ELEKTRIFISERT: Jaguar F-Pace P400e heter den nye ladbare SUV-en fra den britiske produsenten.
Foto: JAGUAR
Trapper opp med ladbar F-Pace
Jaguar oppgraderer ny SUV til ladehybrid
SUV-en F-Pace har havnet i skyggen av I-Pace i Norge. Tid for en ny sjanse?
Jaguar F-Pace
- Første SUV-modell fra Jaguar
- Kom i salg i 2016
- Beste salgsår i Norge: 2016 med 213 eksemplarer.
- 12 biler registrert i Norge i 2020.
Bare få dager etter at vi kunne omtale den ladbare versjonen av nye Land Rover Defender, varsler søstermerket Jaguar at de putter den samme drivlinjen i sin premium-SUV, F-Pace.
En nødvendig elektrifisering skjer i forbindelse med at den mellomstore SUV-en nå får en oppgradering.
Å kunne tilby en ladbar versjon, samtidig med at det introduseres mild hybridisering på de andre modellene, er nemlig ikke til å komme forbi for å klare utslippskravene som er gjeldende fra i år.
Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra Jaguars samlede flåte er fortsatt for høyt etter EU-kravene, til tross for at I-Pace med null utslipp under kjøring har hjulpet en del.
Fem mil pluss på strøm
Ladehybriden F-Pace P400e kommer med en toliters turbo-bensinmotor pluss en elektrisk motor. Tilsammen yter hybridsystemet 404 hestekrefter og et dreiemoment på 640 newtonmeter.
Det skal gi en sprint fra 0 til 100 på bare 5,3 sekunder.
Energilageret er et litiumion-batteri på 17,1 kWt, og blir tilgjengelig med nesten-hurtiglading (maksimalt 32 kilowatt), som muliggjør lading til 80 prosent på en halv time, ifølge produsenten.
Med en ladeboks hjemme skal lading med 7 kW ta en time og 40 minutter til 80 prosent.
Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 53 kilometer.
Bagasjerommet er noe redusert grunnet hybridkomponentene; volumet oppgis av Jaguar til 485 liter.
Bildeserie - bla med pilene øverst:
Også som fossil
F-Pace tilbys også med sekssylindrede diesel- og bensinmotorer (henholdsvis 300 og 400 hestekrefter).
Disse får fra nå av støtte fra et 48-volts mildhybridsystem for forbedret ytelse og marginalt lavere forbruk.
Alle versjoner kommer med 8-trinns automatgirkasse og firehjulsdrift.
Designmessig er oppgraderingen subtil, men mer omfattende enn det ser ut ved første øyekast.
Utvendig ser man en forsiktig fornyet design, med smalere LED-frontlykter, ny diamantmønstret grill, nye støtfangere og oppdaterte baklykter.
Opprydning innvendig
Men det er særlig i interiøret det er gjort en innsats, og det er som svar på berettiget kritikk fra både presse og kunder.
Det ble klaget på manglende kvalitetsfølelse med for mye hard plast, begrenset med oppbevaringsrom og et annenrangs multimediasystem.
Alt dette skal Jaguar nå ha ordnet opp i.
Mer høyverdige materialer i kabinen er introdusert, senterkonsollen har fått mer og mer praktisk oppbevaringsplass på to nivåer. Multimediasystemet er også betydelig oppgradert og F-Pace får nå nyeste generasjon av Pivi Pro-systemet som kom først i nye Defender.
Modellen kommer dessuten med en ny, kurvet berøringsskjerm på 11,4 tommer. Den har 48 prosent større synsflate enn i den utgående modellen.
Forskjellene mellom utgående og innkommende I-Pace illustreres godt i videoen nedenfor, som sammenligner den nye med den gamle:
Åpen for bestilling
Trådløs programvareoppdatering blir tilgjengelig, trådløs mobillader kommer på plass og klimaanlegget utstyres med en ioniseringsfunksjon for å bedre luftkvaliteten i kupéen.
De nye og oppdaterte setene har bredere passform, flere massasjefunksjoner og forbedret varme og kjøling. Lydnivået innvendig dempes ved hjelp av aktiv støyreduksjon.
Kunder kan velge mellom S-, SE- og HSE-spesifikasjonspakker, alle tilgjengelige som R-Dynamic modeller.
Jaguar F-PACE er tilgjengelig for bestilling i Norge fra og med 15.september, og har en startpris på 799.900 kroner.