Mørk Mazda CX-5
OPPGRADERT: Mazda CX-5 har fått nytt design på det gamle karosseriet og mer utstyr, men kanskje viktigst – bedre støydemping. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Mazda CX-5

Stillest i klassen

Med siste generasjon CX-5 viser Mazda at de kan lage stillegående biler hvis de vil. I denne testen har CX-5 det mest behagelige støybildet på grovkornet norsk asfalt.

Del denne artikkelen
73 Poeng

Inntrykket fra CX-5 forsterkes i nye Mazda 3.

Mazda ser omsider ut til å kunne slette et minus som er blitt heftet ved de fleste av konsernets biler. Da står det stort sett plusser tilbake.

CX-5 ble en umiddelbar suksess da den kom til Norge i 2013. Fire år senere kom den i en kraftig oppgradert versjon – med nytt design på det gamle karosseriet og mer utstyr.

Men kanskje viktigst: Bedre støydemping.

Likevel er den litt sporty kjørefølelsen ivaretatt. Materialkvaliteten er også helt i toppsjiktet i klassen.

Den lille infoskjermen er derimot moden for å byttes. Men forhåpentligvis beholder Mazda den forbilledlige betjeningen med ratt og et par knappe i midtkonsollen.

En bensinmotor trenger turtall for å prestere litt ekstra. Automatkassen i CX-5 har bare seks trinn. Det betyr at kombinasjonen kan føles litt masete hvis du har litt dårlig tid.

Men under normal kjøring underbygges følelsen av stillhet og harmoni. Forbruket er imidlertid for høyt.

Mazda CX-5

Lengde/bredde/høyde 455/184/168 cm
Hengervekt 2000
Opplyst forbruk (l/mil) 0,84
CO2 (g/kg) 192 (WLTP)
Bagasjerom (liter) 503 (1620) femseter (toseter)
Bakkeklaring 19 cm
Bilens vekt/maks nyttelast 1585/540
Dekkdimensjon 225/55R19
73 Poeng

Mazda CX-5

Pris: Fra: 394.200 (165 hk. bensin/manuell, forhjulsdrift, «Vision») Finnes i 20 versjoner. Norges mest solgte bensin-SUV. Pris testbil: 557.600 (194 hk. bensin/automat, firehjulsdrift, «Optimum Signature» ) (eks reg./frakt/andre leveringsomkostninger)
Vi testet: Drivlinje: 4-sylindret bensinmotor, 143 kw/194 hk (258 Nm) 0-100 km/t: 9,2 sek. (fabrikktall) Toppfart: 195 km/t Firehjulsdrift, 6-trinns automatgir

Miljø og forbruk: 5/10

5

Vi målte forbruket til 0,79 l/mil over en ukes tid med mye langkjøring. Mazda selv oppgir 0,84 ved blandet kjøring. Tallet er litt for høyt. CO2-utslipp på 192 gram og NOx-utslipp på 60,2 milligram per km er også tall som bokstavelig talt blir fossile i 2019.

Pris: 7/10

7

Vår testbil (557.600 kroner) har det meste Mazda kan tilby av utstyr, kombinert med den største motoren, firehjulstrekk og automatgir. Hvis du kan nøye deg med 165 hester og ørlite mindre utstyr, så sparer du nesten 50.000 kroner.

Driftskostnader: 7/10

7

Service en gang i året eller ved 20.000 km. Gjennomsnittlige service- og delepriser. Mazda har vært nyskapende med motorteknologien de siste årene, men frykt for eventuelle barnesykdommer har vist seg ubegrunnet.

Annenhåndsverdi: 7/10

7

Kompakt-SUV med alle egenskaper nordmenn etterspør. Godt selgende modeller er også attraktive som brukt. Firehjulsdrift og automatgir er et krav på bruktmarkedet – og helst i utstyrsgraden Optimum.

Praktisk: 7/10

7

Bagasjevolum på 506 liter er i nedre sjikt. Den skrånende hekken koster en del plass. Høyest bakkeklaring (19,5 cm.). Uoversiktlig under rygging, men det avanserte og tydelige ryggekameraet er et utmerket hjelpemiddel.

Sikkerhet: 8/10

8

Fem av fem stjerner i Euro NCAP i 2017. Meget god sikkerhet for voksne (95 prosent) og bra for barn (80 prosent). Testbilen fikk trekk for mangel på aktiv filholder. Dette er standard i Norge.

Design: 8/10

8

Fikk et mer særpreget utseende etter den omfattende faceliften i 2017. Klassisk og funksjonelt interiør uten dilldall. Høy kvalitet på alle overflater, men den lille infoskjermen ødelegger en ren og elegant helhet.

Utstyr: 8/10

8

I utstyrsgraden Optimum, som vi anbefaler, får du blant annet varme i rattet, kjøling i skinnsetene, varme i baksetet, head up display, 19-tommers lettmetallfelger, elektrisk bakluke, full LED-lys og alt av siste sikkerhetsutstyr.

Komfort: 8/10

8

Behagelige seter, men litt kort sittepute for enkelte. God sikt fremover, bra plassering av instrumenter. Lavest innvendig støy i testen, men litt rå lyd under akselerasjon. Barna sitter godt i baksetene, med separat varmeregulering som stort pluss.

Kjøreegenskaper: 8/10

8

194 hk. gjør CX-5 meget kvikk. Styringen er lett, men presis, og bilen føles kjapp og smidig på landeveien. Flisespikkeri for de mest sportslige av oss: Girkassen kunne trengt ett eller to trinn til for å holde motoren i konstant optimalt turtall.