DEN NESTE: ID.4 stilles ut i en glassmonter med lyseffekter og matt glass som gjør det vanskelig å bringe gode bilder og mange detaljer. Men VWs neste elbil blir en crossover-SUV som matcher norske bilkjøperes preferanser. Foto: Peter Raaum
VW med ny el-SUV i 2020:
Har neste ID-modell i boks
Volkswagen lover en ny helelektrisk bil i ID-serien hver sjette måned. Til våren kommer ID.4, en crossover-SUV med firehjulstrekk og mulighet for hengerfeste og skiboks.
DETTE ER SAKEN: VW presenterte sin første batterielektriske modell bygget på den nye MEB-plattform tirsdag. Nærmere 20 modeller kommer i ID-serien.
I en diger glassmonter i et hjørne av Volkswagens område på bilutstillingen i Frankfurt kan du skimte en bil kamuflert i grønn, blått og gult akvariefisk-mønster.
«The next ID.» står det oppe til venstre på den ene glassveggen.
Og det er alt VW offisielt forteller om neste steg i elektrifiseringsprosessen.
Men bilen som har gått under konseptnavnet ID.Crozz kommer i en lett modifisert variant som ID.4 om et halvt års tid.
Z står for «Konzept» på Volkswagen-språket, og når hele familien av Crozz og Buzz og Roomzz og Vizzion rulles ut i årene framover, blir det i en nummerrekkefølge som indikerer størrelse og kraft i en etterhvert tallrik familie.
Først av disse blir en kompakt-SUV, en bilklasse som vokser hurtig i popularitet i de fleste av verdens bilmarkeder.
Til Norge kommer den med alt norske bilkjøpere drømmer om.
– Den kan leveres med både tohjuls- og firehjulstrekk, med mulighet for skiboks og hengerfeste, sier adm. direktør Harald Edvardsen-Eibak i Volkswagen Norge.
Den endelige rekkefølgen på utrullingen av ID-modellene er ikke kommunisert.
– Etter den neste kommer det en ny modell hver sjette måned. Totalt har Volkswagen 20 elektriske modeller på trappene. De neste 10 årene skal de produsere 10 millioner elektriske biler, sier Edvardsen-Eibak.
Som VW-importør til Norge er han på Frankfurt-utstillingen med et smil fra øre til øre. Det er over to år siden den norske importøren rapporterte inn sine ønsker for hvor stor del av førsteopplaget på 30.000 ID.3 1ST-biler han ønsket.
VW sentralt har annonsert at hele førsteopplaget er bortbestilt.
– Men vi kan fortsatt ta imot bestillinger på ID.3 1ST for levering i 2020, sier Edvardsen-Eibak.
Prisdetaljer på alle motorvariantene må vente ytterligere noen uker, fordi den endelige typegodkjennelsen med tall på forbruk og vekt først kommer senere i høst.