Turkis bil fra siden
ID.3 PÅ PLASS: Her er den første bilen i Volkswagens kraftige elbil-satsing. Flere kommer, kanskje får flere enn ID.3 tall som en del av navnet? Foto: Peter Raaum
Viste fram ID.3 i kveld:

Volkswagen med elektrisk kvantesprang

Tenkte vi et øyeblikk at Volkswagens Golf-erstatter ID.3 skulle ha noen fellestrekk med den gamle favoritten? Vi kunne ikke tatt mer feil.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Volkswagen presenterte den første bilen i den elektriske ID-serien mandag kveld.

Jojo, selvfølgelig: Fire hjul, ratt og seter. Det er det også på bilen som Volkswagen nå introduserer.

Men når du setter deg inn i den nye ID.3-modellen er det sannelig ikke mye som minner om VWs utgående folkefavoritt.

ID.3 ser liten ut, men føles romslig.

Den kommer med lengde og bredde omtrent som en Golf (en cm kortere og en cm bredere). Men den er 8 cm høyere, og avstanden mellom akslingene er økt med 13 cm fra Golf-formatet. Det er vågalt å kalle det et ballsal-øyeblikk, la oss bare konstatere at bilen rett og slett setter en helt ny standard for romfølelse i denne bilklassen.

Les også: Her er bilen som er helt først i ladekøen

Frontpartiet av bil

Racerbil?

Forklaringen har tre bokstaver – MEB. Det er forkortelsen for plattformen som det meste av Volkswagen-konsernets elbiler nå skal bygges på. «Modularen E-antriebs-Baukasten» kommer med en konstruksjon optimert rundt batteriet, som igjen har gitt VAG solide muligheter til å tenke nytt om plass og rekkevidde.

ID.3 kommer med styringselektronikk og girkasse integrert i bakakselen, med klimakompressor og styringsmekanikk foran – og mellom disse: Et høyvoltsbatteri montert under gulvet i kupéen. Det tunge batteriet sikrer et lavt tyngdepunkt, som i følge VW gir oppsiktsvekkende kjørefølelse.

«Som på en racerbil», lover VW.

Den følelsen får vi ikke ettergått før vi prøvd bilen på veien senere i høst.

Les også: Sjekk alle Motors elbiltester

Ratt i bilBagasjerom i bil

Bagasjerom i bil

 

Bli lys

Designmessig har det skjedd enorme endringer med VWs kompaktklasse-flaggskip ved overgangen fra Golf til ID.3.

Parallelt med den nye bilen introduserer VW en ny logo – som rett nok er gjenkjennelig målt mot den gamle, men som gir helt nye muligheter til å spille på farger.

Et av uttrykkene i denne kategorien som VW spiller tungt på, er bruk av lys. Elbil-serien kommer med hvitt lys i logoen.

Ser du en elbil forfra ser du en bil som ikke trenger store kjøleåpninger, og det har VW brukt til å endre frontdesignet fullstendig.

Statiske lyskastere er byttet ut med LED-Matric-lykter med dynamisk fjernlyskontroll. Et kamera i frontruten analyserer motgående trafikk og sikrer at fjernlysene automatisk slås på i hastigheter over 60 km/t – uten å blende annen trafikk.

Les også: Her er elbilen som går fire mil på 0 prosent batteri

Mann bak talerstolVW-SJEF: Herbert Diess

Bikubesang

Den elektriske plattformen gir rom for kort overheng foran og bak, og den drøye akselavstanden betyr at bilen oppleves slankere og lengre. Ved C-stolpen har bilen fått en foliering som kalles «ID Honeycomb» – og spiller på en bikubes arkitektur. Det skal etter sigende være et element som går igjen på alle bilene i ID-serien.

Bakfra kommer ID.3 med en mørk bakrute og en svart flate rundt vinduet.

Innenfor vinduet er et bagasjerom på 385 liter, 44 liter mer enn e-Golf’en.

Bilen kommer uten hengerfeste, men kan få en spesialkonstruert kobling som gjør det mulig å frakte sykler – med et kuletrykk inntil 75 kg.

I førersetet finner vi touchskjerm for de fleste oppgaver, alt unntatt blinklys og vindusheiser. Som tilvalg kan man blant annet få et utvidet head-up-display. Med ID.3 introduserer samtidig VW stemmestyring og kraftig forbedret kjøreassistanse.

Les også: Høstens store nyheter på Frankfurt-utstillingen

Logo på vegg

Maks 550 km

Førsteutgaven av ID.3 – 1ST – kommer med 420 km rekkevidde, 204 hk/150 kW og en prislapp i Norge under 330.000 kroner. Alle de 30.000 bilene som lages av denne typen er forlengst bortbestilt.

Etter hvert kommer to modeller på hver sin kant av 1ST.

Den kommende innstegsmodellen får et batteri med 45 kWh netto energikapasitet, og 330 km rekkevidde (WLTP). Batteriet kan lades med 7,2 kW vekselstrøm, eller 50 kW likestrøm. Som tilvalg leveres 100 kW likestrømslading. Toppfarten er 160 km/h.

Bilen med det største batteriet vil ha 77 kWh nettoenergi og en rekkevidde på 550 km (WLTP). Her kan batteriet lades med en effekt på 11 kW fra vekselstrømuttak, og opptil 125 kW fra hurtigladere med likestrøm.

Prisene er ikke satt, men det er ventet at innstegsmodellen vil ligger under 1ST i pris.