FARGERIK: Mini er tilbake på ren elektrisitet, forhåpentligvis i langt flere utgaver enn for drøye 10 år siden. De gule fargedetaljene kjennetegner elmodellen. Foto: Mini
Mini blir elektrifisert til 60-årsdagen:
Ikon på strøm
Ikonet Mini vil stille sprekere og mer fargerik enn noen gang til sitt eget jubileum i august.
Sikkert glemt av de fleste, men Mini kom faktisk i en helelektrisk versjon allerede i 2009.
Riktig nok i et begrenset antall på 600 eksemplarer, og langt på vei som en rullende forsøkskanin og lynavleder for det som skulle bli BMW-konsernets store el-satsing i 2013: BMW i3.
Mini har i praksis vært eiet av BMW siden 1994. Dessuten tok batteriet på den tiden all bakseteplass. På nye Mini tar det bare bagasjeplass.
Les også: Bilavgifter kan få elbilsalget til å kollapse
Nå er rollene byttet om:
Elektriske Mini kommer på markedet med teknikken og erfaringen fra årene med suksessen i3. Alt tilsier at jubilanten får det største i3-batteriet på 42 kWh og spesifikasjonene til den mest sportslige av de to i3-variantene, kalt i3s.
Ryktene vil ha de til at kapasiteten blir enda høyere, men uansett vil en liten elektrisk Mini hamle opp med de fleste av sine motorsterke fossile søsken i de klassiske øvelsene.
En tilsvarende BMW i3s har 184 hk og 270 Nm og gjør 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Den litt mer tøylede varianten bruker 7,3 sekunder – men har til gjengjeld litt bedre rekkevidde.
Les også: Vi har testet plug-in-utgaven av Mini Countryman
30 mils rekkevidde
Antatt rekkevidde på en Mini: I underkant av 30 mil på en ideell kjølig sommerdag, litt i overkant av 20 mil på en normal dag.
Trolig mer enn nok for en bil som tar seg aller best ut i urbane miljøer der farten er lav og oppmerksomheten høy.
For selvsagt blir detaljer og fargekombinasjoner minst like viktige nå som motorlyden forsvinner. Spesielt de asymmetriske felgene og de gule fargeelementene vil skille nykommeren fra resten av modellporteføljen.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer