HJELP: En Porsche Taycan venter på bilberger, men kun fordi den bevisst ble kjørt tom for strøm av Motor/NAF.

Rust på bremser og mus i garasjen?

Tipsene som gir deg mindre trøbbel med elbilen

Programvaren og elektronikken må du holde deg unna. Men det er mye annet du kan gjøre for å få mest mulig glede av elbilen din.

Publisert

En elbil har færre bevegelige mekaniske deler enn en tradisjonell fossilbil – og dermed færre kilder til trøbbel. Som for eksempel girkasse, kløtsj og eksosanlegg.

Men elbilen kommer også med en del nye komponenter som krever oppmerksomhet og vedlikehold, som for eksempel ladekabler og batterikasser.

Og rustne bremseskiver som må skiftes etter ganske få mil, er en gjenganger på mange elbiler.

Her gir Lars-Benny Holøs, teknisk sjef hos NAF, deg noen gode tips om hvordan du ska ta best mulig vare på elbilen din.

Bremser:

  • Bremseskivene på elbiler ruster oftere. Ikke fordi kvaliteten er dårligere, men fordi de brukes sjeldnere. En elbil har grader av regenerering som reduserer farten uten bruk av brems, helt ned til null i enkelte tilfeller.
  • Bruk bremsen jevnlig: Gjør kraftige oppbremsinger for å slite av overflaterust og for å opprettholde bevegelse og effekt i bremser.
  • Følg serviceprogram, slik at bremser får nødvendig ettersyn.
SJEKK LADEKABELEN: Ta med deg alle ladekabler til service, så fagfolk kan sjekke at de er i orden og godkjent.

Ladekabel:

  • Ikke la ladekabel stå med strøm der fukt kan forsake skade.
  • Sjekk tilkoblingspunkter for varmegang og irr.
  • Kontroller kablene ekstra nøye hvis det er mus der bilene parkerer. I «museårene» skjer det dessverre mange skader, uansett biltype. Men skader på høyvoltbatteriene kan gi enda større konsekvenser.
  • Ved kjøp av ekstra kabel eller erstatningskabel, sjekk at disse er godkjent.
  • Tips: Ta med begge ladekabler til service og periodisk kjøretøykontroll for inspeksjon.

Batterikasse:

  • Det store høyvoltbatteriet sitter under bilen, og kan være mer utsatt under kjøring på grusveier, ulendt underlag eller ved påkjørsler av noe under bilen.
  • Skade eller mistanke om skade på beskyttelsesplaten til batteriet, inspiseres av fagfolk.
  • Bilprodusenten har toleransegrenser for hvor mye skader en slik beskyttelse kan ha. Hvis skaden er utenfor grensene, er dette en kostbar affære som trolig må involvere forsikringsselskapet ditt.
  • Skade på høyvoltbatteriet kan skape ustabilitet og generere varme.
  • Vær nøye med å bruke anmerket jekkefeste ved hjulskift. I verste fall kan man jekke på batterikassen, med store skadekonsekvenser, som Motor har skrevet om her.
UNDER BILEN: Det store høyvoltbatteriet ligger under bilen, og kan sitte utsatt til ved kjøring over store ujevnheter eller påkjørsler.

12 volts batteri:

  • Dette må være i orden for å få start på bilen. Levetiden på batteriet er som i et fossilt kjøretøy. Du må med andre ord sjekke tilstanden jevnlig, og spesielt i de tøffeste kuldeperiodene.

Frostvæske:

  • Selv om bilen ikke har motor som forbrenner drivstoff, har bilen frostvæske som skal varme og kjøle det store batteriet. Sjekk at væskenivået er riktig. Kontroll av frysepunkt er et obligatorisk punkt når bilen er på service.

Vask/renhold:

  • Elbiler trenger samme jevnlige stell av karosseri som en fossildrevet bil.
  • Enkelte garantibetingelser kan falle bort hvis bilens karosseri ikke har vært jevnlig vedlikehold med vask og polering.

Service/vedlikehold:

  • Selv om bilen ikke har oljeskift, er det en rekke sikkerhetsfunksjoner som skal sjekkes. Bilens tekniske tilstand skal ettergås, og pollenfilter kontrolleres.
  • Også her kan enkelte garantibetingelser falle bort hvis bilen ikke har blitt inspisert etter produsentens krav.
VIKTIG: Jevnlig vask av frontrute gir både en sikrere og penere bil – og minsker slitasje på både vindusvisker og glass.