NORSKE TILSTANDER: Elbilene finnes overalt på norske veier, men internasjonalt er bilkjøperne mer tilbakeholdne – og skylder på prisen. Foto: Marius Kromvoll

Mye forvirring blant forbrukerne:

Her er grunnene til at bilkjøperne ikke velger elbil

Grunnene til ikke å velge elbil er annerledes internasjonalt enn i Norge, men rekkevidde og lade-utfordringer kommer høyt opp overalt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: En ny undersøkelse blant bilkjøpere internasjonalt viser at høy pris er hovedgrunnen til at de ikke å velger elbil.

Studien, som blant annet Green Car Congress refererer til, viser en manglende sammenheng mellom publikums bevissthet om miljø/klima og motivasjonen for å anskaffe et elektrisk kjøretøy.

Den viser også ganske tydelig hvor fjern den norske elbil-realiteten er fra det som gjelder i de fleste andre land.

Resultatene er del av en mer omfattende studie, der ca. 20.000 forbrukere i mange land er blitt bedt av analysebyrået Ipsos om å gi sine meninger om såkalt alternative drivlinjer (deriblant elektriske) – og hva som skal til for at de vurderer å anskaffe seg et slikt kjøretøy.

Studien viser at pris er det største hinderet når det gjelder å vurdere å kjøpe elbil. Rekkevidde og ladebehov er de to hindrene som deretter nevnes oftest.

Batteripakker drar

Dette kan tyde på at elbiler kan bli gradvis mer etterspurt i takt med at prisene synker på batteripakkene, som er hovedårsaken til merkostnadene.

Det er ventet at prisforskjellen vil være omtrent utjevnet når prisen kommer ned i 100 dollar per kWt. I 2019 lå den på 156 dollar, ifølge GreenCarReports.com.

Ifølge samme kilde sank prisen per kWt på batteripakker for elbiler med 13 prosent i 2019 og antas å være nede i 100 dollar i 2023.

Forskjellige studier gir til tider ulike resultater, noe som bidrar til en del forvirring rundt årsakene til ikke å vurdere elbil.

En Volvo/Harris-undersøkelse satte nylig mangelen på lademuligheter opp som den viktigste grunnen, mens en studie fra Autolist hadde rekkevidde og pris øverst.

Les også: Det er rådyrt å hurtiglade feil med elbil!

Godtar noe høyere pris

Ifølge Ipsos-studien er forbrukerne i snitt villige til å betale opptil ti prosent mer for en elbil enn for en bensin/dieselbil, men blir prisforskjellen større, forsvinner interessen raskt.

GreenCar Report trekker frem noen spesifikt amerikanske resultater fra studien, blant annet oppgir respondentene i snitt at de kjører 275 kilometer i løpet av en arbeidsuke, altså 55 kilometer per dag. Likevel fremgår det at 45 prosent mener de vil trenge å lade hver dag!

De spurte mener det først vil kunne bli aktuelt å anskaffe elbil om over 4,5 år, i gjennomsnitt. Men i en undersøkelse gjennomført av den amerikanske bilistorganisasjonen AAA i fjor vår, var det var så mange som 20 prosent av dem som ble spurt som oppga at de kom til å velge elbil ved neste bilkjøp.

Les også: Denne bilen går fire mil når batteriet viser 0 prosent

I Norge: Rekkevidde og ...hengerfeste

I Norge er situasjonen en annen på dette området enn i de fleste andre land, noe også Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, påpeker:

 – Norge skiller seg noe fra resten av verden i og med at pris ikke er et hinder her. Siden vi har kjøpsfordelene på elbil, er bilene konkurransedyktige og folk velger dem, sier Sødal, og utdyper: 

– Vi gjorde en undersøkelse blant medlemmene sist sommer. Erfaringsmessig er svar fra medlemsmassen vår nær sagt identisk til det befolkningen mener. Rekkevidde kom på topp, mens det særnorske hengerfestet kom på en solid andreplass. På tredje var det hurtiglademuligheter. Prisen var langt nede og de som svarte dette tenkte nok på de luksuriøse elbilene som dekker et stort behov, sier Sødal.

Alle hindrene med fordeling vises i grafen under. Spørsmålet gikk til bensin- og dieselbileiere blant NAFs medlemmer.