En rød stasjonsvogn.
STILIG: Ford Focus er blitt en lekker bil i stasjonsvognutgave. Spesielt liker vi den i en litt mer sporty ST-versjon.
Vi tester Ford Focus stasjonsvogn:

Frekk familiefrakter blir større og lekrere

Ford Focus stasjonsvogn har fått et av klassens største bagasjerom og et lekkert design. Og den er like kjøreglad som før, men konkurransen er tøff.

Del denne artikkelen
72 Poeng

Ikke minst fra en virkelig nestor i klassen, Skoda Octavia. Vi ser nærmere på hvordan nykommeren Focus hevder seg mot bilen vi i Motor mener er målestokken.

Vi har hovedfokus på tre av de viktigste faktorene i klassen: Pris, plass og komfort.

Focus finnes ikke i elektrifisert versjon. Ikke dagens modell, vel å merke. For Ford var tidlig på markedet med en helelektrisk versjon av forrige generasjon Focus.

Kanskje for tidlig.

Den fikk en dårlig mottakelse og gikk etter hvert under radaren hos elbilkjøpere flest, til tross for sine opplagte kvaliteter.

Les også: Her finner du alle Motors biltester

Rød stasjonsvogn sett forfra. KJØREGLAD: Det er trolig ingen biler i klassen som kan hamle opp med kjøreegenskapene til Focus.

Ut i mørket

Mangelen på tidsriktige drivlinjer har sendt mange av de en gang så populære Ford-modellene ut i mørket. Ved utgangen av 2018 var Focus Norges 30. mest solgte bilmodell.

For bare seks år siden var den nest mest solgt, kun slått av Golf.

Men Focus er fortsatt en tungvekter i dette segmentet. En solid markedstilpasset bil med jevnt gode egenskaper, pluss litt spisskompetanse i form av å være den kanskje mest kjøreglade i klassen.

Den nye modellen ivaretar denne ærefulle posisjonen. Da Motor gjorde en stortest av kombiversjonen mot fire utfordrere (Kia Cee, Audi A3, Opel Astra og Mercedes A-klasse) i fjor sommer, ble Focus totalvinner.

Det utslagsgivende poenget kom i kategorien «kjøreegenskaper».

Les også: Ford Focus i test – kompakt Focus vinner på kjøreglede

Interiør i bil.KJEDELIG: Interiøret i Focus har mistet særpreg. Det er blitt litt mer oversiktlig – men også veldig anonymt og kjedelig.

Bagasjerommet på rød bil.PLASSMESTER: Det nye karosseriet har gitt et bagasjerom som har vokst til å bli blant de største i klassen. 

Fornemmer rallygener

Det er ingen merkbar forskjell på stasjonsvognen. Spesielt i ST-versjonen vi har testet, fornemmer man noen rallygener i oppsett og motorkarakteristikk.

Det betyr ikke at Focus automatisk hanker inn en ny testseier. For som stasjonsvogn møter den blant andre Octavia – som kun selges som stasjonsvogn.

Focus matcher omsider store Octavia på plass. Og den føles friskere i designet, i hvert fall utvendig. ST-versjonen er kanskje den lekreste stasjonsvognen i denne folkeklassen, etter vår oppfatning.

Men den taper poeng på interiøret, som har mistet noe av den grove, førerorienterte stilen i forgjengeren, uten å få en ny identitet.

Linjene er likevel blitt litt renere og knappene litt færre. For eventuelle nye kunder trolig et pluss, for gamle entusiaster et minus.

Les også: Ford Fiesta i test – storselgeren er bedre på alt

Enda morsommere

Ford tar 34.000 kroner ekstra for sin nye åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens for eksempel Skoda bare tar 17.000 for sin sjutrinns automat av tilsvarende type. Begge disse fungerer ypperlig.

Men faller du for utseendet og ikke minst kjøreegenskapene til Focus, ser vi ikke bort fra at du også er typen som vil vurdere manuelt gir.

Da blir Focus enda morsommere, og den lille rampete og imponerende fleksible tresylindrede motoren kommer bedre til sin rett. Og du kan enten spare 34.000 kroner eller bruke det på mye artig utstyr.

Focus er blitt en av klassens største stasjonsvogner. Som femseter er bagasjevolumet nærmest identisk med Octavia.

Men skal det lastes maksimalt opp til tak og vegger – som er en sjelden øvelse vi ikke legger så mye vekt på her – så går det noen bager tapt bak i den litt mer linjelekre hekken til Focus.

