
Isklump i frontruta:
Slik fikk han erstatning fra Statens vegvesen ... til slutt
Bilen til Helge Moe Fredriksen fikk en isklump i frontruta i Nøstvettunnelen på E6 utenfor Oslo. Ruta måtte skiftes. Moe Fredriksen mente Statens vegvesen måtte betale.
Helge Moe Fredriksen syntes det var urimelig at han skulle dekke egenandelen på 2000 kroner.
Det var ingen personskader knyttet til hendelsen. Men den var selvsagt ergerlig og medførte merarbeid for bileieren. Både for å få skiftet ruta, men ikke minst med tanke på dialogen han i ettertid hadde med Statens vegvesen.
Eller forsøket på dialog, som han beskriver det selv.
– Det var mye mail fram og tilbake. Ved ett tilfelle fikk jeg heller ikke svar innen fristen på seks uker og koblet derfor på Sivilombudet, som purret på svaret.
Helge Moe Fredriksen følte likevel ikke at han kom noen vei med sitt krav, og tok derfor som NAF-medlem kontakt med NAF Advokat. Med det resultatet at han etter nesten to år mottok 2000 kroner på konto, dog uten beskjed om at pengene var utbetalt eller noen innrømmelse av ansvar fra veivesenets side.
– Ikke rettferdig

– Mange vil kanskje spørre seg hvorfor jeg gadd å forfølge dette i flere runder for å få tilbake «bare» 2000 kroner. Det henger nok sammen med rettferdighetssansen jeg har arvet etter mormor, smiler Moe Fredriksen.
– For det at jeg selv skulle betale denne summen, var ikke rettferdig. Som bilfører er det helt umulig å kunne forutse slike hendelser.
Veivesenets argument etter Moe Fredriksens første henvendelse var at den som kjører på veien, må ta veien som den er, og at vedlikeholdet i dette tilfelle hadde vært tilstrekkelig.
Å ta veien som den er, som er en gjengs regel, betyr blant annet at man må avpasse farten etter forholdene, som ved dårlig vær, eller at man må regne med ujevnheter og hull i en vei som ikke er blitt asfaltert på en stund.
– Men her var det snakk om en europavei med en fartsgrense på 90 kilometer i timen. Altså en høyhastighetsvei, påpeker Moe Fredriksen.
Spørsmål ved forsvarligheten
Vedlikeholdet var i dette tilfellet, som vanlig er, satt bort til en underleverandør. Veivesenet presiserer i avslaget til Moe Fredriksen at underleverandøren har fulgt deres krav med tanke på hyppighetene av inspeksjoner i tunnelen, som i bestillingen fra veivesenet var spesifisert til ukentlige visuelle inspeksjoner.
I NAF-advokat Jens Christian Rieges brev til Statens vegvesen stiller han spørsmål ved forsvarligheten i dette, gitt den høye trafikktettheten.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Riege viser også til Statens vegvesens egen håndbok «Standard for drift og vedlikehold av riksveger», hvor det i forbindelse med krav til inspeksjoner står at tunneler med fare for istappdannelse skal inspiseres daglig i perioder med frost.
– Ordningen de hadde for vedlikehold, var dermed ikke etter egne retningslinjer. Vi ba derfor om at erstatningskravet måtte etterkommes, sier Riege.
Åtte måneder senere, etter flere purringer, sto det altså 2000 kroner på kontoen til Moe Fredriksen. Han fikk ingen nærmere forklaring på og sendte derfor et brev og spurte om veivesenet hadde etterkommet erstatningskravet.
Det hadde de. Det ble også bekreftet i et brev til advokat Jens Christian Riege, uten at veivesenet innrømmet noe ansvar. Men, som de formulerte det: De hadde likevel funnet det mest hensiktsmessig å utbetale summen, slik at saken kunne avsluttes.
Veivesenet svarer ikke om retningslinjer
Motor har henvendt seg til Statens vegvesen for å få kunnskap om ...
- retningslinjer for hvilke typer hendelser utbetaling av eventuelle erstatninger kan gjøre seg gjeldende,
- i hvor mange tilfeller penger er tilbakebetalt til bilister eller andre trafikanter
- og hvor store summer det dreier seg om.
Tross gjentatte purringer i over to uker, både via flere pressekontakter og direkte til saksbehandleren i skadeenheten i veivesenet, har vi ikke fått svar på spørsmålene.
Motor har fra lesere fått flere spørsmål om vedlikehold og skader fra bilister, og vet at veivesenet får mange spørsmål om det samme.
Evig diskusjonstema
Advokat Jens Christian Riege sier NAF også får en del henvendelser om skader på bil på grunn av forhold på veien.
– Man kan kanskje tenke at dette ikke er så store saker, men en hendelse kan være betydelig nok i kroner og øre for den det gjelder. Og til sammen blir det ganske store tall.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Samtidig understreker Riege at du som bilist og trafikant på ingen måte kan forvente å kjøre rundt på et «stuegulv». Den generelle regelen er at veien stilles til disposisjon «i den stand den er».
– Alle veier vil ikke være topp vedlikeholdt til enhver tid, og enhver klager med skadde felger kan ikke vente å få disse erstattet på statens regning.
Må være noe å klandre noen for
– Skal man kunne kreve erstatning, må det foreligge uaktsomhet hos veimyndighetene eller ansvarlig entreprenør, fortsetter Riege.
– Det må være noe å klandre disse for, i det aktuelle tilfellet. Det at det oppstår skader på veibanen, vil i seg selv ikke nødvendigvis være klanderverdig. Derimot vil manglende vedlikeholdsrutiner eller manglende varsling av kjente skader i større grad kunne tilsi at uaktsomhet foreligger.
Likevel understreker advokaten at man står igjen med flere problemstillinger i gråsonen, og med grensedragninger som potensielt er krevende.
– Mange lurer også på hvor de skal henvende seg, og hvem man skal forholde seg til.
Forskjellige veier, forskjellige eiere
Hvor du skal henvende deg, er avhengig av type offentlig vei. Det forklarer Tore Dyrseth som jobber med drift og vedlikehold i samferdselsavdelingen i Viken fylkeskommune. Han jobbet tidligere med drift i veivesenet. Etter regionreformen er det fylkeskommunen som nå har ansvar for drift og vedlikehold av fylkesveiene, mens det tidligere var veivesenet.
– Hvis du mener det er snakk om uaktsomhet, og saken gjelder en riksvei som veivesenet eier, er riktig adressat firmapost@vegvesen.no, opplyser Dyrseth.
– Dersom det er en fylkesvei, sender du klage og krav til fylket, for eksempel post@viken.no.
Tore Dyrseth minner om at kravet må dokumenteres, og at de får mange henvendelser som ikke kan knyttes til uaktsomhet fra veieierens side. For å nå fram med et krav må eieren av veien ha vært uaktsom.