BREXIT-TRØBBEL: Arbeidere ved Nissan-fabrikken i Sunderland, England.

Toyota og Nissan risikerer stortap:

Varsler gigantiske krav ved hard Brexit

Toyota og Nissan krever at britiske myndigheter dekker tollkostnadene som oppstår for bilprodusentene hvis Brexit-forhandlingene kollapser.

Publisert

Det skriver den japanske næringslivsavisen Nikkei i sin nettutgave.

En «hard Brexit», som kommer hvis Storbritannia og EU ikke klarer å bli enige om en avtale, vil ha dramatiske konsekvenser for bilprodusentene på de britiske øyene – i første rekke Toyota og Nissan.

Hvis ikke man blir enige om en avtale i løpet av året, vil personbiler som produseres i Storbritannia få en importtoll til EU på 10 prosent.

I følge anslag fra organisasjonen til de britiske bilprodusentene vil en slik toll koste produsentene 4,5 milliarder pund (over 53 milliarder kroner) årlig.

Flytter til kontinentet?

Både Toyota og Nissan har allerede snakket høyt om å flytte den britiske produksjonen til det europeiske fastlandet, mens BMW/Mini og Jaguar Land Rover har vært mer tilbakeholdne. SEn sentral BMW-sjef sa i fjor at smertegrensen for BMW går ved en tollsats på fem prosent.

Det ble produsert 1,3 millioner biler i Storbritannia i 2019, og 44 prosent av disse ble eksportert til EU-området. Nissan, Toyota og Honda stod for nær halvparten av produksjonen.

Nissan lager blant Qashqai, Leaf og Juke ved fabrikken i Sunderland, mens Toyota har en betydelig Corolla-produksjon i Burnaston.

Statsminister Boris Johnson har antydet at Storbritannia kan gå inn i 2021 uten en avtale hvis ikke partene blir enige under EU-toppmøtet 15. oktober.