MYSTISK DÅRLIG: Gislaved Ultra Speed Foto: Marko Mäkinen

Flopper når sola kommer

Gislaved Ultra Speed

Dette Gislaved-dekket er et mysterium for oss, ettersom det er et produkt fra Continental, og skulle trekke gode veksler på deres teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Under kjølige forhold har bremsegrepet vært svært bra, men i varmen flopper det fullstendig – både på tørt og vått underlag.

Kjørefølelsen er ikke god, og både foran og bak slipper dekkene grepet tidlig.

Pluss for lav støy og liten rullemotstand.

Når vi bryter ned på enkeltdisiplinene får vi følgende score:

Bremsing (bremselengde våt asfalt): 28,5 meter (nr 13 i kategorien)

Kjøregrep (våt asfalt): 29,0 sek. i rundetid på testbane (nr 16 i kategorien)

Vannplaning (fart før dekkene slipper): 81,0 km/t (nr 16 i kategorien)

Kjørefølelse våt asfalt (på en skala fra 1 til 10): 3 (nr 16 i kategorien)

Bremsing (bremselengde tørr asfalt): 35,0 meter (nr 14 i kategorien)

Kjørefølelse tørr asfalt (på en skala fra 1 til 10): 3 (nr 16 i kategorien)

Støy (dB): 61,9 (nr 3 i kategorien)

Rullemotstand (økning i forbruk i prosent): 0,5 (nr 2 i kategorien)

Slik beregnes poengene:

For hvert dekk i testen er måleresultatene gjort om til poeng. Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 1 – svært dårlig. Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin, med utgangspunkt i ulik vekting av de forskjellige kategoriene. Vår score er beregnet ut fra følgende vekting:

Våt asfalt – 55 prosent (bremsing, kjøregrep og vannplaning 15 prosent hver, kjørefølelse 10 prosent)

Tøff asfalt – 30 prosent (bremsing og kjørefølelse 15 prosent hver)

Komfort og økonomi – 15 prosent (rullemotstand 10 prosent og støy 5 prosent)

Hvis du bor et sted hvor vær- og føreforholdene tilsier at egenskapene bør vektes annerledes enn vi har gjort (som det kan være gode grunner til!), vil du antagelig få en annen rekkefølge over dekkene som passer ditt behov best.

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.

  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.

  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.

Dekkene i årets test har dimensjon 225/45 R17. Testbil er Audi A3 TFSI.