LADER OPP: Vi ladetestet 18 av elbilene på Ionity-anlegget på Dal nord for Oslo, mens de to største Tesla-modellene ladet ved Superchargeren på Nebbenes. Foto: Tomm W. Christiansen
Den store ladetesten vinteren 2020:
Her er elbilene som hurtiglader best
Effektiv hurtiglading er en nøkkelfaktor for å holde kostnadene nede for elbileierne. Sjekk ladetallene til Norges 20 mest solgte elbiler.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har gjennomført verdens største test på rekkevidde og lading av elbiler på vinterføre.
Vi kjørte de 20 bilene i testen til de hadde en gjenstående batteri-kapasitet på under 10 prosent, og ladet deretter på varmt batteri til de hadde over 80 prosent kapasitet.
Det kan være litt ulikt hva som er det ideelle ladeintervallet, men for alle bilene koster hurtiglading uforholdsmessig mye når man bikker 80 prosent.
Les også: Hva betyr egentlig WLTP?
Vi kommer tilbake til mer detaljerte tall på ladetesten, blant annet beregninger knyttet til prisene hos de ulike leverandørene.
Slik presterte bilene enkeltvis i testen
Testbil | Oppgitt ladetid til 80% | Effekt (kW) hvis oppgitt | Faktisk ladetid | Ladet fra – til prosent | WLTP forbruk oppgitt av importør | Forbruk (test) |
Biler med pris opp til 325.000 kroner | | | | | | |
Seat Mii Electric | 60 min/50 kW | 40 kW | 55 min. | 9 – 80 | 16,0 | 13,2 |
Skoda Citigo-e | 60 min/50 kW | 40 kW | 55 min. | 7 – 80 | 16,0 | 13,6 |
Volkswagen e-Up | 60 min/50 kW | 40 kW | 60 min. | 8 – 79 | 16,0 | 13,0 |
Renault Zoe | 65 min/50 kW | 50 kW | 60 min. | 2 – 80 | 17,2 | 16,1 |
Hyundai Ioniq | 54 min/100kW eller 57min/50 kW | 40 kW | 65 min. | 8 – 82 | 13,8 | 13,1 |
Volkswagen e-Golf | 45 min/50 kW | 40 kW | 40 min. | 4 – 83 | 16,0 | 14,9 |
Nissan Leaf 40 kWt | 60 min/50 kW | 50 kW | 40 min. | 9 – 79 | 20,6 | 16,5 |
Hyundai Kona | 54 min/100kW eller 57min/50 kW | 80 kW | 55 min. | 9 – 80 | 15,4 | 15,5 |
BMW i3 120Ah | 39 min/50kW | 49 kW | 40 min. | 9 – 84 | 13,1 | 15,6 |
Biler med pris mellom 325.000 og 500.000 kroner | | | | | | |
Kia e-Soul (64 kWt) | 40 min/100 kW | 80 kW | 60 min. | 8 – 80 | 15,7 | 18,1 |
Nissan Leaf 62 kWt | 90 min | 50 (100 kW) | 70 min. | 8 – 82 | 18,0 | 18,5 |
Opel Ampera-e | 150 km/30 min | 50 kW | 90 min. | 2 – 80 | 16,5 | 20,0 |
Kia e-Niro | 40 min/100 kW | 80 kW | 60 min. | 7 – 82 | 15,9 | 17,2 |
Tesla Model 3 | Ikke oppgitt | 200 kW | 35 min. | 3 – 82 | 16,0 | 18,5 |
Audi e-tron 50 | 30 min | 120 kW | 30 min. | 6 – 82 | 24,9 | 24,4 |
Biler med pris over 500.000 kroner | | | | | | |
Mercedes EQC | 40 min/150 kW | 110 kW | 40 min. | 8 – 79 | 22,3 | 25,4 |
Jaguar I-Pace | 270 km pr time på 50 kW | 100 kW | 50 min. | 9 – 80 | 21,2 | 23,4 |
Audi e-tron 55 | 30 min | 150 kW | 30 min. | 8 – 80 | 24,3 | 24,4 |
Tesla Model S | Ikke oppgitt | 150 kW | 56 min. | 8 – 80 | 19,0 | 20,0 |
Tesla Model X | Ikke oppgitt | 150 kW | 50 min. | 9 – 80 | 22,6 | 21,7 |