
Kia lanserer nye EV6:
Denne gangen skal ikke Kia-kundene sultefôres
To ganger tidligere har Kia lansert etterspurte elbil-modeller, men ikke maktet å møte etterspørselen. Nå kommer den tredje modellen. Og nå skal de ha biler nok.
2021 markerer et veiskille for de sørkoreanske bilprodusentene Hyundai og Kia i kampen om elbilkundene. For nå er det ikke ombygde bensinbiler som lanseres, men helelektriske modeller som er bygget fra bunnen for å optimalisere elbilens fordeler.
Nå viser Kia sin EV6, som kommer for levering til norske kunder i høst.
Klikk her for å lese mer om bilens nyvinnende egenskaper og tekniske spesifikasjoner.
Ved tidligere lanseringer av e-Soul og e-Niro er var det mange som gjorde dårlige erfaringer med lange leveringstider for Kias elbiler.
De relativt lave produksjonsvolumene gjorde at importøren selv måtte ty til parallellimport fra europeiske land for å forsøke å tilfredsstille etterspørselen, en situasjon de selv overfor Motor beskrev som meget utfordrende.
Mye kortere leveringstid
Det skal ikke bli noe problem denne gangen, lover importøren.
– Fabrikken har forsikret oss om at produksjonsvolumene blir tilstrekkelige denne gangen, sier Irene Solstad, direktør for Kia i Bertel O. Steen, til Motor.
– Dessuten er Norge et prioritert marked. Kundene vil ikke måtte oppleve de lange ventetidene vi slet med tidligere, med e-Soul og e-Niro.
Produksjonen kommer til å starte i juli. Allerede har ordrebøkene her til lands begynt å fylles, og produksjonsvolumene vil justeres deretter.
Importøren forventer at de første kundene vil få sine biler i fjerde kvartal, med oppstart i leveringene rundt oktober/november.
Første norgesbesøk
Denne uka har importøren vist frem ett av tre førproduksjonseksemplarene som finnes i Europa.
Bilen skal snart ut på en visningsferd landet rundt blant merkets forhandlere.
Kia selv beskriver en bil med en visuell identitet preget av «positivitet og naturlig energi, med kontraster i form av stilistiske elementer og skulpturelle former».
Vel… Det er i hvert fall mye uvant ved den visuelle fremtoningen. Bildene kan utdype behovet for litt tilvenning for å fullt ut sette pris på den nye linjeføringen. Døm selv:













EV6 er oppsiktsvekkende ulik Hyundai Ioniq 5, en modell som den faktisk deler plattform og en rekke innovative egenskaper med.
Blant disse er ikke de minste 800-voltssystemet som gir hyperrask lading, samt vehicle-to-load-funksjonen (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW.
De ulike versjonene av Kia EV6:
Versjon | Batteri | Drevne hjul | Effekt | Dreiemoment |
EV6/EV6 GT-line | 58 kWt | 4WD | 235 hk | 605 Nm |
EV6/EV6 GT-line | 58 kWt | 2WD | 170 hk | 350 Nm |
EV6/EV6 GT-line | 77,4 kWt | 4WD | 325 hk | 605 Nm |
EV6/EV6 GT-line | 77,4 kWt | 2WD | 228 hk | 350 Nm |
EV6 GT | 77,4 kWt | 4WD | 585 hk | 740 Nm |
Rekkevidde (WLTP) varierer fra 400 km (GT) til 510 km (EV6 2WD).
Kia EV6 kommer til Norge i utgangspunktet godt utstyrt og har en startpris på 469.900 kroner. Mer om prisene og om utstyrsnivåene finner du her: