«IKKE TILFREDSSTILLENDE»: Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og hans stab har gransket hvordan Vegvesenet dokumenterer bruken av sine over 1300 tjenestekjøretøy.Foto: PETER RAAUM
Vegvesenet gransket:
– Har ikke oversikt over privat bruk av bilene
Riksrevisjonen mener Statens vegvesen ikke har tilfredsstillende dokumentering og innrapportering av hvordan de ansatte bruker etatens 1357 tjenestekjøretøy.
I 2017 vedtok Vegvesenet at alle tjenestekjøretøy skal være utstyrt med elektronisk kjørebok, men kravet om at denne skal brukes til å registrere informasjon om kjørelengde, rute, fører og type oppdrag, har åpenbart ikke gjort inntrykk.
Revisjonen har ikke hatt som hovedmål å avdekke omfanget av eventuell privat bruk av kjøretøyene, etter det Motor forstår.
Det har kanskje ikke Statens vegvesen ambisjon om heller, hvis vi skal tolke Riksrevisjonens rapport bokstavelig:
«Statens vegvesen har ingen oversikt over skattepliktig bruk av tjenestekjøretøy til private formål eller kjøring mellom bopel og arbeidssted», heter det.
Riksrevisjonen opererer med tre kategorier i sin begrepsbruk ved funn som ikke er som de skal: Ikke tilfredsstillende, kritikkverdig og sterkt kritikkverdig. Vegvesenets rutiner er beskrevet som «ikke tilfredsstillende».
Undersøkelsen fant at 14 av 97 undersøkte kjøretøy manglet elektronisk kjørebok, og at minst 465.000 km er kjørt uten at turene er registrert. En betydelig andel av turene mangler i tillegg dokumentasjon om hvem som har kjørt, og hva oppdraget gjaldt.
«Manglende kjørebøker og ufullstendige registreringer bryter med dokumentasjonsplikten og kravene i økonomibestemmelsene om at dokumentasjonen skal være tilgjengelig for kontroll. Dette kan medføre mangelfull innrapportering til skattemyndighetene ved skattepliktig bruk av tjenestekjøretøy», skriver Riksrevisjonen.
Dessuten mener Riksrevisjonen at manglende registrering indikerer en betydelig risiko for underrapportering av faktisk bruk av tjenestekjøretøy.
«Det reelle omfanget av bruk av tjenestekjøretøy kan dermed være høyere enn det som kommer frem av dokumentasjonen som foreligger i systemene til Statens vegvesen», skriver Riksrevisjonen.
Revisjonen er gjort på et utvalg av de 1357 tjenestekjøretøyene som Statens vegvesen disponerte i perioden fra 1. januar 2022 til 31. desember 2024, men skal utgjøre et representativt utvalg av kjøretøygruppene.
Annonse
ETAT UTE Å KJØRE? – Statens vegvesen har ingen oversikt over skattepliktig bruk av tjenestekjøretøy til private formål eller kjøring mellom bopel og arbeidssted, fastslår riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.Foto: PETER RAAUM
Har sine rutiner
Vegvesenet har skriftlige rutiner for privat bruk av tjenestekjøretøy, men slik kjøring er i hovedsak ikke tillatt. Etaten har heller ikke et system for å registrere og dokumentere den lønnspliktige ytelsen for privat bruk av tjenestekjøretøy.
Ikke desto mindre:
Riksrevisjonens undersøkelse viser at over 200 private kjøreturer er registrert i de elektroniske kjørebøkene, men ingen av disse er rapportert inn i lønnssystemet. Vegvesenet har heller ikke kunnet dokumentere at den private bruken har vært godkjent, at fordelen har vært innrapportert eller at det er betalt arbeidsgiveravgift.
Ansatte i Vegvesenet kan bruke bil mellom bopæl og tjenestested når det er hensiktsmessig, men slik bruk utløser skatteplikt.
«Det er sannsynlig at det er manglende innrapportering til skattemyndighetene i undersøkelsesperioden», mener Riksrevisjonen.
Og konkluderer: «Dette kan medføre at Statens vegvesen ikke har betalt pliktig arbeidsgiveravgift og ikke har trukket skatt for privat bruk av tjenestekjøretøyene.»
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland har tatt «sterke grep internt», om vi skal tro avdelingsdirektør Henning Andre Schmidt.
– Nye retningslinjer for tjenestekjøretøy er satt i kraft fra 1. oktober 2025, og rapportering inn i vegdirektørens ledermøter er satt månedlig for sikring og etterlevelse av skatteetatens regelverk, skriver han i e-post via vegvesenets kommunikasjonstjeneste.
Han understreker at det ikke er tillatt å benytte tjenestekjøretøy i Statens vegvesen til privat bruk.
– Har Vegvesenet oversikt over omfanget av privat bruk av tjenestekjøretøy, og hvordan har dette utviklet seg siste fem år?
– Ut ifra kjente tall, kan det synes at innrapporterte tall er noe lavt.
– Gjør Vegvesenet kontroll av om det skjer privat bruk utover eventuell sanksjonert bruk?
– Det gjøres kontroller på kjøretøyets adferd og tilhørighet etter kjernetid, skriver han – og opplyser at elektroniske kjørebok erstattet de manuelle som ble brukt inn til 2017.
På spørsmål om det er riktig når Riksrevisjonen skriver at «Statens vegvesen har (dermed) ingen oversikt over skattepliktig bruk av tjenestekjøretøy til private formål eller kjøring mellom bopel og arbeidssted», svarer han:
– Statens vegvesen benyttet seg tidligere av manuelle prosesser med kjørebøker, i dag har vi innført elektroniske kjørebøker i alle tjenestekjøretøy.