VENTER: Den svarte Hongqien til Ketil Holmboe Hveding står og venter på å bli reparert.

Ketil er frustrert:

Hongqis biler tåler ikke norsk sommer

Luftfjæringen på Hongqi tåler ikke sommervarme. På verksteder landet rundt står nå Hongqi-biler og venter på reparasjon.

Publisert Sist oppdatert
HONGQI-EIER: Ketil Holmboe Hveding

NB: Se oppdatering nederst. 

– I fjor sommer sto bilen min på verksted i tre måneder. Nå har den stått der i én måned, og jeg aner ikke når jeg får den tilbake, forteller Ketil Holmboe Hveding i Levanger.

Han eier en Hongqi E-HS9, den mange kaller «Rolls Royce-kopien», takket være den karakteristiske fronten.

– Det er en fantastisk bil å kjøre, spesielt på vinterføre. Det er den mest komfortable bilen jeg har hatt, sier Hveding til Motor.

Men delene til den kinesiske bilen er svært dyre, og kundene har måttet vente lenge på reservedeler.

Nå har et nytt problem dukket opp.

– Ubehagelig

Luftfjæringen på bilmodellen er rett og slett av for dårlig kvalitet.

– Bilen min falt ned og ble stokk stiv en varm sommerdag nå i sommer. Det var en ubehagelig opplevelse, sier han.

Også mange andre Hongqi-eiere har opplevd at luftfjærene røk i sommervarmen i sommer. Det er ikke tilfeldig.

– Luftfjærene foran har vist seg å være mer utsatt når det er varmt, sier Hans Petter Aalmo, PR- og markedsdirektør hos Hongqi-importøren Motor Gruppen Import.

Skiftes ut

Når fjærene ryker, skifter importøren dem ut med mer solide deler. Dersom bilen er under garanti eller reklamasjon, gjøres dette kostnadsfritt.

– Produsenten av luftdemperen har utviklet en revidert og forbedret del som monteres som erstatning hvis de gamle går i stykker, sier Aalmo.

De skal også tåle sommervarmen.

– Delene vi monterer nå, er en oppdatert versjon som ikke har denne utfordringen, opplyser markedsdirektøren.

Han sier at luftfjærene på bilmodellen har garanti i fem år eller inntil 160.000 kilometer.

Venter i månedsvis

Men fordi forhandlerne ikke får tak i nok deler, blir bilene stående og vente i månedsvis på verkstedet. Ketil Holmboe Hveding har tatt bilde av seks biler som står parkert på parkeringsplassen til sitt Hongqi-verksted, Trio Bilsenter på Stjørdal. Én av dem er Hvedings bil.

VENTER: På Trio Bilsenter står disse seks Hongqiene og venter på reparasjon.

På andre verksted er det lignende tilstander.

– Det er dessverre riktig at vi har hatt tilfeller med for lang ventetid på reparasjon av luftfjæring på Hongqi E-HS9 i sommer, i en periode hvor det også har vært fellesferie. Den tyske leverandøren av luftfjæringer har ikke hatt nok deler tilgjengelig, sier Aalmo.

Han understreker at leveringssituasjonen holder på å bedre seg, samtidig som han beklager overfor kundene.

– Vi forstår godt at dette har skapt frustrasjon og usikkerhet blant kundene.

Det er exclusive og exclusive+-versjonene av Hongqi E-HS9 som har luftfjæring. Systemet gjør at bilene kan heves og senkes.

Luftfjæring har blitt vanlig på mange bilmodeller, og gjør at bilene kan senkes på motorveien i høy fart, og heves på ruglete underlag. Men funksjonen har også skapt trøbbel for en lang rekke bileiere – blant annet på Teslas Model S og Model X.

– For dårlig

En av mange Hongqi-eiere som har opplevd at bilen har havnet på bergingsbil med ødelagt luftfjæring, er Paweł Barwasny.

PÅ FERIE: Hongqi med ødelagt luftfjæring på bergingsbil i Polen i sommer.

– Å kjøpe denne bilen er den største feilen jeg noensinne har gjort, skrev han da han for et par uker siden la ut bilde av Hongqien sin på bergingsbil i Polen på en Facebook-gruppe for norske Hongqi-eiere.

Teknisk konsulent i NAF Advokat, Audun Bergerud, blir overrasket når han får høre at vesentlige deler på Hongqi ikke tåler norsk sommervarme.

– Bildeler skal tåle norsk sommer. Bilene er jo laget for verdens­markedet, og 30 grader – som vi har hatt her i sommer – er jo ikke en ekstrem varme sammenlignet med resten av verden, sier Bergerud, og legger til:

– Dette er for dårlig.

Deler og arbeid ved skifte av luftfjæring koster totalt flere titusener. Delene skiftes kun når de ryker, og ikke som et preventivt tiltak.

– Vi har anbefalt produsenten å gjøre preventive tiltak på demperne foran. Men så lenge produsenten ikke har iverksatt dette, har ikke vi som privat importør anledning til å gjøre det, sier Hans Petter Aalmo hos Hongqi-importøren.

Etter at denne saken ble publisert, har Hongqi snudd. Les mer i saken under.

Powered by Labrador CMS