ULV I FÅREKLÆR: Opel Astra hadde sin storhetstid for et drøyt tiår siden, men bilen er bedre enn noen gang. Den overrasker med sine 200 hester i et anonymt eksteriør.

Test: Opel Astra (bensin)

Gjemt i hatten

For et drøyt tiår siden herjet Astra på salgsstatistikkene. I dag er den knapt synlig. Det er ikke bilens feil.

Publisert Sist oppdatert

La oss gå tilbake til 2005:

Opel er Norges tredje mest solgte bilmerke. Astra er Norges sjuende mest solgte bil.

Tilsvarende tall for hele 2017:

Opel på 15. plass, Astra på 50. plass.

Opel Astra 2018

71 poeng

Vår testbil koster fra kr. 424.900, eks. leveringsomkostninger (1,6 Turbo 200 hk. Dynamic aut). Pris testbil inkludert utstyr: Kr. 345.800 Motor/drivverk: Firesylindret bensinmotor, 200 hk (147 KW). Dreiemoment 300 nm ved 1700 omdreininger. Forhjulstrekk, 6 trinns automat. Ytelser: 0-100 Km/t: 7 sek. Toppfart: 235 km/t. Dekkdimensjon: 235x40-18

Komfort 6/10

Gode seter og fint avstemt fjæring og styring sammen med råsterk motor og god girkasse, er et godt fundament. Støynivået trekker dessverre kraftig ned. Testverdiene skiller seg ikke ut, men det menneskelige øret oppfatter svært mye dekkstøy hos Astra på grov asfalt – vesentlig mer enn de beste i denne klassen.

Design 6/10

Med riktig utstyrsnivå og farge kan den bli ganske lekker. Men på Motors testbil var det meste feil, synes vi. Litt særpreget profil med den karakteristiske knekken bak siste vindu som både Nissan Leaf og delvis Volvo XC 40 har kopiert. Innvendig er det rent og ryddig – og litt kjedelig. Nykommerne i klassen er hakket friskere, med Mercedes A-klasse suverent først i feltet.

Kjøreegenskaper 8/10

Trygg og forutsigbar i daglig bruk. Føles robust og sikker på litt dårligere veier – noe også tidligere vintertester har dokumentert. Motors testbil hadde en overflod av hestekrefter, som ga litt ekstra kjøreglede, i tillegg til en ekstra trygghet i påkjøringsfelt og ved forbikjøringer.

Miljø og forbruk 6/10

Motors testbil med 200 hk. og automatgir havner naturligvis litt bak i køen når forbruk og utslipp skal vurderes. Realistisk forbruk er rundt 0,8 liter på mila. Modellen med 150 hk., som vi baserer driftsutgifter og annenhåndsverdi på, ligger noe lavere. Litt høyere utslipp enn de beste.

Utstyr 9/10

Kommer meget godt ut sammenliknet med de andre i vårt stortest (Focus, Ceed, A3, A-klasse). Høyeste utstyrsgrad har blant annet varme i rattet og ventilasjon i elektrisk justerbare skinnseter, navigasjon, nøkkel-løs tilgang og start/stopp, skinnseter, LED-lys og avansert førerassistanse som hjelper til med både parkering, justering av fjernlyset og å holde bilen i riktig felt.

Praktisk 7/10

Bagasjerom er omtrent identisk med de andre i klassen, både i mål og volum (370 liter). Baksetet kan deles 40/20/40, det gir litt bedre fleksibilitet enn i de nyere modellene fra Ford (Focus) og Kia (Ceed). I interiøret er det mye svartlakkert dekor som viser både støv og fingermerker. Enkelte små betjeningsknapper og litt kronglete menyer.

Pris 8/10

Mye komfortutstyr for pengene. En meget godt utstyrt Premium (høyeste utstyrsgrad) har blant annet elektriske skinnseter med massasjemuligheter og en omfattende førerassistentpakke. Med 150 hk. bensin og automat kommer Astra prismessig ut omtrent likt med tilsvarende utstyrt Kia Ceed/Ford Focus.

