykommer med firehjulsdrift og 4o mils rekkevidde. I følge importøren er den rundt 100.000 kroner rimeligere enn en tilsvarende utstyrt Audi e-tron 50 med rundt sju mil dårligere rekkevidde og nærmere 200 færre hestekrefter. BYD har svimlende 489 hester og 660 Nm. dreiemoment.
SATSER: Ioniq 5 (til høyre) i konseptversjon.

Ioniq 5: Til sommeren

  • Første modell fra Hyundais dedikerte elbilsatsing, kalt Ioniq. Foreløpig eksisterer det kun bilder av konseptbilen, men maskerte prototyper viser at de samme linjene går igjen – dog uten de samme sporty dimensjonene. Trolig faller den litt utenfor SUV-klassen, men spennende modell fra en av de mest hardtsatsende elbilprodusentene.
UBESKREVET: Nio ES6 – her i «sportback»-versjonen EC6, som trolig kommer senere.

Nio ES6: Til sommeren

  • Nok en kinesisk nykommer i klassen der Audi e-tron regjerer. Og også denne må konkurrere med bestselgeren på pris - altså mer utstyr og rekkevidde for pengene. Er annonsert med batteripakker opptil 100 kWt.
SPENNENDE: Nissan Ariya

Nissan Ariya: På senhøsten

  • En av årets mest interessante nyheter. Her snakker vi om produsenten som kanskje bedre enn noen har mestret eldrift. Og i motsetning til pionéren Leaf, ser Ariya svært spennende ut. Blir 15 centimeter lenger enn Leaf, får to batteripakker (63 eller 87 kWt.), rekkevidde fra 34 til 50 mil, motoreffekt fra 218 til 395 hester og enten to- eller firehjulsdrift. Hengervekt 1500 kg.
LITEN OG BILLIG: Opel Mokka

Opel Mokka-e: April

  • I nedre sjiktet av SUV-klassen, både pris- og størrelsesmessig. Men vi tror det blir mange av denne på veien. Erstatter problembarnet Ampera-e i Opels modellutvalg. Pris fra 279.900 til 331.900. Samme bil som DS3 Crossback - og teknisk sett alle de andre nye elbilene fra PSA-konsernet – bare med Opels designtrekk. Rekkevidde 324 km, motoreffekt 136 hk
ETTERLENGTET: Skoda Enyaq

Skoda Enyaq: Våren

  • Det er snart et år siden Motor kjørte en prototype av Enyaq, og ble begeistret. Men dét betyr igjen at det har gått særdeles lang tid å få denne bilen ut til kundene. Og de mest attraktive versjonene, med firehjulsdrift og største batteripakke, ligger enda lenger fram i tid. Men for mange vil det være verdt ventetiden. Pris fra 349.000 (bakhjulsdrift og 34 mils rekkevidde) til 479.000 (firehjulsdrift og 46 mils rekkevidde) før omkostninger.
MÅLESTOKKEN: Tesla Model Y

Tesla Model Y: Til sommeren

  • En litt høyere og litt romsligere versjon av Model 3, som har blitt en stor suksess her i Norge. I kjent stil kan man regne med klasseledende forbruk og rekkevidde (48 mil for «Performance», 50,5 mil for «Long Range»). I kombinasjon med superladernettverket, er dette en uslåelig kombinasjon.
BESTSELGEREN? VW ID.4

VW ID.4: Nå på nyåret

  • Modellen Volkswagen forventer blir Norges mest solgte i 2021. Teknisk sett samme bil som Skoda Enyaq og Aud Q4 e-tron. Pris fra 427.000 til 510.000 for de første versjonene med bakhjulsdrift. Modellen med firehjulsdrift er annonsert i sommer. Her er ikke prisen klar.