RÅTASSER: Den røde er Audi RS 3 i tredje generasjon, mens den grønne er andre generasjon sedan.

Ny Audi RS 3:

Denne kjører fra de fleste elbiler

Selv de mest sprintsterke elbilene blir fort hengende i ringene etter å ha møtt en Audi RS 3 i prestisjeøvelsen 0-100. Den gjøres unna på 3,8 sekunder.

Publisert Sist oppdatert

Med tredje utgave av råtassen RS 3 viser Audi oss at det fortsatt er noen år til den siste forbrenningsmotoren går til gjenvinningsanlegget.

I overskuelig framtid skal det fortsatt være mulig å glede seg over lyden og kraftutviklingen fra en femsylindret turbo koblet til en sjutrinns automat og firehjulsdrift.

Verdens beste

Bensinturboen på 2,5 liter er forøvrig kåret til verdens beste motor i sin klasse hele ni år på rad.

Nå er den kraftigere og mer fleksibel enn noen gang: RS 3 har 400 hester og 500 nm. tilgjengelig i turtallsområdet 2250 til 5600.

RACING: Interiøret har fått røde detaljer og innslag av karbonfiber for å understreke det sportslige preget. Rattet og sportssetene bidrar ytterligere.

Likner e-tron GT

I øyeblikket er det bare tre elbiler tilgjengelig på det norske markedet som kan hamle opp med den bensindrevne råtassen i prestisjeøvelsen 0-100 km/t.

  • Porsche Taycan Turbo S: 2,9 sek.
  • Tesla Model 3 Performance: 3,3 sek.
  • Og fra egen familie, Audi RS e-tron GT: 3,3 sek.

Og apropos familie: Rammen over grillen er lakkert svart helt ut mot lyktebåndene. Dermed kan den fort forveksles med en e-tron GT når den kommer inn i et bakspeil der biler fort blir litt lavere og bredere.

Innvendig kjenner man igjen er RS 3 på de røde detaljene i luftdysene og det mer sportslige rattet, samt sportssetene og innslaget av karbonfiber.

Ingeniørene i Audi har naturligvis fintrimmet bilens kjøreegenskaper. Trolig må du inn på lukket bane for å oppdage nyansene i de ulike innstillingene av understell og fjæring, ikke minst effekten av nyheten dreiemomentfordeler.

Varierende lyd

Denne er montert på bakakselen, og skal sørge for å gi mer effekt til bakhjulet som har mest belastning under svingkjøring. I en høyresving, overføres krefter til venstre bakhjul – og motsatt. Det skal gi mindre understyring og enda mer effektiv svingkjøring.

SPORT: I mørket er det lett å se at det kommer en spesiell Audi kjørende. I dagslyset kommer også fargen «Tango Red» til sin rett.

Lyden fra eksosanlegget kan uansett nytes selv i disiplinert norsk fart. Et klaffsystem gjør at lyden kan varieres utfra hvilket kjøremodus som benyttes.

  • Norske priser på Audi RS 3 kommer rett etter sommerferien.