Uavhengig analyseselskap som har levert prisanalyser til bil- og transportbransjen siden 1984.
Metodene gir sammenliknbare priser på tvers av ulike utstyrsnivåer og motorer, slik at man kan se hvilken bil som gir mest for pengene.
JATO påpeker at informasjonen de gir er så nøyaktig og presis som mulig, men at feil kan forekomme.
3Tesla må sette ned prisen med 77.000 kroner for å bli konkurransedyktig med den kinesiske nykommeren.
Det er konklusjonen i en fersk rapport fra JATO, regnet som et av verdens ledende analyseselskap for bil- og transportbransjen.
For en annen konkurrent, Kia e-Niro, er tallet enda mer brutalt: Den ligger 96.000 kroner over i pris.
Analysene fra JATO offentliggjøres sjeldent. Dette er primært et verktøy bilbransjen bruker for å kalkulere priser, basert på utstyrspakker og motorvarianter.
Hovedkonkurrentene
JATO vekter alle egenskaper ved bilen – med hovedfokus på utstyr og motor. Alle egenskapene har en verdi, som legges til eller trekkes fra, avhengig om bilen har denne egenskapen.
Enkelt forklart:
Har modellen en motor med flere hester og høyere dreiemoment enn konkurrenten, så synker prisen. Den gir altså mer for pengene.
Mangler bilen elektrisk justering av sjåførsetet, så stiger prisen. Den gir mindre for pengene.
Xpeng har fått JATO til å gjøre analysen av modellen G3, samt hovedkonkurrentene Kia e-Niro og Hyundai Kona.
Annonse
Åpne patenter
Men Xpeng ønsker også å rekruttere potensielle Tesla Model 3-kunder.
Kineserne benytter seg som kjent av mange av Teslas åpne patenter, og både utseende på instrumenter, betjeningsfunksjoner og de fleste teknologiske tjenester, er velkjente for Tesla-brukere.
Derfor er også Teslas minste modell med i sammenlikningen – med bakhjulsdrift og «Standard Range».
Konklusjonen fra analyseselskapet er veldig tydelig:
De tre konkurrentene er minst 21 prosent dyrere når alle egenskaper prisjusteres.
Det store konkurransefortrinnet til Xpeng i Norge, er miksen av mye utstyr til lav pris. Det gir store utslag i en direkte sammenlikning som denne. Den taper til gjengjeld på motorspesifikasjoner. G3 har 197 hester, mot Model 3 sine 306.
Men motoreffekten er ikke vektlagt like mye på en elbil som på en bil med tradsjonell forbrenningsmotor.
På elbiler er det uansett kraft i overflod – og definitivt her i Norge.
Mer subjektive kriterier som sittekomfort, støynivå, design og kjøreegenskaper er ikke tatt med i regnskapet.
Heller ikke ladeevne og ladenettverk, som spesielt for Teslas vedkommende definitivt er verdt en pris.
OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Meca og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.