POPULÆR: Kinesiske MG ZS EV har fått en meget god mottakelse i Norge, og var sjuende mest solgte bilmodell i Norge i 2020.

Klagestorm etter oppdatering:

Kom bare 44 kilometer på én lading med ny kinesisk elbil

Elbilkjøpere raser etter at rekkevidden på den nye kinesiske elbilen MG ZS EV har blitt dramatisk redusert i norsk vinterkulde. Importøren skylder på feil i den oppdaterte programvaren.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiskproduserte MG ZS EV ble en de store vinnerne på nybilmarkedet i fjor, da den kom på markedet med lav pris, tiltalende utseende og brukbar rekkevidde. Det ble 3720 slike biler i Norge i 2020.

Men etter en oppdatering av batteristyringssystemet tidlig på høsten i fjor har mange kjøpere opplevd store problemer med bilen.

Tony Åkernes fra Bergen var blant de mange som fikk oppdateringen på sin MG ZS EV, som er en kompakt, elektrisk SUV.

Han konstaterte raskt at bilen hadde kortere rekkevidde enn før, men tilskrev det først fallende høsttemperaturer. Men etter hvert ble rekkevidden så dramatisk redusert at Åkernes tok kontakt med forhandleren, som mente det ikke skulle være noe problem.

VENTER PÅ OPPDATERING: Bilen til Tony Åkernes (bildet), gikk til slutt bare drøyt fire mil på en lading. Den er nå på verksted og venter på reparasjon.

– Da jeg skulle bevise for forhandleren at bilen virkelig hadde fått mye kortere rekkevidde, var jeg ute på en vanlig kjøretur for å dokumentere kjørelengde. Etter fem mil hadde jeg bare 60 prosent rekkevidde igjen, og måtte snu. Jeg kom i alt 114 kilometer, sier Åkernes.

Det var fortsatt varmegrader da kjøreturen ble foretatt.

44 km rekkevidde

I vinterkulden er problemet vesentlig forverret og det toppet seg da Åkernes forleden bare kom 44 kilometer fra fulladet før det ble stopp. Han ble berget av MG assistanse, og bilen ble tatt inn på verksted.

Rekkeviddeproblemet kommer på toppen av en rekke andre problemer Åkernes har hatt med bilen, som har vært i alt 13 ganger på verksted siden april, blant annet fem ganger for vannlekkasjer.

Nylig er også dugg blitt et stort problem i kaldt vær, som på VW ID.3.

Det viser seg at Åkernes på ingen måte er den eneste med rekkeviddeproblemer.

«Dramatisk» rekkeviddetap

I et Facebook-forum for MG-eiere forteller en eier:

«I desember begynte bilen å miste rekkevidde, og det kom stadige feilmeldinger om at bilen måtte saktelades (den har aldri vært hurtigladet) og at regenerativ bremsing var begrenset.

I løpet av romjulen var rekkeviddetapet dramatisk, og jeg kontaktet merkeverkstedet, som kunne fortelle at dette var en kjent feil i siste versjon av programvaren.

Merkeverkstedet fortalte meg videre at det ikke er mulig å rulle tilbake programvaren til tidligere versjon, og at det ikke er kjent når en ny versjon blir tilgjengelig».

Rekkevidde- og ladetrøbbel

Også andre brukere av MG ZS EV melder om kraftig redusert rekkevidde – betydelig mer enn hva som kan anses som normalt, selv nå vinterstid.

Til Motor sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat:

– En differanse på mer enn 50 prosent, også vinterstid, er helt klart en mangel. Differansen som beskrives for MG-bilene er så stor at det er utenfor det akseptable.

Etter det Motor forstår skal programvareoppdateringen som ble foretatt på mange av bilene, ha hatt en feil som førte til vesentlig forringet rekkevidde. Og dette skal være hovedårsaken til at problemene har toppet seg.

Informasjonssvikt

En feilmelding er også blitt en gjenganger - med krav om at kunden fullader på lav effekt. Hurtiglading er da ikke mulig. Dette er et typisk symptom på at det er behov for balansering av battericellene.

Denne versjonen av programvaren skal ha blitt trukket tilbake rundt 21. desember, noe mange kunder opplyser at de aldri har fått noen informasjon om.

Et informasjonsskriv med MG-logo ble gjengitt på MG-eierforumet, men har åpenbart ikke nådd bredt ut til kundene. Det har endog versert rykter om at forhandlerne fikk forbud mot å sende det videre. I skrivet heter det:

«Vi har beklageligvis registrert at noen kunder får redusert rekkevidde etter oppgradering av Coldgate/varmefunksjon på batteriet. Etter testing, og rapportering til MG-fabrikken, har det blitt oppdaget feil i programvaren som ble sluppet. Derfor er software trukket tilbake inntil feilen er korrigert.

Denne saken har selvfølgelig høy prioritet hos MG, og en korrekt programvare er ventet i det nærmeste. Når denne foreligger, vil alle kunne motta den via sin forhandler. Alle berørte kunder vil bli informert.

Det er selvfølgelig ingen kostnader ved korrigering eller oppgradering i denne sammenhengen for MG kunder. Har du flere spørsmål, er det bare å kontakte din lokale MG-forhandler.»

Gjelder mange

Det er kommet en rekke innlegg om temaet i forumet.

«Opplevd samme problem her! I tillegg til at bilen ikkje vil ta imot lading ved minusgrader! Skjedd ved 4 forskjellige anledninger i desember hvor vi er blitt stående!»

«I går i 16-19 kuldegrader gikk det ca 11 mil og da var batteriet tomt. Men stort sett fornøyd med bilen. Er jo kinavare og ingen premiumbil så en del rart må man nok regne med.»

«Hentet akkurat bil på verksted. Kjørt 1,8 mil står på veiskulderen. Like dårlig rekkevidde som før og dårlig trekkraft, kommer jo ikke opp bakkene uten og lage laaaange køer. Skikkelig fornøyd. »

Det begynte etter hvert å storme i forumet, der fornøyde MG-eiere beskyldte de som klaget over problemer, for å drive med konspirasjonsteorier og være sutrete.

Importøren bekrefter

Dag Asbjørnsen er salgs- og markedsdirektør i Norwegian Mobility Group AS , som importerer MG til Norge. Han bekrefter at det har kokt voldsomt de siste dagene.

– Det stemmer at det er en software-oppdatering som har gått feil, forklarer Asbjørnsen til Motor.

– Feilen har med balansering av battericellene å gjøre. Ny programvare er nå under testing og vil bli installert i bilene det gjelder så snart den er klar. Vi skal ha et møte med MG Europa i dag og det kommer deretter til å sendes ut informasjon til kundene.

– Vil det dreie seg om samme informasjon som tidligere ble mottatt av forhandlere og gjengitt på MG-eierforumet?

– Ja, til en viss grad vil det det.

Gjelder rundt 100 biler

– Hvor mange kunder er berørt av feilen?

– Det var heldigvis ikke så mange som hadde fått denne første oppdateringen av software. I alt er cirka et hundretalls biler berørt.

– Men kundene sier de ikke har fått informasjon?

– Nei, men det får de nå. Dette er noe vi tar på største alvor og vi vil sørge for at kundene som er berørt får den korrekte oppdateringen. Selvfølgelig er dette kostnadsfritt for kundene. Det er selvsagt veldig viktig for oss som nytt merke å bygge opp gode kunderelasjoner, sier Asbjørnsen.