
Følte de satt med svarteper:
Uskyldig i ulykke, måtte likevel betale for merutgifter
Arne og Lill Venke Hustvedt kolliderte med en bil som plutselig kom fra en sidevei ut på E18. Ekteparet var helt uten skyld i hendelsen, men endte likevel opp med merkostnader og praktisk trøbbel.
Heldigvis ble det ingen personskader, men de materielle skadene var store. Den nesten nye elbilen til Arne og Lill Venke Hustvedt fikk seg en skikkelig trøkk og måtte kondemneres. Bilen, en knallrød elektrisk Hyundai Kona, var registrert samme år og hadde kjørt 8887 kilometer.
Det var ingen strid om skyldspørsmålet etter ulykken som skjedde ved Askim utenfor Oslo, og oppgjøret ekteparet Hustvedt fikk fra sitt forsikringsselskap Gjensidige, gikk i orden i løpet av noen dager. Leiebilen de hadde hatt fram til da, ble også dekket av Gjensidige.
Det var bare ett problem: Det var åtte måneders ventetid på den nye bilen.
Hvem skulle dekke utgifter til deres behov for transport og bil i mellomtiden?
En gammel Saab
Gjensidige sa at dette var noe Arne og Lill Venke Hustvedt måtte ta opp med motpartens forsikringsselskap.
Les flere saker om elbiler:
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
-
Automatførerkort-rekord:
Over halvparten valgte bort manuelt gir
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
e-Golf, Zoe, BMW i3 – og Leaf:
Snart forsvinner den siste av de fire elbilpionérene
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
Arne Hustvedt henvender seg derfor til If og gjør det klart at det vil ta flere måneder å få en tilsvarende erstatningsbil.
Han forklarer i sin henvendelse at det enkleste for ham og kona er å få dekket en leiebil inntil leveranse av ny bil, men at de innser at dette vil bli unødvendig kostbart.
De opplyser videre at de for øyeblikket er uten bil, men at de har avtalt kjøp av en rimelig bruktbil (2007 mod. Saab 9-3), og at de regner med at dette ville være den rimeligste løsningen for alle parter.
– Kunne dere ikke kjøpt en brukt Hyundai Kona?

– Det var ikke mulig å få tak i en bil som bare var noen få måneder gammel, og som tilsvarte den vi hadde, med tanke på kjørelengde, utstyrspakke og at den ikke skulle være bruktimportert med dårligere garanti enn i Norge, forteller Arne og Lill Venke Hustvedt.
Ikke lønnsomt med bruktbil
Ikke minst ville det heller ikke vært lønnsomt, for bilmodellen var svært ettertraktet på grunn av stor etterspørsel og ventetid, og prisene på nye modeller økte igjen bare få dager etter at Hustvedt hadde bestilt sin erstatningsbil.
Bruktbilene som lå ute til salgs, var dermed ifølge Hustvedt 40.000–50.000 dyrere enn den nye bilen ekteparet hadde kjøpt og fått erstattet. (De hadde fått bestilt ny bil for den samme summen som ved det tidligere kjøpet).
Hustvedt beregnet derfor kostnader ved innkjøp og deretter salg av en bruktbil med verditap, og han regnet også på differansen i drivstoff og bompenger.
Han presenterte deretter dokumentasjon og regnestykkene og ba om en dekning på 45.000 kroner.
Kravet ble i første omgang avvist.
Enige til slutt
Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If sier de ikke kan kommentere en konkret sak uten å innhente tillatelse fra alle involverte parter, men at de vil gjøre vurderinger i hvert enkelt tilfelle ved en slik type sak.
Siste saker fra Motor:
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Advarer mot private tiltak
UP-sjefen: – Fjern denne trehjulssykkelen!
-
Sykling, regler og råd:
– Hvor fort kan jeg sykle?
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
Motor spør hva If tenker generelt, gitt at dette er en «ny problemstilling», både med tanke på at det ofte er venteliste på biler og at nybilprisene stadig varierer på samme modell.
– Det ser ut til at man kan komme ut med tap selv om man er uten skyld?
– Det finnes ikke veldig mye presedens på denne type saker. Det kan være at påregnelige merkostnader vil kunne dekkes, sier Clementz.
Etter at Arne Hustvedt henvendte seg til NAF, tok advokat Silje Meek den videre dialogen med forsikringsselskapet.
Hustvedt ble i fjor tilbudt 20 000 kroner til dekning av merkostnader fra If, noe han og kona aksepterte.
