Rød Ford Focus
KJØREGLAD: Nye Ford Focus har stolte tradisjoner rundt kjøreegenskaper, og skuffer ikke med den siste utgaven. Foto: Tomm W. Christiansen
Ford Focus:

Vinner på kjøreglede

Alt er heldigvis ikke nytt på nye Focus. Kjøregleden er den gode gamle. Vi lager en sløyfe av brede smil og henger den i grillen på Fords nykommer.

Del denne artikkelen
74 Poeng

I Motor vinner man selvsagt ikke en test på kjøreglede alene.

Men Focus leverer også grunnleggende godt på øvrige felt:

Sikkerhet, komfort og praktiske hverdagskvaliteter – alt sammen til en ok pris.  «Kjøreglede» er likevel ordet som henger igjen i bevisstheten når inntrykk skal fordøyes og poeng settes etter en stortest mot fire av de største konkurrentene: Kia Ceed, Opel Astra, Audi A3 og Mercedes A-klasse.

Motor er blant de første i Norge som tester nye Focus på norske veier. Derfor må vi nøye oss med en bil med manuelt gir – mot fire konkurrenter som alle har automat.

Men det kommer slett ingen beklagelse fra vår side, tvert imot:

For det første:

Den manuelle girkassa oppleves som svært presis og lettbetjent sammen med den lille tresylindrede motoren på 125 hk.

For det andre:

Kombinasjonen gir oss en solid dose klassisk kjøreglede.

Og for det tredje:

Du sparer 30.000 kroner.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?

125 hk. høres ikke så mye ut. I rene sprintøvelser kommer den naturligvis også et stykke bak sine langt sterkere rivaler.

Men motorkarakteristikken – det gunstige dreiemomentet på lave turtall, som en liten dieselmotor – og de ekstra kreftene når du nærmer deg det røde feltet på turtelleren, som en klassisk bensinmotor – gir en dimensjon til hverdagsbilismen.

På toppen av det hele, bokstavelig talt, får du den energiske og litt rå lyden av tre sylindre som jobber.

Ved mildere belastning kan den ene sylinderen kobles ut for å senke forbruk og utslipp.

Tre interiørbilder av Ford Focus.TAMT: Vi hadde gjerne sett litt mer designerglede i interiøret. Det er riktig nok ryddigere enn før, men også kjedeligere. Foto: Tomm W. Christiansen

Bilprodusentene kappes om å ha de mest pålitelige førerstøtteprogrammene.

Focus legger seg helt i tetsjiktet her, med blant annet adaptiv cruisekontroll, filvarsler, filsentreringsassistent og køassistent – som skal lette saktegående kjøring med mye start og stopp.

Head-up display, som gir deg all viktig informasjon rett i synsfeltet på frontruta, fungerer veldig bra.

Design handler i stor grad om personlig smak, som vi ikke skal bruke mye plass på å diskutere. Men alle fem i testlaget er ganske enig om at Focus er blitt stilig og muskuløs på utsiden, men også overraskende tam og kjedelig på innsiden. Vi er heller ikke helt fornøyd med kvalitetsfølelsen. Pyntepanelene har et simpelt preg, enkelte steder er det knallhard plast vi forbinder med modellen to generasjoner tilbake, og soltaket knirker irriterende i åpen stilling – som vi for øvrig også opplevde på nesten like nye Ford Fiesta.

Beregning av annenhåndsverdi

Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra 1 til 10, hvor der 10 er best i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter tre år/45 000 km

Ford Focus

Lengde/bredde/høyde 438/182/145
Hengervekt 1400 kg
Sikkerhet 5 av 5 stjerner i EuroNCAP i 2018. (bilene kolliderer med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse. På www.euroncap.com kan du lese mer detaljert om testene)
Sikkerhet voksne 85 prosent (testet av EuroNCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn 87 prosent (testet av EuroNCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil) 0,49 (fabrikktall blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil) 0,60 (mye landevei, litt by – og også utpreget testkjøring)
CO2 (g/kg) 107
Støy (90 km/t) (80 km/t. på finere/grovere asfalt – målt i decibel) 63,5/64,5
Akselerasjon (0-100) 13,6
Akselerasjon (50-80) 5,2
Bremselengde (80-0) 22,1 meter/2,0 sekunder
Bagasjerom (liter) 370 (fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde) (under bagasjeromsdeksel) med alle seter i bruk (cm.): 77/102/45,5
Skulderbredde 139,5/129
74 Poeng

