LADBAR SPREKING: A3 e-tron er død - leve A3 40 TFSI e - med lang elektrisk rekkevidde.

Lang rekkevidde for ny A3:

Audi får et hjul til å stå på

Helt nye A3 kommer i ladbar utgave med mye lengre rekkevidde enn forgjengeren.

Publisert Sist oppdatert

Audi ligger i skrivende stund som nummer to på salgstoppen i Norge.

Eneste skjær i sjøen: Det er takket være en eneste modellfamilie, el-SUV-ene e-tron i fire varianter.

«Alle eggene i en kurv» er som kjent risikabelt, men nå kommer en annen potensiell suksessmodell:

Splitter nye A3 som ladehybrid med tidsriktig, lang rekkevidde.

Var tidlig ute

I 2014 var Audi tidlig ute med en såkalt «det beste av to verdener»-bil, A3 e-tron, som vi i Motor lot oss imponere av da vi prøvekjørte den.

Altså en ladbar hybrid, et relativt nytt konsept som i praksis bare første Opel Ampera (basert på amerikanske Chevrolet Volt), og SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV, hadde vært tidligere på markedet med.

En bil man i ideal-teorien til produsentene kunne kjøre hele uken som elbil om man pendlet, og kun bruke forbrenningsmotoren til sporadisk, på langtur.

Suksessen som visnet

Takket være avgiftsfordelene fikk bilen også en gunstig pris – særlig tatt i betraktning de relativt heftige ytelsene på 204 hestekrefter kombinert fra bensin- og elmotor.

Volkswagen kom med en tvillingmodell: Golf GTE, kort tid etter.

Resten er historie. I dag er det flere titalls ladbare hybrider på markedet og det er generasjon to, med lengre elektrisk rekkevidde, som er i ferd med å ta over.

De snaut fire milene A3 e-tron klarte på strøm under gode forhold og som oftest nærmere tre), var ikke nok lenger til å møte de nye utslippskravene som nå gjelder og bilen ble trukket fra markedet i 2018.

HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG
HELT NYTT SKALL: Om drivlinjen (motorene og kraftoverføringen) er ganske lik, skiller nye den nye A3-ladehybriden seg vesentlig fra forgjengeren både utseendemessig og når det gjelder rekkevidde på strøm. Foto: AUDI AG

Følger strømmen

Men her er en helt ny A3 og en helt ny ladbar variant – med betydelig større batteri (nå 13 kWt), og en oppgitt rekkevidde i en annen liga: 67 kilometer skriver vi denne gangen.

Bilen heter for øvrig ikke A3 e-tron lenger – navnet er forbeholdt de helelektriske modellene til Audi fra nå av.

A3 40 TFSI e, er navnet nå.

– Audi A3 e-tron var en stor suksess og én av våre mest solgte modeller. Nå kommer Audi A3 Sportback 40 TFSIe, som ikke bare fremstår i ny drakt, men også med ny batteriteknologi , sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge hos importøren, Harald A. Møller AS.

– Samtidig vokser den, og får enda mer innvendig plass enn forgjengeren. Dermed vil den nye plug-in hybriden av A3 styrke vår modellportefølje ytterligere, sier Sinervo.

Batteriet tar ikke mer plass, tross betydelig mer lagret energi (+ 48 prosent). Det betyr likevel, som i forrige generasjon, et merkbart mindre bagasjerom enn i bensinversjonen: 280 liter er mer - som i en småbil.

Kompakt spreking

Det skal komme en enda sprekere versjon etter hvert, men nykommeren vi har med å gjøre her har ytelsestall som forgjengeren, hentet ut fra kombinasjonen av en elektrisk motor på 109 hester - som tidligere integrert med DSG-girkassen - og en 1,4-liters bensinmotor på 150.

Maksimal kombinert effekt er 204 hester - litt lavere enn summen av de to, da effektkurvene ikke krysser hverandre der begge er på topp.

Trekkraften er også som tidligere – solide 350 newtonmeter dreiemoment.

0 til 100 km/t er oppgitt til 7,6 sekunder og toppfarten til 227 km/t med muligheten denne gangen til å kjøre i elektrisk modus helt opp til 140 km/t (på Autobahn i Tyskland da, selvfølgelig).

Audi kan ellers fortelle at bilen nå kan starte med kun elektrisk motor helt ned mot 30 kuldegrader.

Mer elbilaktig

A3 TFSI e kommer med muligheten for tilnærmet én-pedalkjøring – det vil si at regenereringen sørger for tilstrekkelig bremsekraft under vanlig kjøring til at men knapt behøver å røre bremsepedalen, som det er tilfellet med mange elbiler.

Batteripakken skal kunne lades helt full på rundt fire timer fra et vanlig stikkontakt (230V) - hurtiglading er det fortsatt ikke snakk om.

Prekondisjonering av temperatur og programmering av ladetidspunkt kan gjøres via appen myAudi.

I løpet av oktober skal det åpnes for bestilling – da blir prisene også kjent.