Driftskostnader 8/10

Her har Leaseplan vurdert den litt mer folkelige modellen med 150 hk. bensin og automat. Den skal på service en gang i året eller ved 30.000 km., avhengig av hva som kommer først. Relativt gunstige servicepriser og totalt sett lave servicekostnader. Reelt forbruk er nok rundt 35 prosent høyere enn de oppgitte 0,55 liter per mil.

Sikkerhet 8/10

Testet av EuroNCAP i 2015, med maks antall stjerner og generelt høye verdier. Beskyttelsen av voksne og barn var meget god. Det samme var poengsummen for fotgjengerbeskyttelse og bilens aktive sikkerhetsutstyr, men her er kravene skjerpet. Astra har også fått forbedrede systemer, men mangler adaptiv cruisekontroll.

Annenhåndsverdi 5/10

Leaseplan vurderer Astra som en velbygget bil med god kvalitet som er svært undervurdert i markedet. Så langt i 2018 ligger den helt nede på 37. plass på salgsstatistikken blant biler med fossile motorer. Relativt dyr, men verdifallet i prosent vil være noe lavere enn snittet for denne bilklassen.

I alle disse årene har de tre største konkurrentene – VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris (Corolla) – holdt seg stabilt helt i tetsjiktet.

Vi synes nesten litt synd på bilen.

Den er gjennomført sympatisk og fornuftig. Den er pen å se på, har høy kvalitet, mye utstyr, trygge kjøreegenskaper og gode vinterkvaliteter til svært konkurransedyktige priser.

Likevel kjøper vi den ikke.

Les også: BMW X2, for deg som ikke trenger ny bil, men som har lyst på en

Hittil i 2018 (august) er det solgt 1400 flere Skoda Octavia og 1000 flere VW Golf med bensin eller dieselmotor. Dette er biler med samme nasjonalitet (jo, Skoda er i praksis tysk) i samme segment og i samme prisklasse.

Det handler selvsagt ikke om eldgamle forestillinger om mann med hatt. I så fall ville ikke Opel solgt så bra for et drøyt tiår siden.

Vi tror heller ikke det handler om at Opel er kjøpt opp av franske PSA-gruppen (Peugeot, Citroen, DS). Et slikt samarbeid burde tvert imot styrke Opels posisjon etter mange år med usikkerhet rundt de amerikanske eierne, General Motors.

Et godt eksempel er SUV-en Opel Grandland:

Bygd på samme plattform som Peugeot 3008 – men fortsatt med klassiske Opel-kvaliteter i form av tung og solid kjørefølelse og praktiske kvaliteter.

Og faktisk litt bedre enn sitt ferske halvsøsken, mener vi. Men også langt kjedeligere.

Og det siste er et poeng.

For mens resten av testfeltet har stivpyntet seg til Motors lukkede fest på NAFs testbane på Våler, kommer Astra-en så nøkternt utstyrt og kjedelig lakkert at selv menn med hatt heller ville engasjert en av de andre bilene til en runde på asfalten.

Les også: Hva er det beste Volkswagen har å by på

Astra mangler rett og slett en kjøpsutløsende faktor for oss nordmenn. En elektrifisert drivlinje kunne gjort susen.

Men her har Opel lagt alle ressursene i Ampera-e.

I mengden av positive kommentarer om Astra i testloggen, noterer vi ett stort minus:

Dekkstøyen. Ved overgang til litt grovere asfalt, kommer det et sjenerende støyteppe vi forbinder med mindre og billigere biler.

I følge spesifikasjonene skal vår testbil ha en såkalt lyddempingspakke med blant annet laminert frontrute og ekstra isolering bak fotbrønn, bakre hjulhus og i bakluke. Det hører vi lite til, for å si det slik.

Astra legger seg støymessig på samme nivå som to av konkurrentene i vår stortest, Kia Ceed og Audi A3. Disse ligger et hørbart hakk under de to andre i feltet, Ford Focus og Mercedes A-klasse.

Felles for samtlige: De støyer mer enn vår referansebil under denne stortesten – Skoda Octavia.