ELBIL-SUKSESS: Nye Nissan Leaf avdukes i Japan onsdag, men kommer ikke i salg her hjemme før over nyttår. Utseende likner mye på konseptbilen Sway. Foto: Nissan

Ny versjon av bestselgeren avdukes onsdag:

Nye Nissan Leaf kan kjøres med én pedal

Onsdag morgen avdukes nye Nissan Leaf i Japan. Elbilen, som var med på å starte den norske elbil-revolusjonen, kommer i salg i Japan i desember, litt seinere her hjemme, kan kjøres med én pedal og får trolig en rekkevidde opp mot 400-500 kilometer.

Publisert Sist oppdatert

PS: En ny versjon av denne saken er publisert etter at bilen ble lansert. Klikk her for å komme til den oppdaterte saken!

Spekulasjonene har vært mange rundt den nye elbilen.

Nissan har klart kunststykket å holde både bilder av bilen og tekniske data hemmelig inntil nå.

Det som er ganske sikkert er at den nye bilen får et helt nytt utseende, med klare trekk fra konseptbilene Sway og IDS Concept.

Dagens Leaf kommer med to forskjellige batteripakker på henholdsvis 24 og 30 kWh. Det gir en maksimal rekkevidde på 199 eller 150 kilometer.

Nye Leaf kommer trolig også med flere batteripakker som gir forskjellige rekkevidder. Ikke alle har behov for og ønsker å betale for den aller største.

Den største batteripakken vil trolig gi en rekkevidde som er nær Opel Ampera-e. Det vi si mellom 400 og 500 kilometer.

Les også: Dette er VWs nye elektriske folkevogn

Nye Leaf kommer i salg på hjemmemarkedet i desember.

Da første generasjon ble lansert seint i 2010, tok det et par måneder fra bilen kom på veien i Japan til Nissan lanserte den i Europa. Det samme skjer trolig nå og betyr i så fall at bilen er på plass her hjemme i februar.

Bilen skal være klargjort for halvautomatisk kjøring og kan kjøres mesteparten av tiden med bruk av bare én pedal. Det betyr at du både akselererer og bremser med gasspedalen. Dette gir både en enkel kjørestil og effektiv regenerering av bremsekraften til strøm.

Bilen har fortsatt en bremsepedal, men denne trenger du bare å bruke i nødsituasjoner.

I tillegg får Leaf Nissans nye Pro Pilot Parking, som betyr at du bare holder inne en knapp på dashbordet og bilen rygger seg selv på plass.

Les også: Her er fire gode elbiler med lang rekkevidde

Da første generasjon ble lansert seint i 2010, tok det et par måneder fra bilen kom på veien i Japan til Nissan lanserte den i Europa.

Det samme skjer trolig nå og betyr i så fall at bilen er på plass her hjemme i februar.

Les også: Denne elbilen koster 315.000 ny - selges for 400.000 brukt

Prisen på bilen i Norge er ennå ikke kjent, men vil trolig komme ganske raskt etter visningen i Japan.

Da vil det også bli mulig å bestille bilen.

I motsetning til en del andre elbilprodusenter, har fabrikken som produserer Nissan Leaf en godt innarbeidet produksjonslinje og stor kapasitet.

Det betyr at Nissan bør kunne levere mange biler fra første dag.

– Leaf har vært kjempeviktig for oss i Norge. Det kommer også den nye til å bli. Vi har solgt mange biler, men like viktig er hva den har betydd for merkevaren Nissan. Den har gjort at vi har skilt oss ut og vist at vi mener alvor med satsingen på en framtid på fornybar energi, sier Marina Maneus Bakkum, som er informasjonssjef for Nissan i Norden.

– Leaf har gitt oss helt nye kunder som aldri tidligere har vurdert å kjøpe en Nissan,  sier hun.

Avdukingen av bilen skjer onsdag morgen i Japan, altså midt på natta i Norge.