MED OG UTEN GNIST: Bildet viser Mazdas produksjon av Skyactive-X-motoren, som arbeider etter de samme prinsippene som den patentsøkte totaktsmotoren.

«Rekkeviddeforlenger»:

Bringer Mazda totakts­motoren tilbake?

Mazda har søkt om patent på en ny totaktsmotor.

Publisert Sist oppdatert

Hvem andre enn Mazda, vil sikkert noen tenke. Produsenten bak wankelmotoren er på ingen måte ferdig med å overraske. Ta for eksempel en titt på deres eneste elbil, MX-30, med bakhengslede dører og bensinmotorlyd – en bil som passe motstrøms også får bensinmotor. Eller sommerens ladehybrid CX-60 – som etter hvert vil få rekkesekser.

I februar leverte Mazda en patentsøknad om en ny totaktsmotor, skriver MotorTrend. Denne motoren skal ifølge søknaden tenne med gnist, som en vanlig bensinmotor, ved høy belastning – men skal også kunne tenne ved kompresjon, som en dieselmotor, ved lavere belastning.

Mazda bruker allerede samme prinsipp i sin Skyactiv-X-motor, som nevnte CX-60 er utstyrt med.

– Ingen konkrete planer

– Vi søker hele tiden om patenter, det er helt vanlig. Det foreligger ingen konkrete planer om å sette en slik motor i en bil, sier Mazdas Europa-utviklingssjef Joachim Kunz til Motor.

– Men ja, fordelene ved en slik motor kan være store. For den vil jo bli svært lett, tilføyer han.

Og det er nettopp det MotorTrend har festet seg ved. Tanken kan nemlig være å utnytte totakteren som en rekkeviddeforlenger for en elmotor, snarere enn som en del av en tradisjonell hybridmotor.

Høye utslipp

Totaktsmotorer har tidligere blitt benyttet i biler – i Norge sannsynligvis best kjent gjennom de første årgangene av smått legendariske Saab 96 – men er ellers forbundet med for eksempel motorsykler, gressklippere og påhengsmotorer ... samt relativt høye utslipp.

Det siste vil antakelig bli en utfordring for Mazdas ingeniører, om produsenten faktisk gjør et alvorlig forsøk på ny anvendelse av denne teknologien.