DRAMATISK: Polestar gransker omstendighetene etter det man trodde var røykutvikling fra en helt ny Polestar 2.

Dramatisk med ny Polestar 2:

Tror «røykutvikling» var fordampet kjølevæske

Mye tyder på at politiets tidlige opplysninger om røykutvikling fra en Polestar 2 som stod til lading er feil. Polestars egne undersøkelser konkluderer med at «røyken» var fordampet kjølevæske.

Publisert Sist oppdatert

(OBS: Saken er oppdatert 13/10 er nye uttalelser fra politiet)

Politiet ble varslet om hendelsen klokken 20.36 lørdag, og en operasjonsleder i Oslo politidistrikt sa til NTB at «det sto flammer ut av panseret, og man kunne se røykutviklingen i området».

Ingen kom til skade, og bilen ble ikke utbrent.

Bilen – en Polestar 2 – sto ute, fem meter fra boligen. Bileieren fortalte til politiet at han hadde hentet bilen for bare fire dager siden.

Mandag gikk politiet tilbake på opplysningene.

– Informasjonen er nå ettergått nærmere, og politiet har ikke dekning for å si at det sto flammer ut av panseret. Det var heller ikke tegn på at bilen var utsatt for høye temperaturer. Saken er ikke ferdig etterforsket, skriver Oslo politidistrikt i en pressemelding.

– Så ikke flammer

Polestar opplyser at bilens eier sier det ikke ble observert flammer eller brann i forbindelse med hendelsen.

I en pressemelding fra Polestar siteres bileieren på følgende:

– Vår nabo varslet oss om røykutviklingen, og mener å ha sett et fåtall gnister. Da vi ankom bilen var den røyklagt. Vi tok umiddelbart strømmen, og videre koblet vi laderen fra bilen. Brannvesenet ble varslet, og var på plass innen fire minutter. Innen brannvesenet var på plass, hadde røyken lagt seg.

Polestar opplyser at «et team fra Sverige ble umiddelbart satt i kontakt for å undersøke bilen og de første undersøkelsene tyder på at dette ikke er relatert til hovedbatteriet».

Søndag kveld meldte Polestar i en ny pressemelding at det var «fordampet kjølevæske som førte til det som opplevdes som røyk».

– Det har ikke oppstått lignende episoder i noen av de andre markedene vi opererer i. Vi tar dette svært alvorlig og vil fortsette å undersøke denne situasjonen grundig, skriver Polestar i pressemeldingen, som samtidig som sekskapet understreker at det «vil kommunisere resultatene av undersøkelsene så snart som mulig».

Tilbakekalling

Polestar eies av kinesiske Geely og Volvo Cars, som også eies av Geely. Polestar 2-modellen produseres i Kina.

Den svensk-kinesiske elbilprodusenten tilbakekalte i begynnelsen av oktober nesten 2.200 biler av den nye modellen Polestar 2, blant dem over 800 i Norge. Bakgrunnen for tilbakekallingen er at flere bileiere har opplevd at de nye bilene har mistet kraft og plutselig stanset under kjøring.

Til sammen er det solgt over 1.500 Polestar 2 i Norge.

(©NTB)