BMW X2
STILIG LILLEBROR: Først og fremst er X2 en bil som skal nytes. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
BMW X2:

Blått til lyst

X2 er for deg som ikke trenger bil – men som har lyst på en. Og råd til en. Her handler det mer om følelser enn fornuft.

Del denne artikkelen
75 Poeng

Om du bruker det opprinnelige begrepet «Blott til lyst» eller vår lille språklige vri – en hyllest til testbilens blåfarge med navnet Misano – så er budskapet det samme:

X2 kjøper du primært for fornøyelsens del.  

Trenger du å legitimere et BMW-kjøp med mer fornuftige argumenter, så finnes det et utmerket alternativ i X1. Tilsynelatende mindre, men i virkeligheten større og mer komfortabel.

Og faktisk litt billigere.

Les også: Her er bilene som kommer

Men den er ikke like snerten å se på.

Det er med andre ord ingen umiddelbar logikk i at vår testbil heter X2, med mindre du er godt over middels BMW-interessert og vet at oddetallene indikerer fornuft, partallene mer moro.

X2 er altså den kulere broren til X1.

Akkurat som X4 er kulere enn X3 – og så videre…

Les også: Nå kommer BMWs elektriske SUV

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

Derfor bør du nok også spekke din X2 med utstyr som skiller den ytterligere ut – og som gjør den attraktiv på et bruktmarked som ikke akkurat skriker etter dieselbiler.

Dette underbygges av biladministrasjonsekspertene i Leaseplan. De anbefaler blant annet utstyrsvariantene M-sport og M-Sport X (61 700 kroner). Her kan det senkede og strammere understellet velges bort.

Selvsagt er det noen opplagte fornuftige sider ved X2 også:

Den er romsligere enn den ser ut, bagasjerommet er på solide 470 liter, de løpende vedlikeholdskostnadene er lavere enn for mange konkurrenter, og dieselmotoren er særdeles effektiv og blant de reneste.

Men først og fremst er X2 en bil som skal nytes.

Utvendig mener vi den er blitt BMWs lekreste X-modell. Kompakt, muskuløs og mer kompromissløs i designet – uten å miste romsligheten du forventer.

Interiøret derimot, er modent for en oppgradering. Ikke fordi de analoge instrumentene og de litt trauste friskluftdysene ikke duger, men fordi BMW ønsker å ligge helt i tet i det hurtigst voksende segmentet i Europa.

Da må hyllene fylles med ferskvarer.

Kjøremessig er X2 en glede. Du bør leie deg inn på lukket bane for å leke med grensene for hva den kan prestere, men også i daglig bruk fornemmer du presisjonen og balansen.

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

BMW X2

Lengde/bredde/høyde 436/182/152 cm
Hengervekt 2000 kg
Sikkerhet X2 er ikke testet av euroNCAP, men søskenmodellen X1 fikk 5 stjerner i 2015 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne 90 prosent (på en skala til 100)
Sikkerhet barn 87 prosent (på en skala til 100)
Opplyst forbruk (l/mil) 0,50 (fabrikktall blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil) 0,56 (blandet kjøring, men også utpreget testkjøring)
CO2 (g/kg) 124
NOx (mg/km) 29,4
Støy (90 km/t) 63 dBA (målt i hodehøyde, tørt føre, vinterdekk)
Støy (akselerasjon) 66 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon)
Akselerasjon (0-100) 9,41 sekunder (gjennomsnittsmåling med to personer og vinterdekk)
Akselerasjon (50-80) 3,07 sekunder (målt i 3. gir)
Bremselengde (80-0) 32,14 meter (tørt føre, vinterdekk)
Takhøyde foran/bak 93/92 cm
Beinplass bak 67 cm
Bredde bak 135 cm
Bagasjerom (liter) 470
Bagasjerom (maks lengde) 76/156 cm (målt fram til bakseterygg/forseterygg)
Bakkeklaring 18,2 cm
Beregning av annenhåndsverdi Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
Bilens vekt inkl. fører/nyttelast: 1585/590 kg
75 Poeng

