– I fjor sommer sto bilen min på verksted i tre måneder.
Nå har den stått der i én måned, og jeg aner ikke når jeg får den tilbake,
forteller Ketil Holmboe Hveding i Levanger.
Han eier en Hongqi E-HS9, den mange kaller «Rolls Royce-kopien», takket være den karakteristiske fronten.
– Det er en fantastisk bil å kjøre, spesielt på
vinterføre. Det er den mest komfortable bilen jeg har hatt, sier Hveding til
Motor.
Men delene til den kinesiske bilen er svært
dyre, og kundene har måttet vente lenge på reservedeler.
Nå har et nytt
problem dukket opp.
– Ubehagelig
Luftfjæringen på bilmodellen er rett og slett av for
dårlig kvalitet.
– Bilen min falt ned og ble stokk stiv en varm sommerdag nå i sommer. Det var en ubehagelig opplevelse, sier han.
Også mange andre Hongqi-eiere har opplevd at luftfjærene
røk i sommervarmen i sommer. Det er ikke tilfeldig.
– Luftfjærene foran har vist seg å være mer utsatt når
det er varmt, sier Hans Petter Aalmo, PR- og markedsdirektør hos
Hongqi-importøren Motor Gruppen Import.
Annonse
Skiftes ut
Når fjærene ryker, skifter importøren dem ut med mer
solide deler. Dersom bilen er under garanti eller reklamasjon, gjøres dette
kostnadsfritt.
– Produsenten av luftdemperen har utviklet en revidert og
forbedret del som monteres som erstatning hvis de gamle går i stykker, sier Aalmo.
De skal også tåle sommervarmen.
– Delene vi monterer nå, er en oppdatert versjon som ikke
har denne utfordringen, opplyser markedsdirektøren.
Han sier at luftfjærene på bilmodellen har garanti i fem
år eller inntil 160.000 kilometer.
Venter i månedsvis
Men fordi forhandlerne ikke får tak i nok deler, blir
bilene stående og vente i månedsvis på verkstedet. Ketil Holmboe Hveding har
tatt bilde av seks biler som står parkert på parkeringsplassen til sitt Hongqi-verksted,
Trio Bilsenter på Stjørdal. Én av dem er Hvedings bil.
VENTER: På Trio Bilsenter står disse seks Hongqiene og venter på reparasjon.Foto: Ketil Holmboe Hveding.
På andre verksted er det lignende tilstander.
– Det er dessverre riktig at vi har hatt tilfeller med
for lang ventetid på reparasjon av luftfjæring på Hongqi E-HS9 i sommer, i en
periode hvor det også har vært fellesferie. Den tyske leverandøren av
luftfjæringer har ikke hatt nok deler tilgjengelig,
sier Aalmo.
Han understreker at leveringssituasjonen holder på å bedre seg, samtidig som han beklager overfor kundene.
– Vi forstår godt at dette har skapt frustrasjon og
usikkerhet blant kundene.
Det er exclusive og exclusive+-versjonene av Hongqi E-HS9 som har
luftfjæring. Systemet gjør at bilene kan heves og senkes.
Luftfjæring har blitt vanlig på mange bilmodeller, og gjør at bilene kan senkes på motorveien i høy fart, og heves på ruglete underlag. Men funksjonen har
også skapt trøbbel for en lang rekke bileiere – blant annet på Teslas Model S og Model
X.
Annonse
– For dårlig
En av mange Hongqi-eiere som har opplevd at bilen har
havnet på bergingsbil med ødelagt luftfjæring, er Paweł Barwasny.
PÅ FERIE: Hongqi med ødelagt luftfjæring på bergingsbil i Polen i sommer.Foto: Paweł Barwasny
– Å kjøpe denne bilen er den største feilen jeg noensinne
har gjort, skrev han da han for et par uker siden la ut bilde av Hongqien sin
på bergingsbil i Polen på en Facebook-gruppe for norske Hongqi-eiere.
Teknisk konsulent i NAF Advokat, Audun Bergerud, blir
overrasket når han får høre at vesentlige deler på Hongqi ikke tåler norsk
sommervarme.
– Bildeler skal tåle norsk sommer. Bilene er jo laget for
verdensmarkedet, og 30 grader – som vi har hatt her i sommer – er jo ikke en
ekstrem varme sammenlignet med resten av verden, sier Bergerud, og legger til:
– Dette er for dårlig.
Deler og arbeid ved skifte av luftfjæring koster totalt
flere titusener. Delene skiftes kun når de ryker, og ikke som et preventivt
tiltak.
– Vi har anbefalt produsenten å gjøre preventive tiltak
på demperne foran. Men så lenge produsenten ikke har iverksatt dette, har ikke
vi som privat importør anledning til å gjøre det, sier Hans Petter Aalmo hos
Hongqi-importøren.
Etter at denne saken ble publisert, har Hongqi snudd. Les mer i saken under.