BEHANDLER KLAGER: Forbrukertilsynets lokaler i Porsgrunn.
Foto: FORBRUKERTILSYNET
Forbrukerklager:
De fleste som klager, vinner saken
Nesten halvparten av sakene i Forbrukerklageutvalget handler om bilkonflikter. De fleste som klager, vinner frem.
Cirka 420 bileiere klaget til Forbrukerklageutvalget i 2024.
Det utgjør 40 prosent av de 1043 sakene som utvalget mottok, ifølge
årsrapporten til Forbrukertilsynet, som Forbrukerklageutvalget sorterer under.
I tillegg klaget cirka 125 personer til
Forbrukerklageutvalget på grunn av problemer med håndverkertjenester. Under
denne kategorien ligger blant annet bilverksteder.
Får medhold
Forbrukerne kan klage til Forbrukerklageutvalget dersom
Forbrukertilsynet ikke klarer å mekle til en løsning.
67 prosent av forbrukerne som klager til
Forbrukerklageutvalget får helt eller delvis medhold.
47 prosent får fullt
medhold, mens 20 prosent får delvis medhold.
Bare i 25 prosent av sakene gis det ikke medhold til kjøperen.
I tillegg blir noen få klager enten avvist eller klagebehandlingen blir avbrutt,
ofte fordi det inngås enighet mellom forbrukeren og motparten.
Som oftest klager forbrukerne på en næringsdrivende. Men
en del av klagene er også med en annen forbruker som motpart, blant annet ved
privatkjøp av bil.
Det tar lang tid å få behandlet en klage i
Forbrukerklageutvalget. I 2024 økte ventetiden med én måned, og gjennomsnittlig
saksbehandlingstid er nå syv måneder.
Gebyr
Før en forbrukerkonflikt kan behandles av
Forbrukerklageutvalget, må det gjennomføres en meklingsrunde i
Forbrukertilsynet.
I 2024 løste Forbrukertilsynet 3015 forbrukerkonflikter.
Kjøretøy utgjør også her den største gruppen med saker. 28 prosent av sakene i
Forbrukertilsynet handler om biler og andre kjøretøy.
Men fra 1. juli i fjor må du betale gebyr for å få en sak
behandlet av Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget. Dette førte til at antallet
henvendelser har stupt. Les
mer om gebyrene her.
Leiebil
«Forbruker Europa» er også en del av Forbrukertilsynet.
De bistår norske forbrukere med hjelp etter kjøp av varer eller tjenester i EØS-området.
Mange av sakene til Forbruker Europa handler om problemer
etter leie av bil utenlands, og om oftest useriøse firmaer som krever urimelig
mye for å verdivurdere bilen din. Dette har Motor skrevet om flere ganger, blant
annet her.