Les også: Ford satser tungt på selvkjøring

Til kort på komfort

Det er først og fremst på kjørekomforten Focus taper poeng. Den har merkbart mer hjulstøy enn Octavia, og er litt mer stumpete og nervøs over mindre ujevnheter. Begge er typisk tyske og stive, men Octavia framstår mer sofistikert.

Kvalitetsfølelsen er også høyere i Octavia, i tillegg gir de rette karosserilinjene og de store vinduene et lysere og triveligere innemiljø. Vi sitter også bedre i setene i Octavia.

Holder vi oss til kjerneverdiene i denne klassen – pris, plass og komfort – så må Focus se seg slått av en veteran.

Men prioriterer du et friskt design, spissede kjøreegenskaper og kanskje litt klassisk kjøreglede med manuelt gir, så ser tallene annerledes ut.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer

Ford Focus stv

Lengde/bredde/høyde 467/183/148 cm
Hengervekt 1300 kg
Sikkerhet 5 av 5 stjerner i Euro NCAP i 2018 på kombiutgaven (bilene kolliderer med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse. På www.euroncap.com kan du lese mer detaljert om testene)
Sikkerhet voksne 85 prosent for kombiutgaven (testet av Euro Ncap, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn 87 prosent for kombiutgaven (testet av Euro Ncap, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil) 0,52 (NEDC)
Vårt målte forbruk (l/mil) 0,67
CO2 (g/kg) 130
NOx (mg/km) 17,4
Akselerasjon (0-100) 11,4 km/t
Bagasjerom (liter) 608 (femseter)/1620 (toseter)
Bakkeklaring 13,3 cm
Beregning av annenhåndsverdi Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra 1 til 10, hvor der 10 er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter tre år/45 000 km.
72 Poeng

Ford Focus stv

Pris: Kr. 357.800 (inkl. reg.), utstyrsnivå «ST-line» eller «Titanium»
Vi testet: Motor/girkasse: 1,0 bensin, 125 hk. 8-trinns automat

Miljø og forbruk 7/10

7

Testforbruk på 0,67 liter på mila er ok for en bensinmotor med automat. Tresylinderen kan kutte ned til to ved forsiktig belastning og redusere forbruk og utslipp.

Pris 7/10

7

Gunstige startpriser, men du må fort legge på rundt 50.000 kroner i utstyrspakker for bra brukskomfort og annenhåndsverdi. Du sparer over 30.000 på å velge den gode manuelle girkassa.

Driftskostnader 7/10

7

Må ha årlig service, eller ved 20.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Serviceutgifter i nedre del av snittet. Motors testforbruk (0,67 blandet kjøring) kan fint reduseres.

Annenhåndsverdi 5/10

5

Veldig mange ønsker seg enten heleelektriske eller ladbare hybrider. Det påvirker verditapet. Men relativt billig bil i innkjøp.

Praktisk 8/10

8

Bagasjerommet på 608 liter er helt i tet. Bra plassutnyttelse, oppleves som romslig. Uoversiktlig som de fleste andre. Du må ha ryggekamera – ekstrautstyr på samtlige modeller.

Sikkerhet 8/10

8

Fem av fem stjerner i EuroNCAP i 2018-modell. Høye verdier på beskyttelse av barn og sårbare trafikanter, samt bilens aktive sikkerhetsutstyr. Litt under teten på voksenbeskyttelse.

Design 7/10

7

Stilig utvendig, og kanskje helst i utstyrsgraden ST-line og litt sterke farger. Innvendig er det ryddet opp, men alt er blitt dørgende kjedelig. Kvalitetsfølelsen er heller ikke på nivå med Octavia.

Utstyr 9/10

9

Vi anbefaler teknopakke, parkeringspakke, komfortpakke, vinterpakke, blindsonevarsler, LED-hovedlys og seter i delskinn med el-justering. Totalt: 40.000 kroner. Mye for pengene.

Komfort 6/10

6

OK støynivå i normale hastigheter, men merkbart mer lyd enn i Octavia. Grunnleggende god fjæringskomfort, men som ST-line mer stumpete. Ikke optimal setekomfort.

Kjøreegenskaper 8/10

8

I sitt ess her. Grunnleggende trygge og sikre kjøreegenskaper. Den energiske tresylindrete motoren og en ganske kvikk dobbeltkløtsjgirkasse bidrar til kjøregleden.

Konkurrenter