GEBYR: Ford Norge-sjef Per Gunnar Berg i nye Mustang i sommer.

Ford Mustang Mach-e uten angrerett:

Må betale 50.000 kroner i gebyr hvis du angrer

Ford-forhandlerne tar opp mot over 50.000 kroner i gebyr av kunder som angrer seg etter at de har bestilt Fords nye elbil Mustang.

Publisert Sist oppdatert

Ford Mustang Mach-e

  • Mellomstor, elektrisk SUV. Fords første storsatsing på elbil
  • Stort sprang innen digitalisering med Tesla-lignende grensesnitt og strategi generelt
  • Inkluderer sky-baserte OTA-oppdateringer for programvare og funksjonalitet med backup av forrige versjon.

Tusenvis av kunder har i høst bestilt den nye elbilen Ford Mustang Mach-e, uten at de hverken har fått prøvekjøre eller prøvesittet bilen.

Bilene kommer ikke til Norge før neste år.

Kunder som da angrer seg, som ikke synes kjøreegenskapene er som forventet, eller som ikke synes bilen tilfredsstiller behovet når de får sittet i den, må betale titusener i gebyr.

– Kundene kan avbestille mot et gebyr på åtte prosent av kjøpesummen, sier Terje Halvorsen, plassjef i Røhne Selmer, landets største Ford-forhandler.

Over 50.000

Ford Mustang koster fra 422.000 kroner for basisutgaven til opp mot 600.000 kroner for førsteutgaven, som for lengst er utsolgt. Med tilhengerfeste og vinterhjul passerer man også 600.000 kroner for den dyreste av de ordinære versjonene, som mange av kundene velger.

Åtte prosent innebærer dermed gebyr på opp mot over 50.000 kroner.

Terje Halvorsen i Røhne Selmer henviser til forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Gebyrets størrelse er også regulert i de normale salgs- og leveringsvilkårene for nybilkjøp i Norge.

Anbefaler gebyr

Ford Norge bekrefter overfor Motor at de anbefaler alle forhandlere å ta gebyr.

– Vi anbefaler at forhandlerne følger etablerte bransjestandarder for kontrakt ved bilkjøp, i tillegg til forbrukerkjøpsloven, skriver Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, i en epost til Motor.

Ford er dermed langt mer konkret nå på muligheten for å kunne avbestille enn de har vært tidligere. Da Motor skrev om dette i september, ville Sønsteby ikke svare konkret.

– Gleder meg sykt!

Ford har hatt eksemplarer av Mustangen i Norge for testkjøring. Men kundene har ikke fått møte bilen.

Ford er fortsatt ikke konkrete på når de første bilene kan forventes overrakt til norske kunder.

– Vi planlegger oppstart av leveranser i begynnelsen av 2021, sier Sønsteby. Det er det samme som hun har uttalt tidligere.

I sosiale medier har Mustang-kunder uttrykt usikkerhet om de skal bestille. Mange har droppet å bestille en bil de hverken har fått se, sittet i eller fått prøvekjøre.

Men mange har også bestilt.

«Bestilt! Jeg gleder meg sykt til å få bilen», skrev en av dem – etter at bestillingen var gjort.