Test Nissan Leaf elektrisk 2018
MYE MER - SAMME PRIS: Nye Nissan Leaf ser mye bedre ut og har fått betydelig lengre rekkevidde. Likevel er prisen bare noe tusenlapper høyere enn den gamle. Foto: Rune Korsvoll
Første prøvekjøring av elbil-favoritt:

Nye Nissan Leaf imponerer kraftig

Nye Nissan Leaf imponerer. Nytt, større batteri har økt kjørelengden kraftig, du kan kjøre den med bare én pedal, prisen er svært gunstig og det er nesten ingen ventetid på levering. Men kjøp ikke den billigste utgaven: Den mangler en viktig ting.

Del denne artikkelen

+ Rekkevidde, pris og leveringsdyktighet

– Ikke varmepumpe på billigste utgave

Les også: Her er bilnyhetene i 2018

Vi har kjørt de første milene i bilen. Riktignok på spanske veier, men nok til å si at nye Leaf har det som  skal til for å bli en bestselger i Norge.

For det første er den blitt mye penere – det skulle ikke veldig mye til. Bilen har en ny motor på 147 hester som gjør den kjapp i alle situasjoner.

Sammen med trinnløst, elektrisk gir, nye seter og overraskende lavt innvendig støynivå, har også kjørekomforten fått et løft.

Med en motor som gir 320 newtonmeter, føles bilen lettkjørt tross ekstra vekt fra batteriene. Understellet er strammet opp sammenliknet med den gamle modellen, og styringen er blitt mer presis.

Les også: Nissan viser elektrisk firehjulstrekker

Kjøres med én pedal

Det mest spesielle med nye Leaf er gasspedalen som fungerer både som gass og brems når du trykker på E-pedal knappen mellom setene.

Vi kjørte bilen det meste av dagen uten å være i nærheten av bremsepedalen. Når du slipper opp gassen helt, bremser elmotoren bilen til full stopp også i nedoverbakker. Samtidig omgjøres bremsekraften til elektrisitet som fylles tilbake på batteriet.

I begynnelsen var den nye kjørestilen uvant, men etter noen få kilometer var den helt naturlig.

Les også: Nissan-eierne er de vennligste

Lengre rekkevidde

Nye Leaf har et batteri på 40 kWh, som bør kunne gi deg en rekkevidde på rundt 300 kilometer på norske veier. Bilen er testet etter den nye, strengere  WLTP-testen og klarte da 410 kilometer i bykjøring og 270 kilometer i en blanding av by- og landeveiskjøring.

En varmepumpe knyttet til varmeapparatet bidrar til bedre rekkevidde vinterstid.

Den rimeligste utgaven til 245.900 kroner har imidlertid ikke varmepumpe. Derfor bør du ikke kjøpe denne, men gå for neste utstyrsnivå som er 20.000 kroner dyrere.

Nye Leaf er 4,49 meter fra støtfanger til støtfanger. Dette er fem centimeter lenger enn dagens Leaf, noe som gir litt større bagasjerom. Det rommer 435 liter (toppmodellen Tekna bare 405 på grunn av basshøyttaleren til Bose-anlegget som er plassert bak). Dermed er det betydelig større enn i VW e-Golf, som bare tar 280 liter.

I baksetet sitter du litt høyere enn normalt, noe som ikke minst gir barna bedre oversikt ut.

Mye nytt utstyr

Standard utstyr på alle nye Leaf er blant annet skiltleser, blindsoneovervåkning, nødbremse for fotgjengere og syklister i by, og varsling for kryssende trafikk bak når du rygger.

LED hovedlys og Pro Pilot førerassistansesystem, som blant annet holder avstanden til bilen foran både på motorvei og i by, samt aktiv styring som automatisk holder bilen i kjørefeltet, er standard bare på den dyreste Tekna-utgaven.  

Den koster for øvrig 293.900 kroner ferdig på veien. ProPILOT parking, som lukeparkerer bilen automatisk for deg, koster 4.500 kroner ekstra.

Du trenger veggboks hjemme

Med større batteri får du også lengre ladetid. Rundt 21 timer må du regne med fra en vanlig 10 Ampere kontakt hjemme før batteriet er fullt.

Derfor bør du investere i en 32 Amere veggboks som fullader batteriet på litt over sju timer. Litt avhengig av det elektriske opplegget i huset, koster den rundt 15.000 kroner. Med hurtiglader tar det fra 40 til 60 minutter å fullade batteriet.

Nissan er den bilprodusenten som har lengst erfaring med elektriske biler. Det er den mest solgte elbilen i Norge, og totalt går det nesten 300.000 Leaf på veiene verden over.

I slutten av februar kommer andre generasjons Leaf til de første kundene i Norge. Over 4.000 har skrevet kontrakt på bilen uten å ha sett eller kjørt den.

Erfaringene med første generasjon er tydeligvis svært god. Og i motsetning til de fleste andre elbiler på markedet, er det så langt ingen ventetid. Bestiller du nå, får du bil før sommeren.

DATA

Pris: Testbil kr 293.900,- (Tekna-utstyr). Motor: Elektrisk 150 hk, forhjulstrekk, trinnløst elektrisk gir. Lengde: 4,49 m. Forbruk: 1,7 kwh/mil, CO2-utslipp 0 gram blandet kjøring. Bagasjerom opptil 435 liter.