Mini Countryman i gatemiljø
MORSOM TYPE: Populære Mini Countryman er lett å like. Dette er en bil som trigger bilentusiasmen i mange av oss. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Mini Countryman plug-in hybrid

Lad meg ikke inn i fristelse…

224 friske hester ligger som en miljøfiendtlig klump om gassfoten. I denne kjøremaskinen er det mest din egen disiplin som styrer utslippet.

Del denne artikkelen
74 Poeng

Hvis du leser det siste testmomentet i kolonnen til høyre, så skjønner du at en Mini Countryman har en annen misjon enn konkurrentene.

I kontrast til de relativt motorsvake asiatene med god elektrisk rekkevidde, kommer det her en europeisk plugg med svimlende mange hestekrefter og ditto beskjeden batterikapasitet.

De tre øvrige i testen (Kia Niro, Toyota Prius og Hyundai Ioniq) appellerer til fornuften, Mini til følelsene. Hjerne mot hjerte.

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini CountrymanFORNØYD: Mini Countryman får fram smilet hos mange, også hos vår biltester Tom Andre Nilsen.

Du må ha gode lademuligheter og høy miljøbevissthet for å innfri forventningene myndighetene har skapt med denne bilen.

Som ladehybrid med 224 hester og firehjulstrekk har Countryman en startpris på 386.000 kroner. En tilsvarende modell med tradisjonell bensinmotor og – på papiret – vesentlig høyrere utslipp, koster nesten 120.000 kroner mer.

Utfordringen blir naturligvis å utnytte den begrensede batterikapasiteten. Det vil si: Lade hyppig og kjøre pent.

I vår testrunde gikk Mini 2,2 mil på ren strøm. Det er godt under halvparten sammenliknet med Kia og Hyundai.

Og når du må over på bensin, starter forbruket fra en tank på bare 36 liter. Det gir mange stopp på langkjøring eller på tomt batteri. Vi målte et forbruk på 0,81 over cirka 50 mil i landevei- og motorveihastighet.

Moroa som trigger bilentusiasmen i mange av oss, og som konkurrentene her mangler, ligger disponibelt bare noen centimetere ned med gassfoten i en Countryman.

Da forsvinner fort miljøvinninga i spinninga. Selv med firehjulstrekk.

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman

Mini Countryman (PHEV)

Lengde/bredde/høyde: 430/182/156 cm
Vekt: 1660/430 (kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: Kan ikke ha henger
Sikkerhet: 5 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 90 (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 80 (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil): 0,4 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,44 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring, 70 km i 6 minusgrader)
Opplyst rekkevidde: 40 km
Vår målte rekkevidde: 22 km
CO2 (g/kg): 49 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 5 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 64 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på våt asfalt og piggfrie vinterdekk)
Akselerasjon (0-100): 6,8 sekunder
Akselerasjon (50-80): Ikke målt
Bremselengde (80-0): Ikke målt
Speedometer (misvisning i 80): Ikke målt
Takhøyde foran/bak: 101,5/91 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 72,5 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 136 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 401
Bagasjerom (maks lengde): 74/153 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 16,5 (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
Manglende opplysninger: På grunn av vanskelige forhold på de to testanleggene vi benytter er det enkelte av målingene vi normalt gjør (bl.a. akselerasjon og bremselengde) som ikke lot seg utføre i denne testen.
74 Poeng

Mini Countryman (PHEV)

Pris: Kr. 386.000 (224 hk. automat, inkl. reg/frakt)
Vi testet: Vår testbil kostet kr. 464.340. Bensinmotor 136 hk. El-motor 88 hk. Totaleffekt: 224 hk. Dreiemoment: 385/1250. Drivverk: Firehjulstrekk, 6-trinns automat. 0-100 km/t: 6,8 sekunder. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 – 225/55 R 17.

Miljø og forbruk: 4/10

4

Gikk 22 km (40 km iflg. EU-syklus) på elektrisitet og endte opp med et forbruk på 4,4 l/100 km. i vår testrute (70 km. blandet kjøring, minus 6 grader). CO2: 49 g/km. NOX: 5 mg/km.

Pris: 6/10

6

Starter på 386.000. Firehjulstrekket og alle hestekreftene kan fint forsvare prisavstanden ned til konkurrenten. Men så kommer utstyret de andre har som standard. Da snakker vi fort sekssifret differanse.

Driftskostnader: 7/10

7

Variabelt intervall for service, så her vil kjøremønster- og lengde styre behovet. Estimert vedlikeholdskostnad per år er kroner 4467 ved 15.000 kjørte km. Kort rekkevidde på strøm og fristende høy effekt gir økt forbruk.

Annenhåndsverdi: 10/10

10

Her blir det maks score. Mini er en sterk merkevare, og Countryman har etterspurt teknologi i kombinasjon med firehjulstrekk.

Praktisk: 8/10

8

Det firkantede karosseriet er romslig og oversiktlig. Bagasjerommet er størst i testen (405 liter) og lettlastet. Bakseteryggen kan justeres – og slås ned 40:20:40. Behagelig inn- og utstigning. Kan ikke dra henger. Vindusspylerdyser som fryser i minus 12 er IKKE praktisk.

Sikkerhet: 8/10

8

Fikk fem stjerner av euroNCAP da den ble testet i 2017. Bilens egne sikkerhetssystemer trakk totalscoren litt ned.

Design: 9/10

9

De fleste synes bilen er stilig. Og unger elsker den. Original innvendig, preget av nostalgi og mye fancy belysning. Litt rotete førerplass, men fungerer utmerket etter litt tid. Men symbolene til luftfordelingen er håpløst små.

Utstyr: 6/10

6

Firehjulstrekk er naturligvis et suverent fortrinn. Men så kommer alt nødvendig utstyr som er standard på konkurrentene – pluss det unødvendige som kler en Mini. Head up display er nyttig og vanedannende.

Komfort: 7/10

7

Meget gode seter. Ok støynivå fra myke piggfrie vinterdekk, litt vindsus fra de store sidespeilene og det firkantede karosseriet i høy motorveifart. Ligger solid på veien, men stiv over små dumper.

Kjøreegenskaper: 9/10

9

Tjukt ratt, muskuløst panser, 225 hestekrefter, rå lyd fra tresylindret turbomotor, firehjulstrekk, stivt oppsett, presis styring. Det var vel ikke akkurat ordene miljø og forbruk som skjulte seg bak testlagets smilende lepper etter noen dager med denne.

Totalt: 74 av 100 poeng

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF: «Mini Countryman er den artigste av de fire små plug-in-hybridene vi har testet i vår. Den er litt for bilfreaker, og har en god og litt sporty kjørestil. Mini er blitt maxi, så den passer også for familier – uten for mye bagasje.»

Konkurrenter