VANT: Volkswagen og importøren Harald A. Møller har enda en gang vunnet over Dag Rune Flåten (innfelt).
TAPTE: Dag Rune Flåten (innfelt) har nok en gang tapt mot Volkswagen og importøren Harald A. Møller.

Dag Rune Flåten tapte igjen:

Ber bileiere betale ham seks millioner

Dag Rune Flåten har tapt i retten igjen. Nå ber han norske dieselbileiere om over seks millioner kroner, i forsøket på å reise massesøksmål mot VW og den norske importøren.

Publisert

Dag Rune Flåten har i fire ferske kjennelser fra Oslo tingrett fått avvist sitt massesøksmål mot Volkswagen og bilimportøren Harald A. Møller.

Han har flere ganger tidligere forsøkt å fremme det samme søksmålet mot Volkswagen og den norske importen, begrunnet i dieselskandalen hos den tyske bilkjempen.

Men gang på gang har rettssystemet avvist søksmålene, senest i Høyesterett i fjor høst.

Forretningsmannen fra Vestlandet, som i mange år har vært bosatt i utlandet, gir seg imidlertid ikke.

Nå har han gjort noen endringer på massesøksmålet, og forsøkt seg igjen.

Avvises

Denne gangen har han delt opp massesøksmålet i fire, og fått fire bileiere til formelt å fronte søksmålet på vegne av totalt 8500 dieselbileiere. Men Oslo tingrett konkluderer med at det i realiteten er Flåten selv som står bak.

I alle de fire kjennelsene har tingretten kommet til samme konklusjon som sist: Søksmålene avvises.

Årsaken er ifølge retten at anklagene ikke er egnet som gruppesøksmål, fordi sakene er for ulike.

Dessuten mener retten at Flåten og tre av de fire bileierne ikke har tilstrekkelig med penger til å betale eventuelle sakskostnader til Volkswagen og Møller dersom det senere blir en vanlig rettssak.

I kjennelsene fra tingretten står det at Volkswagen og Harald A. Møller mener at Flåten har diverse pengekrav mot seg i størrelsesorden 7,4 millioner kroner – og at dette er langt mer enn pengebeløpene han har samlet inn fra bileierne.

Karibia

Dag Rune Flåten er opprinnelig fra Haugesund, men emigrerte for flere år siden til Spania. I den senere tid har han imidlertid reist helt til den andre siden av jordkloden. Ifølge en artikkel i Finansavisen i mai oppholder han seg for tiden i det karibiske landet Curacao.

Både NAF og Forbrukerrådet har advart bileierne mot å være med på Flåtens mange rettsprosesser. De mener bileierne ikke har noe å hente i saken mot Volkswagen og Møller. I denne artikkelen forklarer de hvorfor.

Flåten forsøker også å få penger fra Tesla, etter at de strupet ladeegenskapene på eldre Tesla Model S. Andre Tesla-eiere har nylig vunnet gjennom med sine krav.

I tillegg forsøker Flåten seg også med et massesøksmål mot bilprodusenter som ikke har firehjulstrekk når bilene går i revers.

Denne saken har han startet opp etter at bilprodusenten MG tapte en sak tidligere i år.

– Veldig ubehagelig

I et epostbrev til bileierne som har valgt å bli med på Flåtens massesøksmål mot Volkswagen og Møller, skriver han at kjennelsene fra tingretten er en «veldig ubehagelig overraskelse».

I tillegg til å ha tapt, må Flåten betale 1,04 millioner kroner i saksomkostninger til Volkswagen AG og til den norske importøren Harald A. Møller. 

Formelt er det de fire bileierne som skal betale, men i kjennelsene står det at de fire har en avtale med Flåten om at pengene skal tas fra midler Flåten tidligere har samlet inn fra tusenvis av bileiere.

Ber om seks millioner

Til tross for et nytt tap, gir Flåten seg ikke.

I epostbrevet skriver han at han nå trenger ytterligere 6,2 millioner kroner for å anke kjennelsen fra tingretten til lagmannsretten, og til det han håper blir fremtidige rettssaker mot Volkswagen og Møller.

I eposten opplyser han at han har 9958 bileiere med på massesøksmålene. Han ber om at de betaler 623 kroner hver. Til sammen blir det 6,2 millioner.

– Det er jo egentlig fullt oppnåelig, skriver Flåten i eposten.

Like under er det en knapp bileierne kan trykke på for å betale inn beløpet.

Oppgitt

I en epost til Motor uttrykker Flåten imidlertid oppgitthet over at det koster mye penger å gå til sak mot store selskaper.

– Tingretten mener det vil koste hver gruppe minst 10 millioner kroner å kjøre sak. Med fire grupper, snakker vi da 40 millioner kroner. I praksis kan da ingen gå mot de store selskapene, noe som er stikk i strid med gruppesøksmålsordningen, skriver han.

Flåten tror imidlertid fortsatt på seier.

– Med tanke på at saken er bygget på prinsippene om sannhet og rettferdighet, går vi en positiv fremtid i møte.

Forbrukerrådet og NAF har gjentatte ganger tidligere advart mot å betale penger til Flåten.

Powered by Labrador CMS