SALGSVINNER: Nissan har solgt flere enn 300.000 utgaver av sin Leaf siden lanseringen i 2010. Foto: Nissan

Skal selge 1 million elbiler årlig:

Nissans million-planer møter skepsis

Nissan har kunngjort en målsetning om å selge en million elektrifiserte biler årlig i 2022. Men det er ikke hvilke som helst elbiler. Det får en ekspert til å bli mildt sagt skeptisk.

Publisert Sist oppdatert

Nissan varsler åtte nye modeller, anført av crossover-modellen IMx som har vært vist i konseptversjon – i tillegg til bestselgeren Nissan Leaf og sjuseteren e-NV 200.

Les også: Jubel for nye Leaf

Men Nissan-satsningen vil sannsynligvis hvile tungt på biler med selskapets e-Power-teknologi, en seriehybridteknologi hvor en forbrenningsmotor brukes som generator. Bilen drives av en elektromotor, der batteriet får strøm fra forbrenningsmotoren. Løsningen har blant annet vært brukt på Nissan Note i Japan. Nissan har vunnet priser for denne teknologiske løsningen, som gir 30 prosent bedre drivstoffeffektivitet enn sammenliknbare bensinmotorer.

Men er det framtidas melodi?

Fred Lambert, redaktør for det toneangivende nettstedet Electrek.co, sier tvert nei.

«Jeg er dypt bekymret for at bilprodusenten fokuserer altfor mye på e-Power-kjøretøy. De er riktignok mer effektive enn dagens bensindrevne biler, men de er avhengig av bensin og de er slett ikke en langsiktig løsning. Det er en skam at Nissan i det hele tatt refererer til dem som «elektrifiserte» biler», skriver Lambert.

Les også: Her er bilnyhetene som kommer i 2018

Han medgir at Nissan ikke har oppgitt hvor stor andel e-Power-bilene vil utgjøre av den samlede mengden elektrifiserte biler selskapet skal selge. Men, skriver han:

«Det vil være så rikelig med gode, hel-elektriske modeller på markedet i 2022 at de fleste ikke engang vil vurdere biler med e-Power-løsningen – eller andre bensinbiler for den del», mener Lambert.

I tillegg til elbilene nevnt over, skal Nissan elektrifisere modeller av luksusmerket Infiniti for det amerikanske markedet, i tillegg til at det kommer egne modeller rettet mot kinesiske bilkjøpere, samt en elektrisk mini-bil for det japanske hjemmemarkedet.