Advokat Silje Meek i NAF mener det er urimelig at man som uskyldig part i en ulykke ikke skal få dekket merkostnader.
– Vi mener denne problemstillingen vil kunne gjelde stadig flere, sånn som bilmarkedet for elbiler har vært og er – med lange ventelister og varierende priser. Nå løste saken seg for Hustvedt, i og med at If til slutt kom ham i møte og han aksepterte tilbudet, men underveis opplevde han at han fort kunne blitt sittende med svarteper etter en ulykke han ikke hadde noe skyld i.
Scroll for å se flere saker om bilhold!
-
Stor prisforskjell:
Merkeverkstedet krevde fire-dobbel pris
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Store sprik i forsikringsvilkår:
Så lenge får du leiebil ved feil og skader
-
Offentlig lading i Oslo:
Prisøkning på 40 prosent
-
Ekspertene svarer:
Kan kommunen kreve at du fjerner en bil på din egen eiendom?
-
Regenerering og isete underlag:
«Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg»
-
Ekspertene svarer:
Kjenner ikke folk til autoknappen som tenner baklysene?
-
Ekspertene svarer:
Sauen laget riper i lakken – hva kan jeg gjøre?
-
Forlanger utvidet garanti:
Facebook-opprør blant norske Volvo-eiere
-
Til slutt sa banken stopp:
Så lenge fikk kunden misligholde lånet på SUV-en
-
Ulovlig praksis, mener Forbrukerrådet:
Tesla ville ikke levere ut bilen, fordi forrige eier skylder penger
-
Kjørte på metalldeler:
Krever erstatning fra kommunen etter batteriskade til 378.000 kr
-
Prisrekord for batteribytte:
Dette kostet det 378.000 kroner å kjøre på
-
Polestar advarer pacemaker-brukere:
– Vær ekstra forsiktig med hurtigladere
-
Hulda ble redd:
Solgte elbilen etter pacemaker-advarsel
-
Tysk stortest:
Dette er bruktbilene med færrest feil
-
Slurvet med servicen:
Selgeren gikk på en smell da han ikke skiftet dieselfilter
-
Vi som har svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
NAF Advokat har hatt flere lignende saker, hvor erfaringen er at det kan være vanskelig å få noe dekket utover bilen.
– Forsikringsselskapene er ofte vrange på alt av tillegg, sier Silje Meek.
Hun opplever at dersom man «maser» etter et avslag, har man større sjanse til å få igjen det man mener er rett og rimelig, om ikke alt.
Kunden må ta merkostnader
Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige skriver i en e-post til Motor at hvis deres kunder har ansvar for uhell, så har de uskyldige partene krav på å få dekket alle relevante ekstra kostnader som de blir påført. For eksempel leiebil ut over perioden de får dekket av eget selskap.
Men Gjensidige tar forbehold om konkrete vurderinger i hvert enkelt tilfelle.

– Som hovedregel vil de skadelidte ikke ha krav på å få dekket leiebil i månedsvis, mens de venter på levering av en bil som er lik den de hadde. Da vil ansvarsselskapene vise til at den skadelidte kan skaffe seg brukte eller nye kjøretøy som er like, eller tilnærmet like, de kjøretøyene de hadde, sier Rysstad.
Det samme vil gjelde for egne kunder som har ansvar for uhellene.
– Ved kondemnasjon kan de ha krav på nye kjøretøy, eller erstatning lik markedsverdien for de skadde kjøretøyene. I tillegg dekkes utgifter til leiebil dersom de er dekket for dette – som regel inntil 30 dager, slik at de kan skaffe seg et nytt kjøretøy. Erstatning utover dette har ikke kunden krav på, slår Rysstad fast.
– Ønsker de av ulike grunner å skaffe seg kjøretøy som det er lengre ventetider på å få levert enn leiebilperiodene de får dekket, må de selv innrette seg og ta eventuelle kostnader som følge av disse valgene.
Litt større årvåkenhet
Nå kjører Lill Venke og Arne Hustvedt igjen for lengst Hyundai Kona med utstyr og garanti som den forrige. Bilen har også den samme fargen som den forrige, en farge de hadde forelsket seg i.
De registrerer at de har tapt noen tusen og har hatt en del trøbbel underveis, men er veldig fornøyd med at de i dag kan kjøre en helt identisk bil.
Selve kjøringen skjer med enda større årvåkenhet enn tidligere, særlig med tanke på bilister som står på en sidevei og venter på at det skal bli klart på hovedveien. Selv om man selv følger alle regler er det ikke gitt at alle «de andre» gjør det samme.