STREKKER SEG: Volkswagens bestselgende elbil, ID.3, har forbedringspotensial. Det skal visstnok produsenten følge opp i 2021.

Høyere ladeffekt og bedre rekkevidde:

Slik skal ID.3 forbedres kraftig

Betydelige forbedringer er varslet i løpet av 2021.

Publisert

Norges mest solgte bilmodell i både september, oktober og november har vært elbilen Volkswagen ID.3 – til tross for at bilen ble lansert uten at programvaren var helt ferdigutviklet.

Det var produsenten åpen om, men det har hatt uforutsette konsekvenser som selvsagt har skapt trøbbel for en del av de tidlige kjøperne av bilen.

Lys i enden

Nå skal det imidlertid være funnet løsninger på dataproblemene og biler som allerede er levert vil få en første oppdatering av programvare, mens de som produseres i dag ikke skal være belemret med feilene.

Deretter er det, ifølge britiske Autocar, planlagt en ny oppgradering av modellen i løpet av neste år.

Blant annet skal ladeeffekten for hurtiglading kunne økes.

Ifølge nettstedet kommer det til å bli tilbudt muligheten for å få installert et 130 kilowatts system til sommeren, som vil kunne økes til mer anselige 170 kW mot årets slutt.

Maksimal ladeeffekt i dag er 100 kW.

Mye raskere lading

Med kapasitet for 170 kW skal det ifølge produsenten bli mulig å lade nok til over 19 mil ekstra rekkevidde på ti minutter med en dertil egnet DC-hurtiglader.

Vi går ut fra at dette gjelder under ideelle ladeforhold.

I tillegg til forbedret ladakapasitet lover VW også en moderat økning i rekkevidde - opptil nærmere fire mil ekstra for den største batteripakken på 77 kWt - i løpet av neste år.

Dette skal oppnås gjennom programvareoptimering og forbedring på områdene termisk kontroll og energieffektivitet på battericellenivå.