BOBIL: Et eksemplar av Adria twin supreme bobil

Vannet fryser inne i bobilen:

Bobilen tåler ikke seks minus

Bobileieren kjøpte bobilen som ifølge reklamen skulle tåle «ekstreme temperaturer». Men allerede ved seks minus ute fryser vannet inne i bobilen, hvor det ellers er godt over 20 grader.

Publisert Sist oppdatert

Bobilkjøperen fra Sandefjord la 935.000 kroner på bordet og kjøpte en Adria twin supreme bobil. Ifølge kjøpsinformasjonen han fikk forut for kjøpet, er bobilen utstyrt med oppvarmet spillvannstank.

Ifølge produsenten er bobilen testet under «ekstreme temperaturer». Bobilen er en skandinavisk versjon, og er utviklet for å eliminere kuldebroer og det produsenten kaller «kalde punkter».

Bobilkjøperen ble derfor overrasket da han oppdaget at den oppvarmede gråvannstanken likevel fryser når temperaturen er på seks minusgrader eller kaldere utendørs, selv om oppvarmingen inne i bobilen er slått på – og det ellers er hele 27 grader inne i bobilen.

– Brukte hårføner

– Kranen fryser fast, og vannet inne i tanken fryser, forklarer bobilkjøperen i et brev Motor har lest.

Også rørene til ferskvannet skal ifølge bobileieren fryse, mens det legger seg tykk is på toppen av tanken.

– Jeg måtte bruke hårføner i en halvtime, forklarer bobileieren i et brev til bobilfirmaet som han kjøpte bobilen av.

Bobileieren klaget til bobilfirmaet, som tilbød seg å montere en varmeovn.

De forklarte at begrepet «skandinavisk versjon» handler om utstyrspakken, og ikke at bobilen er laget spesielt for Skandinavia.

– Kan ikke brukes

Bobileieren avslo tilbudet om en varmeovn. Da han ikke fikk medhold i sine krav, klaget han videre til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, med krav om prisavslag.

I Forbrukerklageutvalget, som avgjør konflikter etter blant annet bobilkjøp, har han nå fått medhold.

– Når vannet i bobilen fryser ved temperaturer under seks minusgrader, vil det i realiteten medføre at bobilen ikke kan brukes ved temperaturer under seks minusgrader, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

De kan dermed ikke se at bobilens tilstand samsvarer med den informasjonen som ble gitt i reklamen før kjøpet, og har gitt kjøperen et skjønnsmessig prisavslag på 100.000 kroner – som bobilfirmaet plikter å betale til kjøperen.