VENTET TIL NORGE: Den ladbare SUV-en HS er MGs neste modell hit til landet.

MG lanserer ladbar hybrid:

Kinesisk norges-suksess kommer med ny modell

Subaru-importøren presenterer sin første ladbare hybrid fra Kina.

Publisert Sist oppdatert

MG er et bilmerke kun gråhårede nostalgiske sportsbilentusiaster hadde noe som helst forhold her i landet til for bare et år siden.

Den opprinnelig erke-britiske sportsbilprodusenten gikk tidlig på 2000-tallet ad undas i dragsuget av Rover - som en del av bunnfallet av den tidligere så stolte britiske bilindustrien.

Vel, ikke helt ad undas, viste det seg.

Den store kinesiske bilprodusenten SAIC overtok nemlig merkenavnet og mye av produksjonsverktøyet

Og ga MG hjelp de trengte.

Bilindustriens Hongkong

Slik ble merket derpå gjennopplivet og det begynte raskt å dukke opp nye modeller fra MG (og Roewe).

Som den tidligere britiske kronkolonien Hongkong var den fordums britiske stoltheten MG blitt kinesisk.

Modellene under nytt eierskap har vært ukjente her hos oss, men ironisk nok ble MG importvare også i sitt opprinnelige hjemland, Storbritannia.

Helt til den elektriske SUV-en ZS EV ble lansert tidlig i 2020 og imponerte oss med sitt svært gunstige forhold mellom pris og ytelser/utstyr.

Før året er omme vil det være blitt registrert over 2000 eksemplarer av den kinesiske modellen, som dermed kan påberope seg å være historisk.

Norsk suksess å følge opp

Ingen kinesisk bilmodell var tidligere blitt registrert i stort antall her i landet.

Da er det ganske naturlig at importøren, mest kjent for å distribuere det japanske merket Subaru her til lands, ønsker å følge opp suksessen med en ladbar hybrid.

Dermed ble det denne uka annonsert at SUV-en MG HS, med bensinmotor pluss elektromotor og batteripakke, kommer til Europa i første kvartal neste år.

Den presenteres som alternativet for dem som vil kjøre utslippsfritt til daglig, men også vil kunne kjøre langtur uten bekymring med rekkevidde eller ladekø.

HEMMELIGHETSFULL: MG HS kommer med bensinmotor, elektromotor og 52 kilometer rekkevidde på strøm. Bilen kommer til Norge i første kvartal neste år. Det er alt vi vet.

Fem mil rekkevidde

Altså: En ladehybrid med anstendig elektrisk rekkevidde. Denne er oppgitt av importøren til 52 kilometer - i henhold til WLTP-målemetoden.

Den presenteres som alternativet for dem som vil kjøre utslippsfritt til daglig, men også vil kunne kjøre langtur uten bekymring med rekkevidde eller ladekø.

Utover det tallet og bildene får vi ikke vite noe som helst om den nye MG-en. Det loves at vi skal få mer informasjon i desember.

Vi vet heller ikke om den elektriske stasjonsvognen MG5 EV kommer til Norge.