EL-ROMSKIP: Mellomstor flerbruksbil med plass til syv og mye bagasje, slik fremstår Peugeot e-Rifter.

Kommer som både 5- og 7-seter:

Peugeot lanserer ny elektrisk flerbruksbil

Her kommer enda en spennende elbil-modell som utvider utvalget for barnefamiliene med behov for plass.

Publisert Sist oppdatert

Frem til i fjor var det ikke noe særlig å velge i for barnefamilier eller andre med behov for mer plass enn man vinner i konvensjonelle personbiler.

Man hadde valget mellom den svært dyre Tesla Model X eller den relativt rustikke og enkle Nissan e-NV200 Evalia.

Familiebølge

Siden i fjor høst er bildet endret med ankomsten av store, romslige flerbruksbiler, hvorav de fleste er basert på varebiler som er blitt lansert i elektrisk utgave. Et unntak er kinesiske Maxus Euniq, som er bygget som 7-seters familiefrakter i utgangspunktet.

De nevnte kjøretøyene kan oppleves som litt av en håndfull størrelsesmessig for mange og det er heller ikke alle som trenger fullt så grassat mye plass.

Da passer det bra at det nå kommer mer moderat dimensjonerte flerbruksbiler som like fullt kan romme opptil syv personer. Opel kommer med sin Combo-e Life, en bil vi planlegger å teste om ikke så lenge, og nå viser Peugeot sin utgave (som Combo deler plattform med).

Mellomstor flerbruksbil

E-Rifter er nyeste generasjon av en biltype som lenge har vært populær i Europa. Ifølge importøren, Bertel O. Steen, skal den her i landet «være med på å bane vei for et nytt segment».

Faktisk har bilen likevel en ikke så godt kjent forgjenger i Norge - Peugeot Partner Electric, som i hovedsak har solgt som el-varebil, men som også ble tilbudt som fem-seters familiebil, mest nylig i en Tepee-versjon. Den kunne nok imidlertid ikke anses som særlig tidsriktig lenger.

E-Rifter er derimot ferskere teknologi. Bilen kommer med to skyvedører og kan velges som fem- eller syvseter - den tilbys i to lengder på henholdsvis 440 og 475 centimeter.

Batteriet er på 50 kWt og gir bilen en oppgitt rekkevidde på 280 kilometer (WLTP - som Peugeot forbilledlig understreker er ved kombinert kjøring).

Kan trekke henger

Lading og forvarming kan styres via en app - MyPeugeot.

– Peugeot er inne i et kraftig lanseringsløp for elektriske biler, og snart finnes det noe for enhver smak , sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

–E-Rifter passer for de med mye familielogistikk og behov for masse plass. Tilhengerfestet sørger for en genial ekstra transportkapasitet, sier han.

Maksimal hengervekt er 750 kilo - som Peugeot presiserer er nok til at «både vannscooter, møbler eller en sementblander» lett kan tas med på tur.

Svært romslig

Peugeot e-Rifter har en motor på 136 hestekrefter og et dreiemoment på 260 newtonmeter. Batteriet er plassert under gulvet og mellom akslingene, og reduserer ifølge produsenten verken plassen innvendig eller bakkeklaringen.

  • I kort 5-setersversjon har bilen ifølge produsenten 775 liter bagasjevolum under hattehyllen.
  • I lang 7-seters versjon skal bagasjerommet romme hele 4000 liter (fire kubikkmeter) lastet til taket med setene lagt ned. Rad to felles da ned med et system som heter «Magic Flat», mens tredje rad kan tas ut.
  • I tillegg til dette finnes det opptil 186 liter med oppbevaringsrom i diverse hyller, lommer og bokser. Bilen har et panoramatak som er også kombinert med lagringsplass i taket.

I-Cockpit

E-Rifter kommer med Peugeots i-Cockpit som vi kjenner fra andre modeller fra merket og som gir god sikt over et lite og sportslig ratt. I tillegg kommer den med det meste av hjelpesystemer og tilkoblingsmuligheter.

For eksempel er stabilitetskontroll tilpasset tilhenger, blindsonevarsling, automatisk justering av fart etter skilting, utvidet skiltgjenkjenning, automatisk fjernlys, automatisk nødbrems, varsling av fare for kollisjon, bakkestartassistent, ryggekamera med 180 graders visning og Grip Control med fem innstillinger på ESP-systemet noe av det som finnes av utstyr

Peugeot e-Rifter lanseres i Norge til sommeren med leveringer til høsten. Prisene er per i dag ikke oppgitt.