DOMMEN: «En mer letthåndtert firehjulsdreven varebil med campinginnredning var et meget positivt bekjentskap».

Den store campingtesten:

Van på et blunk

Har du latt deg lokke av bildene av van’er som er ombygget med smarte løsninger, men orker ikke tanken på å begynne byggeprosessen eller lider av ti tommeltotter? Da kan du få mer eller mindre samme opplevelsen med modulbasert innredning som kan tas inn og ut av nesten hvilken som helst van.

Publisert Sist oppdatert

Vi testet: Sitka VISU innredning

Pris på testmodell: 46 125 kroner (pris fra 26 990 kroner)

Vekt/omfang: Kommer i tre deler, den tyngste veier 25 kilo.

Antall personer: 2

JACOB (24) OG PER ROGERS LAURITZENS (65) VURDERINGER:

Etter å ha kjørt mye rundt med forskjellige typer store bobiler i både inn- og utland, og erfart hvilke ulemper de har når det gjelder fremkommelighet på trange plasser og dårlige veier, har vi lenge hatt lyst til å teste en annen og mindre løsning.

Kombinasjonen av en mer letthåndtert firehjulsdreven varebil med campinginnredning var et meget positivt bekjentskap. At en varebil som brukes til daglig kjøring med enkle grep kan bli en rimelig grei bobil er jo flott.

Innredningen viste seg fungere godt. Den var ganske enkel å montere, virker solid og ha god kvalitet. Jacob og jeg er ganske høye, 186 og 185 cm og var litt skeptiske til om liggeplassene ble i trangeste laget, men det gikk greit. Madrassene var også gode, så vi lå godt.

FORDELER: Kan tas inn og ut av nesten alle vaner. Greit å kunne kombinere bruksbil med overnatting. Enkelt og raskt å montere. God sitte og liggestilling.

ULEMPER: Bør ha en løsning for varme for komfort. Ikke alle lasterom er like rene og pene som vår splitter nye lånebil. Høy pris på tilleggsutstyr.

Når vi reiste bordplata hadde vi to god plass ved et bord som det gikk greit både å spise og arbeide ved. Skapene under sengene hadde plass nok til det vi trenger av kjøkkenutstyr, og det medfølgende kokeapparatet var lett å bruke. Ordningen med uttagbare vesker under liggeplassene til å oppbevare tøy og utstyr fikk vi ikke testet skikkelig, men de virker som en god ide.

Innredningen er altså stort sett bra, men i kombinasjon med en ny og forskriftsmessig innredet varebil har den noen ulemper. Separat førerrom og varerom, avdelt med en tett vegg, gjør selvfølgelig at plassen i bilen ikke blir utnyttet særlig bra.

For eksempel sitter varmeapparat vanligvis i førerdelen og gir ikke varme til varerommet. Det betyr at det kan være en ide med et separat varmeapparat bak i bilen. Man kan ikke få både i pose og sekk, men dette er et godt kompromiss som vi nok kommer til å vurdere nærmere.