I et forsøksprosjekt skal såkalte digitale fartshumper etableres på fire korte veistrekninger i Västernorrland og Jämtland. Det er i første omgang tømmerbiler som skal få utstyret,skriver
Vi Bilägare.
«Fartshumpene» møter man ved en form for geofencing,
noen ganger kalt «geogjerde» på norsk. Dette betyr i praksis at programvare – GPS
– oppfatter når man er innenfor et område, og her kan visse regler gjelde.
Navigasjonsprogramvaren kommuniserer så med annen
programvare. I dette tilfellet vil gasspedalen oppleves som «slapp» hvis man
kjører fortere enn det som er angitt for området.
Største prosjektet til nå
– Vi har prioritert steder der barn og eldre gjerne beveger
seg til fots, på vei til skole og buss, eller fordi de går tur. På denne måten
kan vi forbedre trafikksikkerheten med enkle midler, sier Jan Lindgren.
Han er senior utredningsleder i Trafikverket, som tilsvarer Statens
vegvesen i Norge.
Dette er det største prosjektet av sitt slag i Sverige
noensinne. De fire tettstedene er Timrå, Laggarberg, Hällesjö og Rissna, og
Trafikverket har fått skogsindustriselskapet SCA med på laget.
Utstyret vil bli
installert i rundt 40 av selskapets biler, går det frem av en pressemelding.
Hastighetssperrene er ikke absolutte, av sikkerhetshensyn.
Det er derfor mulig for førerne å øke farten når det er nødvendig, ved å trykke
litt hardere enn vanlig på gassen.
Trafikverket ser for seg at systemet kan få bredere
anvendelse.
– Fungerer dette bra, kan vi spre teknikken til flere selskaper
og flere bransjer, sier Lindgren – men uten å gå inn på en mer generell
bruk, for alle biler.
Det gjør likevel Vi Bilägare, for egen regning. «Geofencing
kan komme til å erstatte både fartshumper og fotobokser i fremtiden», skriver
nettstedet.
Annonse
Noe for Oslo?
Og dette er på ingen måte en ukjent tanke.
Så sent som i slutten av november foreslo MDGs
gruppeleder i Oslo bystyre, Eivind Trædal, en mer utstrakt bruk av geofencing i
Oslo.
Han mener at teknologien kan brukes til å bøtelegge feilparkerte
biler, innhente bompenger og også kontrollere fart. Trædal viste til at elsparkesykler fra Voi automatisk senker
hastigheten i gågaten Karl Johan.
– Hvis bilen hadde blitt funnet opp etter elsparkesykkelen,
ville det vært en selvfølge, sa hantil
Aftenposten.
Geofencing-forsker Lillian Hansen ved Sintef sier til samme avis at
dette er fullt mulig, men at bare enkelte nye biler er utstyrt med nødvendig
teknologi per i dag.