Ford Focus

Pris: Pris fra 260.000 eks. reg. kostnader (1,0 100 hk. bensin, Trend)
Vi testet: Vår testbil koster fra kr. 294.000, eks. leveringsomkostninger (1,0 Ecoboost 125 hk. ST-line). Pris testbil inkludert utstyr: Kr. 365.800 Motor/drivverk: Tresylindret bensinmotor, 125 hk (92 KW). Dreiemoment 170 nm ved 1400 omdreininger. Forhjulstrekk, 6 trinns manuell. Ytelser: 0-100 Km/t: 10 sek. Toppfart: 198 km/t. Dekkdimensjon: 235x40-18

Miljø og forbruk 7/10

7

0,60 liter på mila under en tøff testperiode, er bra for en bensinmotor med manuelt gir. Her kan det spares flere dråper. Den tresylindrede motoren klarer framtidens krav til forbruk og utslipp, og kan også kutte ut en sylinder ved forsiktig belastning. Co2-utslipp på 111 g/km.

Pris 8/10

8

Gunstige startpriser, men du bør legge på 50-60.000 kroner i form av diverse utstyrspakker for å få brukskomfort og ok annenhåndsverdi på de to mest attraktive utstyrsnivåene ST-line og Titanium. Da havner du nærmere 400.000 kroner for 125 hk. med bensin/automat. Du sparer 30.000 på å velge den gode manuelle girkassa.

Driftskostnader 7/10

7

Må ha årlig service eller ved 20.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Serviceutgiftene er i nedre del av snittet for klassen. Oppgitt forbruk på 0,49 liter er ifølge biladministrasjonsekspertene i Leaseplan en god del for lavt – noe som også stemmer med Motors målinger (0.60).

Annenhåndsverdi 5/10

5

Leaseplan forventer noe høyere prosentvis verdifall for denne bilen sammenliknet med de andre i testen. Veldig mange ønsker seg enten helelektriske eller ladbare hybrider i dette segmentet. Men relativt billig bil i innkjøp, og tapet i kroner blir ikke høyere enn snittet av bilene i testen.

Praktisk 7/10

7

Bagasjerommet på 375 liter er snittet i klassen. Baksetet kan deles 60/40 og har skiluke, men gulvet blir ikke flatt når setene legges ned. Plassutnyttelsen er bra og den oppleves som romsligere enn tallene tilsier. Uoversiktlig som alle andre. Du må ha ryggekamera – som er ekstrautstyr på samtlige modeller.

Sikkerhet 8/10

8

Nylig testet av EuroNCAP som 2018-modell med gode resultater og fem av fem stjerner. Sammenliknet med for eksempel nye Volvo XC40, hadde Focus identiske verdier på beskyttelse av barn og sårbare trafikanter, samt på bilens aktive sikkerhetsutstyr. På voksenbeskyttelse ligger den litt bak.

Design 7/10

7

Stilig utvendig, og kanskje helst i utstyrsgraden ST-line og litt sterke farger. Spesielt hekken er blitt mer elegant og muskuløs. Innvendig er det null igjen av forgjengerens kantede og ganske rotete uttrykk, men alt er blitt dørgende kjedelig. Kvalitetsfølelsen er heller ikke på nivå med de fire andre i testen.

Utstyr 9/10

9

Vår testbil har ekstrautstyr for 70.000 kroner – uten å virket overlesset på noe vis. Vi anbefaler teknopakke, parkeringspakke, komfortpakke, vinterpakke, blindsonevarsler, LED-hovedlys og seter i delskinn med elektrisk justering av førersete. Totalt: 40.000 kroner. Mye utstyr for pengene.

Komfort 7/10

7

Lavest støy ifølge måleren. Også subjektivt er det ok støynivå i normale hastigheter, tross sporty dekkutrustning og en hørbar plystrelyd fra venstre sidespeil. Grunnleggende god fjæringskomfort, men som ST-line mer stumpete i daglig kjøring enn for eksempel A-klasse med tilsvarende sportsoppsett.

Kjøreegenskaper 9/10

9

I sitt ess her. Det den mangler på komfort, tar Focus igjen når svingene blir krappere og farten øker. Holdt bra følge – tross klart lavest motoreffekt – da vi testet bilene på lukket bane på NAFs testanlegg på Våler. Det forteller mye om grunnleggende trygge og sikre kjøreegenskaper. Den energiske tresylindrete motoren og den presise girkassa bidrar til kjøregleden.

Konkurrenter