UT PÅ TUR: Polestar mente før at batteriet holdt Oslo-Hemsedal t/r. Nå tror de det bare rekker til Norefjell.

Byttet skidestinasjon etter rekkevidde-bom:

Derfor kuttet Polestar rekkeviddeløftet med 186 km

Polestar markedsførte Polestar 2 med rekkevidde fra Oslo til skidestinasjonen Hemsedal og tilbake. Men nå er reklamen endret: Hemsedal er byttet med Norefjell, 18 mil nærmere Oslo (tur/retur).

Publisert Sist oppdatert

– Det er tryggere å bruke eksempelet med Norefjell, sier Polestar om endringen i markedsføringen.

Da Polestar ble introdusert på det norske markedet i fjor sommer, skrev de på nettsidene sine:

«Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

Men testene til Motor og andre medier har vist at Polestars rekkevidde skuffer.

Motor fikk en rekkevidde på ca. 338 km da vi i september testet versjonen med 443 km rekkevidde.

I vinterkulda er rekkevidden enda kortere.

Flere kunder har reagert på markedsføringen med Hemsedal.

– Jeg skulle likt å ta denne turen på én lading, skriver et medlem av Polestars eierforum på Facebook, da han tok skjermdump av reklamen og la den ut på gruppa.

186 km kortere

Og nå, to uker senere, er «Hemsedal» plutselig byttet ut med «Norefjell» i teksten i markedsføringen på Polestars nettsider.

FØR: God margin på den 408 km lange strekningen tur-retur Oslo-Hemsedal.
ETTER: God margin på den 222 km lange strekningen tur-retur Oslo-Norefjell.

Mens avstanden tur-retur Oslo-Hemsedal skisenter er på 408 km, er det bare 222 km tur-retur Oslo-Norefjell skisenter.

Det utgjør en forskjell på 186 kilometer, eller nesten 50 prosent.

Norefjell regnes for å være Oslo-områdets nærmeste store skianlegg. Hemsedal er mye lenger nordvest, overfor både Nesbyen og Gol.

– Norefjell tryggere

Bortsett fra at Hemsedal ble Norefjell, er teksten ellers prikk lik.

– Vi ønsker å være tydelige og ærlige i kommunikasjonen vår. Derfor endret vi, sier Rebecca Goodchild, som er pressekontakt for Polestar i Norge.

Hun bekrefter at Hemsedal ble byttet ut med Norefjell nå nylig.

– Årsaken er at man ikke kan regne med å reise Oslo-Hemsedal tur-retur uten lading på vinteren. Vi tok ikke hensyn til vintertemperaturene. Da er det tryggere å bruke eksempelet med Norefjell.

BARE HALVVEIS: Det er mye lenger til Hemsedal enn til Norefjell.

Sommer-ski?

Den oppmerksomme leser vil se at Polestar brukte begrepet «skianlegget» også da de skrev om Hemsedal.

Det har fått en av kundene deres til å sukke oppgitt:

– Skiheisen er kanskje åpen om sommeren også, skriver kunden på Facebook da det fortsatt var Hemsedal som ble brukt.

Frustrert eier

Motor ble tipset om den lille, men akk så viktige, endringen fra Hemsedal til Norefjell av en annen Polestar-eier. Han er frustrert.

– Jeg har sett at de brukte Hemsedal som eksempel, og jeg holdt på å skrive et brev til dem om at den reklamen ikke stemmer, da jeg plutselig så at de hadde endret til Norefjell i stedet, sier Polestar-kunden til Motor – og legger til:

– Slikt hjelper ikke særlig når det er så mange kunder som er skuffet over rekkevidden.

– Eksemplifisering

3300 kunder har så langt kjøpt Polestar. Hva vil Polestar si til de som kjøpte bilen da Polestar brukte Hemsedal i markedsføringen?

Rebecca Goodchild svarer slik:

– Denne kommunikasjonen er eksemplifisering av livsstilen som nordmenn har, og at dette er en bil som egner seg for slike turer, enten det er til Hemsedal eller Norefjell.