BMW X2

Pris: Fra kr. 427.600, inkl. reg. kostnader (sDrive18i, 140 hk bensin)
Vi testet: Vår testbil XDrive 20 koster fra kr. 520.300, inkl reg. kostnader. Totalpris med utstyr kr. 664.950. Motor og driverk: Firesylindret dieselmotor med turbo, 190 hk (140 KW). Dreiemoment 400 Nm ved 1750 omdreininger. Firehjulstrekk, 8 trinns automat. Ytelser: 0-100 Km/t: 7,7 sek. (fabrikktall) Toppfart: 221 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 225/50R18.

Miljø og forbruk 7/10

7

Selv med tidvis frisk kjøring av forskjellige testsjåfører, holdt forbruket seg under 0,6 liter på mila. Det er imponerende av en råsterk motor på 190 hk. BMWs dieselmotorer er også blant de reneste.

Pris 6/10

6

Isolert sett er dette en rådyr liten bil. Den er for eksempel nesten 10 cm kortere enn landets mest solgte bil, Nissan Leaf. Og over dobbelt så dyr. Men BMW har en meget sterk posisjon i bilverdens mest attraktive marked for tiden.

Driftskostnader 7/10

7

Har variabelt serviceintervall og kan følgelig kjøres inntil 2 år eller 30 000 km. Det gjør den til en vinner i denne kategorien. Estimerte vedlikeholdskostnader per år er 5 307 kroner (ved 15 000 km per år).

Annenhåndsverdi 6/10

6

Med BMWs Plug-in hadde dette blitt en salgssuksess, men drivlinjen tilbys ikke foreløpig. X2 blir derfor dyr, og det er godt utstyrte utgaver som bør være aktuelt for både ny- og bruktbilkjøperen. Fås også med tohjulstrekk, men fortsatt dyr sammenliknet med konkurrentene.

Praktisk 7/10

7

Bagasjerommet er på 470 liter, det er bra for klassen. Baksetet kan slås ned i tre deler. Bilen er romsligere enn den ser ut. Det er overraskende god plass også i baksetet. Uoversiktlig, som biler flest i dag, men utmerket ryggekamera og diverse sensorer hjelper deg.

Sikkerhet 9/10

9

Ikke testet separat av EuroNCAP, men har samme plattform og struktur som X1, som fikk fem stjerner i 2015, med blant annet 90 prosent score på voksenbeskyttelse og 87 prosent for barn. EuroNCAP konkluderer med at de gode verdiene er overførbare til X2.

Design 8/10

8

Lekker, muskuløs og gjennomført i alle detaljer. Men også forutsigbar og fri for det litt vågale som for eksempel en annen nykommer som Volvo XC40 har. På innsiden er alt hyllevare med meget høy kvalitet, men tiden er moden for en digital oppgradering.

Utstyr 9/10

9

Testbilen var spekket med mye praktisk og kosmetisk og naturligvis det siste av multimedieløsninger. Hjulet som styrer den store infoskjermen, fungerer supert. En del nyttig info, blant annet skiltgjenkjenner, er klønete gjemt bak rattnavet, men hentes opp i head up-displayet.

Komfort 7/10

7

Vi er skuffet over støydempingen fra dekkene. Sittekomforten foran er til gjengjeld utsøkt, og all betjening eksemplarisk. Delte meninger om sportsunderstellet som følger modellene M Sport og M Sport X (vår testbil), det kan om ønskelig velges bort.

Kjøreegenskaper 9/10

9

En fryd å kjøre med firehjulstrekk, 190 dieselhester, finstemt automatkasse, direkte styring og sportsunderstell. Man sitter ganske lavt, med et tjukt og deilig ratt. Her er det mer sportsbil enn SUV og kombi.