
Konklusjonen til uavhengig analyseselskap:
Mener rivalene gir 96.000 kr mindre for pengene enn Xpeng
De tre hardeste konkurrentene til ferske Xpeng G3 er minst 21 prosent dyrere, mener ekspertene i analyseselskapet JATO.
3Tesla må sette ned prisen med 77.000 kroner for å bli konkurransedyktig med den kinesiske nykommeren.
Det er konklusjonen i en fersk rapport fra JATO, regnet som et av verdens ledende analyseselskap for bil- og transportbransjen.
For en annen konkurrent, Kia e-Niro, er tallet enda mer brutalt: Den ligger 96.000 kroner over i pris.
Analysene fra JATO offentliggjøres sjeldent. Dette er primært et verktøy bilbransjen bruker for å kalkulere priser, basert på utstyrspakker og motorvarianter.
Hovedkonkurrentene
JATO vekter alle egenskaper ved bilen – med hovedfokus på utstyr og motor. Alle egenskapene har en verdi, som legges til eller trekkes fra, avhengig om bilen har denne egenskapen.
Enkelt forklart:
- Har modellen en motor med flere hester og høyere dreiemoment enn konkurrenten, så synker prisen. Den gir altså mer for pengene.
- Mangler bilen elektrisk justering av sjåførsetet, så stiger prisen. Den gir mindre for pengene.
Xpeng har fått JATO til å gjøre analysen av modellen G3, samt hovedkonkurrentene Kia e-Niro og Hyundai Kona.
Åpne patenter
Men Xpeng ønsker også å rekruttere potensielle Tesla Model 3-kunder.
Kineserne benytter seg som kjent av mange av Teslas åpne patenter, og både utseende på instrumenter, betjeningsfunksjoner og de fleste teknologiske tjenester, er velkjente for Tesla-brukere.
Derfor er også Teslas minste modell med i sammenlikningen – med bakhjulsdrift og «Standard Range».
21 prosent
Konklusjonen fra analyseselskapet er veldig tydelig:
De tre konkurrentene er minst 21 prosent dyrere når alle egenskaper prisjusteres.
Det store konkurransefortrinnet til Xpeng i Norge, er miksen av mye utstyr til lav pris. Det gir store utslag i en direkte sammenlikning som denne. Den taper til gjengjeld på motorspesifikasjoner. G3 har 197 hester, mot Model 3 sine 306.
Men motoreffekten er ikke vektlagt like mye på en elbil som på en bil med tradsjonell forbrenningsmotor.
På elbiler er det uansett kraft i overflod – og definitivt her i Norge.
Mer subjektive kriterier som sittekomfort, støynivå, design og kjøreegenskaper er ikke tatt med i regnskapet.
Heller ikke ladeevne og ladenettverk, som spesielt for Teslas vedkommende definitivt er verdt en pris.


OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Meca og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.