VIST SOM KONSEPT: Fiat Centoventi ble vist på fjorårets Genève-utstilling. Det er lite sannsynlig at produksjonsbilen får bakhengslede bakdører.
Neste Fiat Panda blir elektrisk:
Fiats neste elbil får variabel batteristørrelse
Fiat bekrefter nå at de starter produksjonen av den elektriske konseptbilen Centoventi, en av bilene som vekket aller størst oppmerksomhet på Genève-utstillingen i fjor.
DETTE ER SAKEN: Fiat utvikler en elbil du selv kan endre batteristørelsen på.
De aller fleste har nok glemt at Fiat produserte en elektrisk versjon av den første Panda-modellen mellom 1990 og 1992. Den forglemmelige Panda Elettra, med blybatterier i stedet for baksete, ble forståelig nok aldri noen suksess.
Neste forsøk kan bli mer vellykket.
Den Torino-baserte bilprodusenten har bekreftet at det kommer en produksjonsutgave av konseptbilen Centoventi (hundreogtjue), som sjarmerte tilskuerne på bilutstillingen i Genève i mars i fjor med sin byggesett-aktige tilnærming til konstruksjonen.
Kan bli fjerde generasjon Panda
Fiat-sjef Olivier François har bekreftet overfor det britiske magasinet Auto Express at bilen skal i produksjon og «er under utvikling».
– Det er en annen tilnærming til det helelektriske, sa François til Auto Express.
– Jeg tror vi har en strålende fremtid innen helelektriske bybiler, gjennom den nylig viste 500e og med den mer utradisjonelle tilnærmingen med den minimalistiske og rimelige Centoventi, som er svært Panda-inspirert.
Fiat Panda er ikke noe vanlig syn i Norge, men dagens modell, som er tredje generasjon, har solgt godt nedover i Europa og modellen har lenge vært helt på toppen av Italias salgsstatistikk.
Annonse
500e-plattform
Den nye elbilen vil være basert på plattformen som i disse dager blir introdusert med den nye Fiat 500e.
Elmotoren fra 500e yter 116 hestekrefter, og vil også kunne gjøre nytten i en el-Panda.
For Centoventi har modularitet vært et nøkkelord. Det gjelder tilbehør både for eksteriøret og for interiøret, der man for eksempel kan velge mellom en enkel og rimelig løsning med et lite instrumentpanel bak rattet – eller en stor 20-tommers skjerm som dekker en stor del av dashbordet.
Modulprinsippet gjelder også selve energilageret.
Batteripakker
Grunnversjonen, for ren bykjøring, vil tilbys med en batteripakke av begrenset størrelse. Det skal være tilstrekkelig til bare cirka ti mil rekkevidde.
Men man kan så etter ønske og behov legge til flere batterier under bilen, etter et slags skuffeprinsipp hvor man kjører innom service-senteret, der ekstra batterier kan skyves på plass av en tekniker på få minutter.
Et tilleggsbatteri kan til og med trekkes ut fra under setet for hjemmelading, som et elsykkel-batteri. Maksimal kapasitet skal kunne nærme seg 50 mils rekkevidde.