VW T-Roc 2017 bestselger
TIL HØSTEN: VW T-Roc vises til høsten, og kommer i norske butikker et par uker før jul hvis alt går etter planen. Foto: Produsenten
VW T-Roc 2017 uten tak
UTEN TAK?: VW har vist en utgave av T-Roc med todelt, avtagbart tak. Om den kommer i salg er usikkert. Foto: Produsenten
VW T-Roc 2017 interiør
TREFFER BLINK: T-Roc treffer midt i det kraftig voksende segmentet av kompakte SUV-er. Dette er en bil som passer norske kjøpere perfekt. Foto: Produsenten
VW T-Roc 2017
TIL HØSTEN: VW T-Roc vises til høsten, men om den rekker å komme i norske butikker før nyttår er usikkert. Foto: Produsenten
Årets julepresang?

Dette kan bli VWs nye bestselger i Norge

VW T-Rock blir en av de mest spennende små SUV-ene på markedet når den kommer til Norge et par uker før jul. Hvis det er én bil som kan utfordre Golf som bestselger, er det denne. Årets julepresang?

Del denne artikkelen

Fra før har VW store Tuareg og mellomstore Tiguan i SUV-segmentet. T-Roc blir en klasse mindre, og skal ta opp konkurransen med  blant annet Mazda CX-3 og Toyota C-HR.

Bilen vises for første gang på Frankfurt-utstillingen i september og kommer til Norge ikke lenge etterpå.

Disse bildene viser en nesten produksjonsklar utgave. Både utvendig og innvendig design er mer sportslig enn hos storebror Tiguan. 

Les også: VWs framtid blir hel-elektrisk

I Norge kommer nok de fleste bilene til å bli solgt med forhjulstrekk. Minste motoralternativ blir etter alt å dømme en tre-sylindret bensinmotor på 110 hester, mens den mest solgte i Norge trolig blir en 150 hesters bensinmotor.

Prisen er ennå ikke klar, men for å være konkurransedyktig bør den ikke koste særlig mer enn 300.000 kroner i basisutgave.

Hovedkonkurrent Toyota C-HR koster 304.000 kroner med et hybriddrivverk på 122 hester.

Les også: VW e-Golf øker rekkevidden til 300 kilometer

Firehjulstrekk og automatgir vil også bli tilgjengelig. Om T-Roc kommer med en eller annen form for elektrifisering, vet vi ennå ikke.

VW har tidligere vist en kabriolet-utgave av bilen, men slike biler selger dårligere og dårligere i hele Europa. En prototype av bilen er også vist med et todelt, avtagbart tak, og det kan være en mer sannsynlig løsning.