– Det er jo helt uforståelig, sier Bob Roger Roth i
Sandnes.
Han jobber på bilverksted. Da en kunde trengte lånebil,
forslo Roth at kunden kunne leie hans Tesla, som han har for leie gjennom
bildelingstjenesten Getaround.
På Roths sider hos Getaround får han informasjon om at
han får 1719 kroner for å leie ut bilen sin i to døgn.
Tilfeldigvis fikk han se hva leietakeren må betale. Da
fikk han sjokk. Leietakeren må betale nesten dobbelt så mye, 3388 kroner.
Han kontaktet Motor, og spurte hva som skjer med 1669
kroner, halvparten av pengene.
Dynamisk gebyr
Når Motor spør Getaround, forteller de at utleieren først
trekkes 10 prosent i gebyr. I tillegg til leieprisen, må leietakeren også
betale for forsikring og veihjelp, samt et eget leiegebyr til Getaround.
– Gebyret er dynamisk, og varierer avhengig av
etterspørselen, forteller markedssjef Lotte
Børnick-Sørhaug i Getaround, som tidligere het «Nabobil».
Motor har spurt hva som er fra-til-prisen på dette
gebyret. Getaround vil ikke opplyse noe om størrelsen på gebyret.
– Men det er vanlig praksis på en markedsplass som vår å
ta gebyr fra begge aktørene, påpeker markedssjefen.
Annonse
Visste ikke
– Det er horribelt at gebyret er dynamisk, sier Bob Roger
Roth.
Også NAF reagerer.
– Prisene på gebyret bør oppgis. Det er viktig at
utleierne er klar over hva Getaround tar i gebyrer, sier senior
kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Han har leid ut bilen sin mange ganger, men var ikke klar
over at mye av prisen leietakeren betaler ikke går til ham som utleier.
Med Motor på telefonen, sjekker han sin siste utleie, og
ser til sin forskrekkelse at mens han fikk 720 kroner, stoppet 983 kroner hos
Getaround. Det utgjør godt over 50 prosent av leietakers pris.
– Jeg har ikke lagt merke til denne forskjellen, vedgår
Matre.
LEIETAKERS PRIS: 3388 kr.Faksimile
UTLEIERS PRIS: 1719 kr.Faksimile
– Dyrt
Motor sjekket prisene for 10 billeier på 2-3 dager hver i
Oslo og Trondheim nå i fellesferien. Leietakerne må betale gebyr på fra 275 til
861 kroner. Gjennomsnittet er på 491kroner.
I tillegg kommer gebyret utleier trekkes for.
Den totale leieprisen, eksklusive bompenger, drivstoff,
gebyrer for ung sjåfør og kjøring over 200 kilometer i døgnet, utgjør 1135
kroner i døgnet. Bilene er i gjennomsnitt syv år gamle.
Det synes NAF fremstår som dyrt.
– Jeg har forståelse for at Getaround skal tjene penger.
Men når utleierne sitter igjen med en såpass liten del av kaka, vil det bli
mindre interessant å leie ut bilen sin gjennom Getaround. I tillegg blir prisen
til leietakerne så høy, at man i deler av året kan finne tilsvarende bil til
samme pris eller lavere hos vanlige bilutleiefirmaer, sier Nils Sødal i NAF.
Getaround selv vil ikke kommentere prisene sine, utover
at prisene er avhengig av konkurransen, beliggenheten til bilen, og tidspunktet
for leie, ifølge markedssjef Lotte Børnick-Sørhaug.
PS! Etter at Motor skrev om Jon Erlend Matre, bestemte If skadeforsikring og Getaround seg for å dekke skadene på bilens hans. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen fra TV2.